Villeneuve looft Sainz om unieke Verstappen-kwaliteit: "Hij denkt daar over na"
Het team van Williams is al jaren bezig met een langzame opmars
richting de top van het middenveld en kende dit seizoen een enorme
sprong. De Britse renstal eindigde uiteindelijk als nummer vijf bij
de constructeurs, 45 punten voor Racing Bulls. De 137 punten die
het team scoorde, was het hoogste puntenaantal tien jaar. Daarnaast
stond er dit jaar voor het eerst sinds 2021 weer een
Williams-coureur op het podium. Waar alle ogen aan het begin van
het seizoen gericht waren op de uitstekende prestaties van
Alexander Albon, was het in de tweede seizoenhelft Carlos Sainz die
de F1-wereld verraste met derde plaatsen tijdens de Grands Prix van
Azerbeidzjan en Qatar en de sprintrace in Austin. Waar Sainz voor
de zomerstop slechts 13 punten scoorde, wist hij er vanaf de GP van
Italië 51 te behalen. Albon scoorde voor de zomerstop 54 punten, en
vanaf de GP van Italië 19 punten. Die ommekeer van Sainz heeft
volgens oud-wereldkampioen Jacques Villeneuve in gesprek met
PokerScout te maken met één belangrijke factor: "Elk team waar hij
naartoe is gegaan, heeft hij beter gemaakt. Bij ieder team had hij
in het begin moeite om op snelheid te komen vergeleken met zijn
teamgenoot, totdat hij de auto beter maakte en hem geschikter voor
zijn rijstijl maakte." "Hij zorgde ervoor dat beide coureurs in het
team sneller gingen, maar de positieve effecten waren bij hem
altijd groter. Iedere keer dat hij vervolgens een team verliet,
werd het team minder goed. Dat zag je bij Renault, daarna bij
McLaren en het gebeurt nu ook bij Ferrari." "Vervolgens gaat hij
naar Williams, en daar gebeurt weer hetzelfde. Zijn teamgenoot gaat
super snel, hij werkt aan de wagen en maakt die veel sneller zonder
dat die doorontwikkeld wordt, en vervolgens is hij op het einde van
het jaar snel en is de auto sneller. Dat is ook waarom Williams hem
gecontracteerd heeft." Unieke kwaliteit Maar wat doet Sainz,
waardoor dit gebeurt? Villeneuve ziet een speciale kwaliteit bij de
Spanjaard, welke hij verder alleen bij niemand minder dan Max
Verstappen ziet. "Hij werkt aan de wagen, dat is alles. Maar hij
begrijpt daadwerkelijk wat de auto doet. En hij denkt erover na,
net zoals Max. Hij weet wat de auto nodig heeft. Dat gaat verder
dan: 'hij overstuurt, of hij onderstuurt'. Daar heb je namelijk
helemaal niets aan, helemaal niets." "Er zijn momenten waarop je je
rijstijl moet aanpassen om te begrijpen wat het probleem van de
auto is, zodat je het kunt oplossen en daarna weer normaal kunt
rijden. Alles vult elkaar aan. Er zijn miljoenen redenen waarom je
onderstuur kunt hebben." Soms denkt iemand: 'Hé, ik had overstuur
bij het uitkomen van de bocht.' Nee, dat klopt niet. Het probleem
begon halverwege de bocht met onderstuur, dat later leidt tot
overstuur bij het uitkomen. Veel coureurs begrijpen dit niet. Zulke
coureurs kunnen de auto niet verbeteren, omdat ze proberen een
probleem op te lossen dat er eigenlijk niet is. Ze proberen hun
eigen probleem op te lossen en maken de auto alleen maar slechter."
"Het kan zelfs zo zijn dat zij zelf twee of drie keer sneller gaan,
omdat ze een fout in hun rijstijl corrigeren, maar ondertussen
wordt de auto slechter. Zo gaan uiteindelijk beide coureurs
langzamer, en dat was ook een probleem bij Red Bull." Villeneuve
haalt Verstappen en Pérez aan Villeneuve legt dit fenomeen
vervolgens verder uit, en gelooft dat dit ook de reden is waarom
Verstappen de laatste jaren altijd een enorm voordeel heeft gehad
ten opzichte van zijn teamgenoten. "Iedereen zegt: 'De auto is
gemaakt voor Max. Arme tweede coureur.' Maar dat is niet zo. Max
werkt aan de auto en maakt hem steeds beter." "Als je niet begrijpt
wat er met de auto gebeurt tijdens het seizoen, ga je steeds
langzamer, niet omdat jij langzamer bent, maar omdat Max steeds
sneller gaat. Dat komt doordat jij niet begrijpt wat er met de auto
gebeurt." "Natuurlijk zal de auto afgestemd worden op Max, en voor
jou wordt hij daardoor onhandelbaar. We zagen het bij Perez. Elk
jaar startten ze het seizoen gelijkwaardig, en daarna gebeurde er
niets. Perez ging niet langzamer; Max werd alleen maar sneller,
omdat hij echt begreep wat er met de auto gebeurde." "Je moet dus
uitzoeken wat je nodig hebt om in de perfecte zone te komen, waar
de auto een verlengstuk van je lichaam wordt en je er niet meer
over hoeft na te denken. Slechts heel weinig coureurs kunnen dat",
concludeert Villeneuve. De coureurs die dus wel over deze kwaliteit
beschikken, zijn volgens de Canadees Verstappen en Sainz.
richting de top van het middenveld en kende dit seizoen een enorme
sprong. De Britse renstal eindigde uiteindelijk als nummer vijf bij
de constructeurs, 45 punten voor Racing Bulls. De 137 punten die
het team scoorde, was het hoogste puntenaantal tien jaar. Daarnaast
stond er dit jaar voor het eerst sinds 2021 weer een
Williams-coureur op het podium. Waar alle ogen aan het begin van
het seizoen gericht waren op de uitstekende prestaties van
Alexander Albon, was het in de tweede seizoenhelft Carlos Sainz die
de F1-wereld verraste met derde plaatsen tijdens de Grands Prix van
Azerbeidzjan en Qatar en de sprintrace in Austin. Waar Sainz voor
de zomerstop slechts 13 punten scoorde, wist hij er vanaf de GP van
Italië 51 te behalen. Albon scoorde voor de zomerstop 54 punten, en
vanaf de GP van Italië 19 punten. Die ommekeer van Sainz heeft
volgens oud-wereldkampioen Jacques Villeneuve in gesprek met
PokerScout te maken met één belangrijke factor: "Elk team waar hij
naartoe is gegaan, heeft hij beter gemaakt. Bij ieder team had hij
in het begin moeite om op snelheid te komen vergeleken met zijn
teamgenoot, totdat hij de auto beter maakte en hem geschikter voor
zijn rijstijl maakte." "Hij zorgde ervoor dat beide coureurs in het
team sneller gingen, maar de positieve effecten waren bij hem
altijd groter. Iedere keer dat hij vervolgens een team verliet,
werd het team minder goed. Dat zag je bij Renault, daarna bij
McLaren en het gebeurt nu ook bij Ferrari." "Vervolgens gaat hij
naar Williams, en daar gebeurt weer hetzelfde. Zijn teamgenoot gaat
super snel, hij werkt aan de wagen en maakt die veel sneller zonder
dat die doorontwikkeld wordt, en vervolgens is hij op het einde van
het jaar snel en is de auto sneller. Dat is ook waarom Williams hem
gecontracteerd heeft." Unieke kwaliteit Maar wat doet Sainz,
waardoor dit gebeurt? Villeneuve ziet een speciale kwaliteit bij de
Spanjaard, welke hij verder alleen bij niemand minder dan Max
Verstappen ziet. "Hij werkt aan de wagen, dat is alles. Maar hij
begrijpt daadwerkelijk wat de auto doet. En hij denkt erover na,
net zoals Max. Hij weet wat de auto nodig heeft. Dat gaat verder
dan: 'hij overstuurt, of hij onderstuurt'. Daar heb je namelijk
helemaal niets aan, helemaal niets." "Er zijn momenten waarop je je
rijstijl moet aanpassen om te begrijpen wat het probleem van de
auto is, zodat je het kunt oplossen en daarna weer normaal kunt
rijden. Alles vult elkaar aan. Er zijn miljoenen redenen waarom je
onderstuur kunt hebben." Soms denkt iemand: 'Hé, ik had overstuur
bij het uitkomen van de bocht.' Nee, dat klopt niet. Het probleem
begon halverwege de bocht met onderstuur, dat later leidt tot
overstuur bij het uitkomen. Veel coureurs begrijpen dit niet. Zulke
coureurs kunnen de auto niet verbeteren, omdat ze proberen een
probleem op te lossen dat er eigenlijk niet is. Ze proberen hun
eigen probleem op te lossen en maken de auto alleen maar slechter."
"Het kan zelfs zo zijn dat zij zelf twee of drie keer sneller gaan,
omdat ze een fout in hun rijstijl corrigeren, maar ondertussen
wordt de auto slechter. Zo gaan uiteindelijk beide coureurs
langzamer, en dat was ook een probleem bij Red Bull." Villeneuve
haalt Verstappen en Pérez aan Villeneuve legt dit fenomeen
vervolgens verder uit, en gelooft dat dit ook de reden is waarom
Verstappen de laatste jaren altijd een enorm voordeel heeft gehad
ten opzichte van zijn teamgenoten. "Iedereen zegt: 'De auto is
gemaakt voor Max. Arme tweede coureur.' Maar dat is niet zo. Max
werkt aan de auto en maakt hem steeds beter." "Als je niet begrijpt
wat er met de auto gebeurt tijdens het seizoen, ga je steeds
langzamer, niet omdat jij langzamer bent, maar omdat Max steeds
sneller gaat. Dat komt doordat jij niet begrijpt wat er met de auto
gebeurt." "Natuurlijk zal de auto afgestemd worden op Max, en voor
jou wordt hij daardoor onhandelbaar. We zagen het bij Perez. Elk
jaar startten ze het seizoen gelijkwaardig, en daarna gebeurde er
niets. Perez ging niet langzamer; Max werd alleen maar sneller,
omdat hij echt begreep wat er met de auto gebeurde." "Je moet dus
uitzoeken wat je nodig hebt om in de perfecte zone te komen, waar
de auto een verlengstuk van je lichaam wordt en je er niet meer
over hoeft na te denken. Slechts heel weinig coureurs kunnen dat",
concludeert Villeneuve. De coureurs die dus wel over deze kwaliteit
beschikken, zijn volgens de Canadees Verstappen en Sainz.
