Verstappen onthult belangrijke ommekeer in F1-carrière: "Toen klikte het echt"
De teller staat na elf seizoenen Formule 1 op 233 Grands Prix, 71
overwinningen, 48 polepositions, 127 podiumfinishes en vier
wereldtitels voor Max Verstappen. Hoe je er ook naar kijkt, het
zijn indrukwekkende cijfers die weinig andere coureurs kunnen
evenaren. Toch duurde het een aantal seizoenen voordat de
Nederlander uitgroeide tot de meest dominante factor in de Formule
1. Dat kwam deels door de dominantie van Mercedes in de eerste zes
jaren van Verstappens F1-carrière, maar ook deels door zijn eigen
gebrek aan ervaring en soms wat wilde rijstijl. Verstappen
benadrukt dat zelf ook, maar geeft tegelijkertijd aan dat het hem
heeft gevormd tot de coureur die hij nu is. In de podcast van Red
Bull Racing, Talking Bull , wordt de Nederlander gevraagd welk
advies hij zijn jongere zelf nu zou geven, en vice versa. Zijn
antwoord is luid en duidelijk: "Niets. Ik denk daar niet over na.
Ik hou daar niet van, ik ben daar niet in geïnteresseerd." 'Ik was
toen echt niet blij met mezelf' Verstappen gaat vervolgens verder
in op de reden achter die desinteresse: "Als ik naar mijn jongere
ik zou kijken, zou ik willen dat hij dezelfde fouten maakt en
dezelfde dingen meemaakt die ik heb meegemaakt, zowel de goede als
de slechte momenten. Het zou enorm saai zijn als je alles van
tevoren al weet. Daar word je ook lui van." "Iedereen moet
moeilijke tijden kennen, je hebt dat ook nodig. Je kunt wel tegen
iemand zeggen: 'Doe dit niet, doe dat niet', maar soms is het juist
belangrijk om die fouten te maken, zodat het de volgende keer niet
meer gebeurt." Vervolgens wordt Verstappen gevraagd in welke van
zijn elf seizoenen in de sport hij het meest heeft geleerd of de
meeste moeilijkheden kende. "2018. Het begin van dat jaar, de
eerste zeven of acht races. Ik maakte toen zelf een aantal fouten,
en dan kom je in een negatieve spiraal terecht. Je probeert nog
harder je best te doen, nog meer te pushen. Maar dat werkte
averechts." "Ik was toen echt niet blij met mezelf. Maar vanaf
Montreal (GP van Canada) kwam er een ommekeer. En ik moet zeggen:
toen klikte het echt. Tenminste, dat denk ik." De cijfers op papier
onderstrepen zijn woorden in ieder geval. Op twee uitvalbeurten na
finishte Verstappen vanaf de GP van Canada iedere race in de top
vijf, inclusief overwinningen in Oostenrijk en Mexico. Hij vocht
zich terug naar de vierde plaats in het WK-klassement. In de twee
jaren die volgden eindigde hij op de derde plaats in het WK en
pakte hij in totaal vijf overwinningen. Vervolgens begon zijn
periode van dominantie, met vier wereldtitels en 61 overwinningen
in vijf jaar.
overwinningen, 48 polepositions, 127 podiumfinishes en vier
wereldtitels voor Max Verstappen. Hoe je er ook naar kijkt, het
zijn indrukwekkende cijfers die weinig andere coureurs kunnen
evenaren. Toch duurde het een aantal seizoenen voordat de
Nederlander uitgroeide tot de meest dominante factor in de Formule
1. Dat kwam deels door de dominantie van Mercedes in de eerste zes
jaren van Verstappens F1-carrière, maar ook deels door zijn eigen
gebrek aan ervaring en soms wat wilde rijstijl. Verstappen
benadrukt dat zelf ook, maar geeft tegelijkertijd aan dat het hem
heeft gevormd tot de coureur die hij nu is. In de podcast van Red
Bull Racing, Talking Bull , wordt de Nederlander gevraagd welk
advies hij zijn jongere zelf nu zou geven, en vice versa. Zijn
antwoord is luid en duidelijk: "Niets. Ik denk daar niet over na.
Ik hou daar niet van, ik ben daar niet in geïnteresseerd." 'Ik was
toen echt niet blij met mezelf' Verstappen gaat vervolgens verder
in op de reden achter die desinteresse: "Als ik naar mijn jongere
ik zou kijken, zou ik willen dat hij dezelfde fouten maakt en
dezelfde dingen meemaakt die ik heb meegemaakt, zowel de goede als
de slechte momenten. Het zou enorm saai zijn als je alles van
tevoren al weet. Daar word je ook lui van." "Iedereen moet
moeilijke tijden kennen, je hebt dat ook nodig. Je kunt wel tegen
iemand zeggen: 'Doe dit niet, doe dat niet', maar soms is het juist
belangrijk om die fouten te maken, zodat het de volgende keer niet
meer gebeurt." Vervolgens wordt Verstappen gevraagd in welke van
zijn elf seizoenen in de sport hij het meest heeft geleerd of de
meeste moeilijkheden kende. "2018. Het begin van dat jaar, de
eerste zeven of acht races. Ik maakte toen zelf een aantal fouten,
en dan kom je in een negatieve spiraal terecht. Je probeert nog
harder je best te doen, nog meer te pushen. Maar dat werkte
averechts." "Ik was toen echt niet blij met mezelf. Maar vanaf
Montreal (GP van Canada) kwam er een ommekeer. En ik moet zeggen:
toen klikte het echt. Tenminste, dat denk ik." De cijfers op papier
onderstrepen zijn woorden in ieder geval. Op twee uitvalbeurten na
finishte Verstappen vanaf de GP van Canada iedere race in de top
vijf, inclusief overwinningen in Oostenrijk en Mexico. Hij vocht
zich terug naar de vierde plaats in het WK-klassement. In de twee
jaren die volgden eindigde hij op de derde plaats in het WK en
pakte hij in totaal vijf overwinningen. Vervolgens begon zijn
periode van dominantie, met vier wereldtitels en 61 overwinningen
in vijf jaar.
