Zo werkt de nieuwe F1-motor van 2026

Centraal in de meest recente F1-transformatie staat de herschikking
van de krachtbronnen. Er wordt nog steeds gebruikgemaakt van
V6-motoren, maar de verhouding gaat totaal op de schop. Waar in
2025 de aandrijflijn voor 80% op de verbrandingsmotor leunde, zal
in 2026 de balans tussen de verbrandingsmotor en batterij 50/50
zijn. De verbrandingsmotor levert 400 kW (536 pk), de MGU-K een
forsere 350 kW (469 pk), goed voor een totale output van 750 kW
(1.006 pk). Deze stijging in elektrisch vermogen is aanzienlijk,
met de MGU-K die toeneemt van 120 kW naar 350 kW. Een belangrijke
wijziging is de verwijdering van de MGU-H, waarbij energie uit de
turbocompressor wordt teruggewonnen. Om dit verlies te compenseren,
verdubbelt de energieoogst tijdens het remmen van 4 MJ naar 8,5 MJ
per ronde. Duurzame brandstoffen Naast de hybride evolutie worden
volledig duurzame brandstoffen geïntroduceerd. Deze Advanced
Sustainable Fuels moeten 100% koolstofneutraal zijn en van
hernieuwbare bronnen komen. Ingrediënten variëren van
koolstofafvang uit de lucht tot biomassa en gerecyclede plastics.
De brandstoffen reduceren broeikasgasemissies met minstens 65%
vergeleken met traditionele racebrandstof. Het nieuwe concept werkt
met een koolstofneutrale cyclus. De energietoevoer uit brandstof is
gelimiteerd tot 3.000 MJ per uur, dus efficiëntie en management is
cruciaal.  Wel tackelde de FIA recent een trucje met de fuel
flow-meter , waarbij er meer brandstof gebruikt zou kunnen worden.
De limiet van 3.000 MJ per uur is compleet bindend. Ook bestaat er
al wat controverse door een trucje met de compressieverhouding. Die
mag in 2026 16:1 bedragen, maar enkele leveranciers, waaronder
Mercedes, zouden tijdens het gebruik van de motor 18:1 kunnen
bereiken zonder daarbij de reglementen te overtreden. Overtake als
vervanger van DRS De reglementen introduceren ook een
Overtake-systeem voor extra hybridekracht vanuit de motor wanneer
een coureur binnen één seconde van de auto ervoor rijdt. Die boost
kan op één plek van het circuit gebruikt worden om de aanval te
openen. Een coureur kan zelf ook voor Boost en Recharge kiezen,
afhankelijk van het beschikbare vermogen in de batterij. Met de
verwijdering van de MGU-H en de budget cap hoopt men de kosten van
de motoren te drukken, hoewel het budgetplafond in 2026 flink
stijgt om de ontwikkeling van het nieuwe chassis en de aandrijflijn
mogelijk te maken. In dit revolutionaire jaar worden nu al
verschillen tussen aandrijflijnen en betrouwbaarheidsuitdagingen
verwacht. Met toegenomen elektrisch vermogen, duurzame brandstoffen
en nieuwe systemen zal 2026 niet alleen races beslissen, maar ook
de toekomst van de autosport bepalen.

Top Headlines

Oudere Top Headlines