Hamilton heeft grote wens: "Daar bid ik echt voor"
Lewis Hamilton had het in 2025 ontzettend lastig met een SF-25 waar
hij geen raad mee wist. Met de nieuwe reglementen van komend
seizoen kan alles echter anders worden, al weet niemand nog hoe het
er precies uit komt te zien. De boel gaat volledig op de schop en
daarmee kunnen de verschillen groter zijn dan ooit tevoren. Voor
Hamilton is het echter niet de eerste keer dat hij zo'n
significante verandering gaat meemaken. Hij kan zich de eerste
grote verandering nog herinneren, in 2009. Toen werden de slicks
opnieuw ingevoerd, werden de vleugels groter én kwam er een
wijziging aan de diffuser. McLaren, het team waar Hamilton reed,
had het er echter moeilijk mee. De Brit blikt tegenover onder meer
RacingNews365 terug op die periode, en vergelijkt het ook kort met
de aanloop naar 2026. "Het is interessant. Ik herinner me de eerste
dag nog goed, toen we dat jaar weer begonnen. Ze zeiden dat de
nieuwe regels betekenden dat we met vijftig procent minder
downforce zouden rijden, dus bouwden ze de auto ook met vijftig
procent minder downforce." "Ik weet nog dat we in januari
terugkwamen en ze zeiden: 'We hebben onze doelen al gehaald'. Ik
dacht echt: 'Wow, is dat normaal?' Toen kwamen we echter aan bij de
eerste test en was er helemaal geen downforce. We zaten er
mijlenver naast, dus daar heb ik enorm veel van geleerd."
Vroegtijdig focus verleggen De reglementswijzigingen die daarna
volgden in 2014 en 2017 pakten een stuk beter uit voor Hamilton,
met de introductie van hybride auto's. "2014 was ongelooflijk
spannend, ook omdat ik in een nieuw team zat en al een paar jaar
van tevoren het geweldige werk kon zien dat werd verricht, vooral
aan de motor." "2017 was cool omdat het een grotere en bredere auto
was. Hij zag er gewoon gespierder uit, met meer downforce. Het was
mega. Deze generatie auto's was waarschijnlijk de slechtste, zou ik
zeggen. Ik bid echt dat de volgende generatie niet nog slechter
wordt." Na 2025 kan je stellen dat het haast niet slechter kan,
want Hamilton kon totaal niet overweg met de Ferrari-bolide. Dat
bleek niet alleen op de baan, maar ook tijdens zijn mediasessies.
Het hielp dan ook niet dat de ontwikkeling al vroeg werd stilgezet,
in juni. Toch gelooft Hamilton er wel in dat dat de juiste keuze
was. "Ik heb Vasseur onder druk gezet. We hadden zoiets van: 'We
mogen niet achterop raken bij de anderen wat de ontwikkeling van de
nieuwe auto betreft, want het is voor ons allemaal een steile
leercurve.' Ik heb die keuze dus voor de volle honderd procent
gesteund en dat doe ik nog steeds. Ik denk dat het de juiste
beslissing was." "Zeker als we keken naar waar we al stonden met
de auto, we vochten toch niet om het kampioenschap. Maar het heeft
er wel voor gezorgd dat het moeilijker is geworden om het
prestatieniveau vast te houden. Ik kan niet voor de rest van het
team spreken, maar in mijn ervaring is iedereen positief gebleven.
Ik heb verder geen psychologisch effect gezien."
hij geen raad mee wist. Met de nieuwe reglementen van komend
seizoen kan alles echter anders worden, al weet niemand nog hoe het
er precies uit komt te zien. De boel gaat volledig op de schop en
daarmee kunnen de verschillen groter zijn dan ooit tevoren. Voor
Hamilton is het echter niet de eerste keer dat hij zo'n
significante verandering gaat meemaken. Hij kan zich de eerste
grote verandering nog herinneren, in 2009. Toen werden de slicks
opnieuw ingevoerd, werden de vleugels groter én kwam er een
wijziging aan de diffuser. McLaren, het team waar Hamilton reed,
had het er echter moeilijk mee. De Brit blikt tegenover onder meer
RacingNews365 terug op die periode, en vergelijkt het ook kort met
de aanloop naar 2026. "Het is interessant. Ik herinner me de eerste
dag nog goed, toen we dat jaar weer begonnen. Ze zeiden dat de
nieuwe regels betekenden dat we met vijftig procent minder
downforce zouden rijden, dus bouwden ze de auto ook met vijftig
procent minder downforce." "Ik weet nog dat we in januari
terugkwamen en ze zeiden: 'We hebben onze doelen al gehaald'. Ik
dacht echt: 'Wow, is dat normaal?' Toen kwamen we echter aan bij de
eerste test en was er helemaal geen downforce. We zaten er
mijlenver naast, dus daar heb ik enorm veel van geleerd."
Vroegtijdig focus verleggen De reglementswijzigingen die daarna
volgden in 2014 en 2017 pakten een stuk beter uit voor Hamilton,
met de introductie van hybride auto's. "2014 was ongelooflijk
spannend, ook omdat ik in een nieuw team zat en al een paar jaar
van tevoren het geweldige werk kon zien dat werd verricht, vooral
aan de motor." "2017 was cool omdat het een grotere en bredere auto
was. Hij zag er gewoon gespierder uit, met meer downforce. Het was
mega. Deze generatie auto's was waarschijnlijk de slechtste, zou ik
zeggen. Ik bid echt dat de volgende generatie niet nog slechter
wordt." Na 2025 kan je stellen dat het haast niet slechter kan,
want Hamilton kon totaal niet overweg met de Ferrari-bolide. Dat
bleek niet alleen op de baan, maar ook tijdens zijn mediasessies.
Het hielp dan ook niet dat de ontwikkeling al vroeg werd stilgezet,
in juni. Toch gelooft Hamilton er wel in dat dat de juiste keuze
was. "Ik heb Vasseur onder druk gezet. We hadden zoiets van: 'We
mogen niet achterop raken bij de anderen wat de ontwikkeling van de
nieuwe auto betreft, want het is voor ons allemaal een steile
leercurve.' Ik heb die keuze dus voor de volle honderd procent
gesteund en dat doe ik nog steeds. Ik denk dat het de juiste
beslissing was." "Zeker als we keken naar waar we al stonden met
de auto, we vochten toch niet om het kampioenschap. Maar het heeft
er wel voor gezorgd dat het moeilijker is geworden om het
prestatieniveau vast te houden. Ik kan niet voor de rest van het
team spreken, maar in mijn ervaring is iedereen positief gebleven.
Ik heb verder geen psychologisch effect gezien."
