Iconisch F1-circuit ondergaat wijzigingen voor nieuw seizoen

Formule 1-circuits, zeker de veelgebruikte, worden af en toe
grondig aangepakt. Omdat het circuit van Suzuka naast de
koningsklasse van de autosport ook veel andere raceklassen en
evenementen huisvest, moest het er dit keer aan geloven. Fans
hoeven zich overigens geen zorgen te maken over een verandering van
de lay-out of andere ingrijpende aanpassingen. Het asfalt wordt op
een deel van het circuit vernieuwd, op het westelijke gedeelte van
de baan om precies te zijn. De bekendste bocht op dit gedeelte is
'Spoon', bochten 13 en 14, de dubbele linkse bocht vóór het rechte
stuk dat naar 130R leidt. Wat betekent dit voor de Formule 1? In
principe weinig. De coureurs zullen waarschijnlijk tijdens de
eerste vrije training(en) een gebrek aan grip ervaren, maar zodra
de baan is 'ingerubberd', verdwijnt die initiële uitdaging snel. De
Grand Prix van Japan vindt plaats in het weekend van 27 tot en met
29 maart. Max Verstappen won de race in 2025 vanaf poleposition,
iets meer dan een seconde voor Lando Norris, nadat beide coureurs
om positie streden bij het verlaten van de pitstraat. Oscar Piastri
werd derde. Het zal overigens voor het eerst sinds 2020 zijn dat
het circuit wordt aangedaan zonder Japanse coureurs op de grid.
Bekijk hieronder de beelden van de werkzaamheden op de Suzuka
International Racing Course! 2004794372986937516 本日の #西コース路面張替え工事
pic.twitter.com/AbKkyGKgq9 — 鈴鹿サーキット Suzuka Circuit (@suzuka_event)
December 27, 2025

Top Headlines

Oudere Top Headlines