Het Ferrari-lot van Leclerc: Meer Schumacher of Massa?

De tijd vliegt, zou je kunnen zeggen, want Charles Leclerc heeft
enkele weken geleden alweer zijn achtste seizoen in de Formule 1
afgerond. Het voelt nog niet zo lang geleden dat de Monegask furore
maakte in de juniorencategorieën. In 2016 en 2017 werd hij
achtereenvolgens GP3-kampioen en Formule 2-kampioen, beide keren
als rookie. Menig expert hield de toen 20-jarige Leclerc
nauwlettend in de gaten. Zou hij in zijn debuutseizoen bij Alfa
Romeo Sauber hoge ogen gooien? Het antwoord was volmondig 'ja'. Met
een vrij matige auto finishte hij tien keer in de top tien,
verzamelde hij 39 punten en werd hij dertiende in het WK.
Teamgenoot Marcus Ericsson kwam niet verder dan zes puntenfinishes,
goed voor negen punten en een zeventiende plaats in het WK. Ferrari
was onder de indruk en haalde Leclerc binnen als vervanger van
oudgediende Kimi Räikkönen. Was dat een goede keuze van de
Scuderia? Dat leek wel zo, want al in zijn tweede optreden, in
Bahrein, pakte hij poleposition. Hij domineerde de race, totdat
enkele ronden voor het einde zijn motor begon te sputteren. Hij
werd nog wel derde, maar zag een zekere overwinning aan zich
voorbijgaan. Een eerste overwinning volgde nog dat seizoen, in
België. Een week later deed hij daar nog een schepje bovenop en
deed waar iedere Ferrari-coureur van droomt: hij won de GP van
Italië voor de eigen Tifosi. Leclerc rondde zijn eerste seizoen bij
Ferrari in stijl af, met een podium in Abu Dhabi. Hij werd vierde
in het WK en eindigde daarmee boven teamgenoot en viervoudig
wereldkampioen Sebastian Vettel. Een ster was geboren, en het leek
slechts een kwestie van tijd voordat Leclerc het
wereldkampioenschap zou winnen. Inmiddels zijn we in 2025, heeft
hij zijn 150e Grand Prix voor Ferrari afgewerkt, en staat de teller
qua wereldtitels nog altijd op nul. Het dichtst bij een titel kwam
hij in 2022, toen hij tweede werd achter een dominante Max
Verstappen. Van een echt titelgevecht was echter geen sprake: de
Nederlander eindigde 146 punten boven zijn concurrent. Leclerc is
op zijn beste dagen bloedsnel en staat bekend als misschien wel de
snelste coureur van het veld over één ronde. Tegelijkertijd heeft
hij in het verleden laten zien dat hij kan breken wanneer de druk
tot een kookpunt oploopt. Daardoor zijn de meningen over de
Monegask verdeeld. De één ziet in hem nog altijd een potentieel
wereldkampioen, de ander als een coureur die het net niet voor
elkaar krijgt. Dit vraagstuk doet denken aan twee Ferrari-iconen:
Michael Schumacher, de grote kampioen die Ferrari terug naar de top
bracht; en Felipe Massa, het immense talent dat uiteindelijk met
lege handen achterbleef. Schumacher en Massa symboliseren als het
ware de twee kanten van de spreekwoordelijke medaille voor Leclerc.
Hoe zal hij de geschiedenisboeken ingaan? Als een kampioen, zoals
Schumacher, of als een groot talent dat het net niet kon waarmaken,
zoals Massa? Het blijft koffiedik kijken wat de toekomst van
Leclerc betreft. Allereerst omdat we simpelweg niet kunnen
voorspellen wat de komende jaren zullen brengen. Daarnaast is de
vraag of Leclerc de komende jaren überhaupt Ferrari-coureur blijft.
Zelf geeft hij aan Ferrari terug naar de top te willen brengen,
maar aan de andere kant zal hij ook proberen zijn kansen op een
wereldtitel zo groot mogelijk te maken. Mocht een vertrek bij de
Scuderia daarvoor nodig zijn, dan zal hij die moeilijke keuze
waarschijnlijk niet uit de weg gaan. Wat we wél kunnen doen, is de
cijfers van Leclerc vergelijken met die van Massa en Schumacher.
Hoe verhoudt Leclerc zich tot de twee wat betreft reeds behaalde
successen? We leggen de cijfers naast elkaar: van de eerste 150 GPs
van Leclerc als Ferrari-coureur, de eerste 150 GPs van Schumacher,
en de 139 GPs die Massa voor de Scuderia reed. Leclerc vs Massa en
Schumacher bij Ferrari (na 150 Grands Prix) Wanneer je naar deze
cijfers kijkt, is het duidelijk dat Leclerc vergelijkbare
resultaten heeft behaald als Massa. De Braziliaan wist in minder
races meer overwinningen te boeken, terwijl Leclerc vaker op het
podium stond en meer podiumplaatsen behaalde. Beide coureurs
eindigden één keer als vice-kampioen: bij Leclerc op gepaste
afstand van Verstappen, Massa kwam uiteindelijk slechts één punt
tekort tegenover Hamilton. Maar is die vergelijking helemaal
eerlijk? Hoe vaak had Leclerc een winnende auto, vergeleken met
Schumacher en Massa? Welk percentage van de overwinningen binnen
het team behaalden de drie heren ten opzichte van hun teamgenoten,
en hoe verhoudden hun podiumplaatsen en punten zich? Op basis van
deze cijfers trekt Leclerc opnieuw duidelijk richting Schumacher.
Waar Schumacher dominant was qua aantal overwinningen vergeleken
met zijn teamgenoten, behaalt Leclerc een hoger percentage
podiumplaatsen en ligt het percentage totale polepositions voor het
team ongeveer gelijk. Schumacher pakte een duidelijk hoger
percentage punten ten opzichte van zijn teamgenoten, maar dit is
een lastige vergelijking: overwinningen telden tot 2002 veel
zwaarder ten opzichte van een tweede plaats (10/6 toen, 25/18 nu).
Leclerc, Schumacher en Massa in vergelijking met
Ferrari-teamgenoten Is Leclerc meer een Schumacher of een Massa?
Kunnen we dat aan de hand van de cijfers concluderen? Gedeeltelijk
wel. Wat duidelijk wordt, is dat Leclerc tot nu toe qua succes
ongeveer vergelijkbaar is met Massa. Schumacher was in zijn
Ferrari-tijd volledig dominant, terwijl Leclerc tot nu toe een
bijrol speelt in het succes van Max Verstappen. In dat opzicht zou
je kunnen zeggen dat Leclerc meer een Massa is. Die vergelijking
wordt echter lastiger als je kijkt naar de prestaties van de drie
ten opzichte van hun teamgenoten. Massa was vaak de mindere van
zijn collega, op 2008 na, terwijl Leclerc de afgelopen jaren
consequent de onbetwiste nummer één van Ferrari bleek. Hij versloeg
teamgenoten als Vettel, Sainz en zelfs Hamilton — geen misselijke
namen. In dit opzicht kan Leclerc eerder met Schumacher vergeleken
worden. De conclusie? Leclerc bevindt zich ergens tussen beide
legendes in. Hij kan niet tippen aan de pure dominantie van
Schumacher, maar hij heeft ook nooit een auto gehad waarmee hij dat
had kunnen doen. Hij behaalt duidelijk betere resultaten dan zijn
teamgenoten, maar 8 overwinningen in 150 Grands Prix zijn nu
eenmaal niet het winstpercentage van een grote kampioen. De komende
jaren zullen moeten uitwijzen of Leclercs nalatenschap er één wordt
van een kampioen als Schumacher, met meerdere wereldtitels en
vervuld talent, of eentje als Massa: met goede resultaten, prima
cijfers, maar zonder de glorie en roem van een (meervoudig
kampioen); hét talent dat nooit volledig tot wasdom kwam.

Top Headlines

Oudere Top Headlines