Ford stelt Verstappen-fans gerust over mogelijke achterstand Red Bull-motor

Voor Red Bull wordt 2026 een ontzettend bijzonder en interessant
jaar. De renstal uit Milton Keynes heeft een eigen motor gebouwd en
hoopt op die manier te scoren met Max Verstappen en Isack Hadjar.
Hoofdengineer Paul Monaghan liet wel doorschemeren dat het zomaar
zou kunnen zijn dat de concurrentie iets beter uit de startblokken
schiet als het over de verbrandingsmotor gaat. Dit omdat de ICE
niet is veranderd ten opzichte van het vorige reglement. Mark
Rushbrook, de topman van Red Bull-partner Ford, stelt de fans van
het team en Verstappen nu wel gerust. Als Red Bull al een
achterstand heeft, zal het miniem zijn, denkt hij. Rushbrook legt
gedetailleerd uit waarom. "Het zou dan minimaal zijn, denk ik",
vertelt Rushbrook tegenover Motorsport.com . "Want ja, andere
fabrikanten hebben al jarenlang ervaring, maar met de regels voor
2026 ligt het net weer iets anders. En wij hebben natuurlijk ook
veel ervaren mensen uit verschillende programma's samengebracht."
"Dus zelfs als we een beetje achterlopen met de verbrandingsmotor,
dan denk ik dat het niet veel zal zijn en dat we het op alle andere
vlakken kunnen goedmaken." Balance of Performance? De FIA heeft ook
maatregelen genomen om de gaten tussen leveranciers niet te groot
te laten worden. Wanneer je een achterstand hebt, krijg je meer
mogelijkheden om door te ontwikkelen. Rushbrook vindt het een goede
zaak. "Ik denk dat de huidige opzet goed is. Uiteindelijk is dat
toch positief voor de sport als geheel? We willen dat iedereen de
kans krijgt om competitief te zijn. Dus om zoiets aan het reglement
toe te voegen, is volgens mij goed voor de sport." Maar volgens
Rushbrook is het geen Balance of Performance zoals in het WEC.
"Nee, dit is zeker geen Balance of Performance. Wij racen in
verschillende kampioenschappen en voor sommige klassen is een BoP
wel toepasselijk, puur als je kijkt wat voor kampioenschap het is."
"In enduranceracing komt iedereen met zo'n andere auto en
architectuur voor de dag dat het daar wel past. Maar dit is een
technologische strijd op basis van het reglement."

Top Headlines

Oudere Top Headlines