Sky-analisten geven Red Bull dringend advies: "Ze moeten íéts doen"
Isack Hadjar heeft een prima debuutseizoen achter de rug. De
Fransman pakte onder andere een podiumplaats in Nederland en wist
tijdens de kwalificatiesessies ook regelmatig te imponeren.
Uiteindelijk was dat goed voor P12 in de WK-stand, wat op zijn
beurt leidde tot een promotie naar Red Bull Racing, waar Max
Verstappen afgelopen seizoen, na vier wereldtitels, net naast zijn
vijfde greep. Weer een nieuw gezicht dus bij de Oostenrijkse
renstal, maar hoe gaat Hadjar het er vanaf brengen als teamgenoot
van de viervoudig wereldkampioen? De analisten van Sky Sports F1
vrezen aan de ene kant, maar hebben tegelijkertijd ook hoop voor
hem: "Ik denk dat hij die attitude heeft. Ik zeg niet dat Tsunoda
dat niet had, maar hij is vrij agressief, en ik denk dat hij heel
berekenend en intelligent is", vertelt Simon Lazenby. "Volgens mij
was er ergens een moment, in Canada. Daar vergeleken ze de data van
hem en Verstappen in de haarspeldbocht, en op sommige momenten was
hij daar zelfs sneller dan Max. Dat waren natuurlijk wel
verschillende auto’s." Maar Lazenby ziet ook nog wel kansen voor
Hadjar buiten Red Bull Racing, mocht ook zijn avontuur daar
mislukken. "Ik denk dat hij zo’n coureur is waarvan je kunt zeggen
dat hij zeker nog een tijd in de Formule 1 zal blijven. Als het
niet werkt naast Max, dan wordt hij een beetje zoals Alex (Albon)
of Pierre (Gasly): iemand met genoeg kwaliteit aan de top om ergens
anders nieuwe kansen te krijgen. Aan de andere kant, hij heeft ook
zelf gezegd dat hij zich juist wil meten met de allerbesten."
Moeilijke beslissing voor Red Bull Racing Karun Chandhok legt een
ander dilemma voor Red Bull Racing neer. Want hoe gaat de renstal
de aandacht verdelen over zijn twee coureurs? "Gaan ze vol voor het
constructeurskampioenschap? In dat geval moeten ze een manier
vinden om een auto te ontwikkelen die door twee coureurs te
besturen is en waarmee beiden punten kunnen scoren. Max kwam maar
twee punten tekort voor de titel, maar bij de constructeurs stonden
ze er mijlenver achter." "Of denken ze: de echte prestige zit in de
wereldtitel bij de coureurs, dus we zetten alles op Max en jagen
die titel na? Dan heb je ook niet de problemen waar McLaren mee
kampt, zoals de interne strijd tussen teamgenoten en het managen
daarvan. Voor mij is het dus een fundamentele, filosofische
beslissing die het Red Bull-management moet nemen: hoeveel willen
ze dat de tweede auto daadwerkelijk meedoet in de strijd?" "Dit
seizoen zagen we daar een extreem voorbeeld van. Een andere ‘wat
als’-situatie rond de titel en Max dit jaar was namelijk: wat als
de tweede Red Bull sterker was geweest? Als Max die twee of drie
overwinningen had behaald met Yuki daarachter op P2, dan was dat
genoeg geweest om Lando te pakken. Dat had zomaar het kampioenschap
kunnen beslissen." Dus ze moeten wel íéts doen, al is het maar om
die rijderstitel veilig te stellen. Ze moeten ervoor zorgen dat de
tweede coureur zich comfortabeler voelt in de auto. Niemand
verwacht dat hij (Hadjar) Max verslaat, maar hij moet wel goed
genoeg zijn om regelmatig podiums te pakken, zoals Checo (Pérez)
dat in 2021 deed."
Fransman pakte onder andere een podiumplaats in Nederland en wist
tijdens de kwalificatiesessies ook regelmatig te imponeren.
Uiteindelijk was dat goed voor P12 in de WK-stand, wat op zijn
beurt leidde tot een promotie naar Red Bull Racing, waar Max
Verstappen afgelopen seizoen, na vier wereldtitels, net naast zijn
vijfde greep. Weer een nieuw gezicht dus bij de Oostenrijkse
renstal, maar hoe gaat Hadjar het er vanaf brengen als teamgenoot
van de viervoudig wereldkampioen? De analisten van Sky Sports F1
vrezen aan de ene kant, maar hebben tegelijkertijd ook hoop voor
hem: "Ik denk dat hij die attitude heeft. Ik zeg niet dat Tsunoda
dat niet had, maar hij is vrij agressief, en ik denk dat hij heel
berekenend en intelligent is", vertelt Simon Lazenby. "Volgens mij
was er ergens een moment, in Canada. Daar vergeleken ze de data van
hem en Verstappen in de haarspeldbocht, en op sommige momenten was
hij daar zelfs sneller dan Max. Dat waren natuurlijk wel
verschillende auto’s." Maar Lazenby ziet ook nog wel kansen voor
Hadjar buiten Red Bull Racing, mocht ook zijn avontuur daar
mislukken. "Ik denk dat hij zo’n coureur is waarvan je kunt zeggen
dat hij zeker nog een tijd in de Formule 1 zal blijven. Als het
niet werkt naast Max, dan wordt hij een beetje zoals Alex (Albon)
of Pierre (Gasly): iemand met genoeg kwaliteit aan de top om ergens
anders nieuwe kansen te krijgen. Aan de andere kant, hij heeft ook
zelf gezegd dat hij zich juist wil meten met de allerbesten."
Moeilijke beslissing voor Red Bull Racing Karun Chandhok legt een
ander dilemma voor Red Bull Racing neer. Want hoe gaat de renstal
de aandacht verdelen over zijn twee coureurs? "Gaan ze vol voor het
constructeurskampioenschap? In dat geval moeten ze een manier
vinden om een auto te ontwikkelen die door twee coureurs te
besturen is en waarmee beiden punten kunnen scoren. Max kwam maar
twee punten tekort voor de titel, maar bij de constructeurs stonden
ze er mijlenver achter." "Of denken ze: de echte prestige zit in de
wereldtitel bij de coureurs, dus we zetten alles op Max en jagen
die titel na? Dan heb je ook niet de problemen waar McLaren mee
kampt, zoals de interne strijd tussen teamgenoten en het managen
daarvan. Voor mij is het dus een fundamentele, filosofische
beslissing die het Red Bull-management moet nemen: hoeveel willen
ze dat de tweede auto daadwerkelijk meedoet in de strijd?" "Dit
seizoen zagen we daar een extreem voorbeeld van. Een andere ‘wat
als’-situatie rond de titel en Max dit jaar was namelijk: wat als
de tweede Red Bull sterker was geweest? Als Max die twee of drie
overwinningen had behaald met Yuki daarachter op P2, dan was dat
genoeg geweest om Lando te pakken. Dat had zomaar het kampioenschap
kunnen beslissen." Dus ze moeten wel íéts doen, al is het maar om
die rijderstitel veilig te stellen. Ze moeten ervoor zorgen dat de
tweede coureur zich comfortabeler voelt in de auto. Niemand
verwacht dat hij (Hadjar) Max verslaat, maar hij moet wel goed
genoeg zijn om regelmatig podiums te pakken, zoals Checo (Pérez)
dat in 2021 deed."
