De waanzinnige Red Bull-uitdaging op weg naar ultiem F1-succes
2026 wordt een zeer bijzonder jaar voor Red Bull Racing. Het team
uit Milton Keynes schuwt het al sinds haar F1-entree in 2005 niet
om uitdagingen aan te gaan, maar de eigen motor van volgend seizoen
steekt er toch met kop en schouders bovenuit. Onder Christian
Horner werd namelijk besloten om een krachtbron te gaan bouwen,
iets waar teambaas Laurent Mekies recent van zei dat alleen Red
Bull zoiets zou kunnen besluiten. Hij stond er flink van te kijken.
Het doel? Ultiem succes in de Formule 1, als het ware alsof je de
sport uitspeelt. Tot nu toe teerde Red Bull altijd op motoren van
leveranciers en was het daardoor afhankelijk van externe factoren.
Neem 2014, toen Red Bull gebruikmaakte van V6-motoren van Renault
en na vier wereldtitels op rij ineens achter de feiten aanliep.
Mercedes was veel sterker en werd pas in 2021 van de troon gestoten
door Max Verstappen in het rijderskampioenschap. Met Honda werden
dus wel grote successen geboekt, maar Red Bull had toch de droom om
met een eigen motor de Formule 1 te veroveren. Het betreft een
waanzinnige uitdaging, aangezien Red Bull in de basis geen kennis
over de bouw van motoren heeft. In Milton Keynes werd dan ook een
grote motorenfabriek uit de grond gestampt, én Red Bull shopte
flink bij onder andere Mercedes en Honda om toch een vliegende
start te maken. Bovendien levert partner Ford kennis aan over de
elektrische componenten. Achterstand omzetten in succes? Stukje bij
beetje werden de puzzelstukjes gelegd op weg naar het moment waar
Red Bull nu al een aantal jaren op wacht: racen met een eigen
F1-motor. Red Bull verwacht niet direct vooraan te staan en over de
beste motor te beschikken, zolang er gaandeweg 2026 maar
vooruitgang wordt geboekt. De reglementen van de FIA schrijven ook
voor dat leveranciers met een achterstand meer ontwikkelingstijd
krijgen, iets wat Red Bull op korte termijn kan helpen als een
concurrent er inderdaad beter voor staat. Dat doet echter niets af
aan de doelstelling van Red Bull om met een eigen krachtbron
wereldkampioen te worden. Het zou een regelrecht sprookje zijn in
een sport waar grote automerken met elkaar strijden om de eeuwige
roem. Red Bull wil Mercedes, Ferrari, Audi en Honda allemaal
verslaan op hun vakgebied. Voor 2026 geldt: goed doorontwikkelen en
proberen vrij snel races te winnen. Voormalig Red Bull-adviseur
Helmut Marko stelde gedurende 2025 dat er in de tweede
seizoenshelft weer steevast om overwinningen gestreden moet worden.
Als Max Verstappen in de beginfase redelijk bij kan blijven, zou
het zomaar tot een unieke vijfde wereldtitel kunnen leiden. Eentje
die misschien wel knapper is dan ooit.
uit Milton Keynes schuwt het al sinds haar F1-entree in 2005 niet
om uitdagingen aan te gaan, maar de eigen motor van volgend seizoen
steekt er toch met kop en schouders bovenuit. Onder Christian
Horner werd namelijk besloten om een krachtbron te gaan bouwen,
iets waar teambaas Laurent Mekies recent van zei dat alleen Red
Bull zoiets zou kunnen besluiten. Hij stond er flink van te kijken.
Het doel? Ultiem succes in de Formule 1, als het ware alsof je de
sport uitspeelt. Tot nu toe teerde Red Bull altijd op motoren van
leveranciers en was het daardoor afhankelijk van externe factoren.
Neem 2014, toen Red Bull gebruikmaakte van V6-motoren van Renault
en na vier wereldtitels op rij ineens achter de feiten aanliep.
Mercedes was veel sterker en werd pas in 2021 van de troon gestoten
door Max Verstappen in het rijderskampioenschap. Met Honda werden
dus wel grote successen geboekt, maar Red Bull had toch de droom om
met een eigen motor de Formule 1 te veroveren. Het betreft een
waanzinnige uitdaging, aangezien Red Bull in de basis geen kennis
over de bouw van motoren heeft. In Milton Keynes werd dan ook een
grote motorenfabriek uit de grond gestampt, én Red Bull shopte
flink bij onder andere Mercedes en Honda om toch een vliegende
start te maken. Bovendien levert partner Ford kennis aan over de
elektrische componenten. Achterstand omzetten in succes? Stukje bij
beetje werden de puzzelstukjes gelegd op weg naar het moment waar
Red Bull nu al een aantal jaren op wacht: racen met een eigen
F1-motor. Red Bull verwacht niet direct vooraan te staan en over de
beste motor te beschikken, zolang er gaandeweg 2026 maar
vooruitgang wordt geboekt. De reglementen van de FIA schrijven ook
voor dat leveranciers met een achterstand meer ontwikkelingstijd
krijgen, iets wat Red Bull op korte termijn kan helpen als een
concurrent er inderdaad beter voor staat. Dat doet echter niets af
aan de doelstelling van Red Bull om met een eigen krachtbron
wereldkampioen te worden. Het zou een regelrecht sprookje zijn in
een sport waar grote automerken met elkaar strijden om de eeuwige
roem. Red Bull wil Mercedes, Ferrari, Audi en Honda allemaal
verslaan op hun vakgebied. Voor 2026 geldt: goed doorontwikkelen en
proberen vrij snel races te winnen. Voormalig Red Bull-adviseur
Helmut Marko stelde gedurende 2025 dat er in de tweede
seizoenshelft weer steevast om overwinningen gestreden moet worden.
Als Max Verstappen in de beginfase redelijk bij kan blijven, zou
het zomaar tot een unieke vijfde wereldtitel kunnen leiden. Eentje
die misschien wel knapper is dan ooit.
