De gloednieuwe jagers op het succes van McLaren en Red Bull
2026 wordt het jaar van grote veranderingen in de Formule 1. Er
komen volledig nieuwe auto's en motoren, waarbij de verhouding
tussen de verbrandingsmotor en de batterij naar 50/50 gaat. In 2025
bedroeg die verhouding nog 80/20. De eerste testweek van het
seizoen vindt vanaf 26 januari plaats in Barcelona, terwijl de
eerste race op zondag 8 maart wordt verreden in Australië. Vanaf
volgend jaar hopen twee gloednieuwe F1-teams hoge ogen te gooien
binnen de nieuwe reglementen. Audi en Cadillac jagen immers op het
wervelende succes van McLaren en Red Bull, maar hoe zien die
projecten er precies uit? Een overzicht. Audi Het prestigieuze merk
Audi maakte in 2022 officieel bekend dat zij vanaf 2026 aan de
Formule 1 zouden gaan deelnemen. Het betrof een serieuze primeur,
want Audi maakt volgend seizoen haar debuut. In alle raceklassen
waar Audi aan deelnam, werden grote successen geboekt, maar de
Formule 1 ontbreekt nog op dat lijstje. Het meeste recente
Audi-succes dateert van de Dakar Rally in 2024, waar Carlos Sainz
senior won met een zeer bijzondere elektrisch aangedreven bolide.
Audi neemt het team van Sauber volledig over en maakt gebruik van
de bestaande faciliteiten in Hinwil, Zwitserland. Op de achtergrond
werd echter ook een motor ontwikkeld in Duitsland én stak het
Qatarese QIA bijzonder veel geld in het project. Dit alles moet
leiden tot een wereldtitel, iets waar kopstuk Mattia Binotto van
zei dat het een realistisch doel is voor 2030. Het fabrieksteam
weet namelijk dat ze voor een flinke opgave staan. Audi begint
volledig op nul, maar kan wel op de ervaring van Nico Hülkenberg en
ruwe snelheid van Gabriel Bortoleto teren. Die combinatie moet
zorgen voor een stabiele start en gestage opbouw naar het succes
waar Audi gewend aan is geraakt. Jonathan Wheatley, tot voor kort
de sportief directeur van Red Bull, leidt het project als teambaas.
Cadillac Naast Audi treedt ook Cadillac toe tot de sport. De weg
naar de Formule 1 verliep moeizaam voor de Amerikaanse renstal,
vooral omdat de FOM het project in eerste instantie geen
goedkeuring gaf onder de naam Andretti. Uiteindelijk vergrootte
moederbedrijf General Motors de betrokkenheid en kwam er als
Cadillac groen licht. In de Verenigde Staten en Groot-Brittannië
wordt al langere tijd aan de nieuwe auto gewerkt. GM heeft alleen
nog geen F1-motor tot haar beschikking, waardoor Cadillac de eerste
jaren een Ferrari-motor gebruikt als klantenteam. Het team komt in
2029 dan met een eigen GM-krachtbron in actie. Cadillac testte de
nieuwe auto al veelvuldig in de windtunnel en trok de ervaren
Sergio Pérez en Valtteri Bottas aan als coureurs. Hun kennis moet
tot een snelle ontwikkeling leiden, want Cadillac doet mee om te
scoren en successen te behalen. Dat moet allemaal gebeuren onder
leiding van teambaas Graeme Lowdon, die eerder het F1-team van
Marussia onder zijn hoede had. Nick Chester is de technisch
directeur van het team, terwijl ook de ervaren en succesvolle Pat
Symonds meewerkt aan het ontwerp.
komen volledig nieuwe auto's en motoren, waarbij de verhouding
tussen de verbrandingsmotor en de batterij naar 50/50 gaat. In 2025
bedroeg die verhouding nog 80/20. De eerste testweek van het
seizoen vindt vanaf 26 januari plaats in Barcelona, terwijl de
eerste race op zondag 8 maart wordt verreden in Australië. Vanaf
volgend jaar hopen twee gloednieuwe F1-teams hoge ogen te gooien
binnen de nieuwe reglementen. Audi en Cadillac jagen immers op het
wervelende succes van McLaren en Red Bull, maar hoe zien die
projecten er precies uit? Een overzicht. Audi Het prestigieuze merk
Audi maakte in 2022 officieel bekend dat zij vanaf 2026 aan de
Formule 1 zouden gaan deelnemen. Het betrof een serieuze primeur,
want Audi maakt volgend seizoen haar debuut. In alle raceklassen
waar Audi aan deelnam, werden grote successen geboekt, maar de
Formule 1 ontbreekt nog op dat lijstje. Het meeste recente
Audi-succes dateert van de Dakar Rally in 2024, waar Carlos Sainz
senior won met een zeer bijzondere elektrisch aangedreven bolide.
Audi neemt het team van Sauber volledig over en maakt gebruik van
de bestaande faciliteiten in Hinwil, Zwitserland. Op de achtergrond
werd echter ook een motor ontwikkeld in Duitsland én stak het
Qatarese QIA bijzonder veel geld in het project. Dit alles moet
leiden tot een wereldtitel, iets waar kopstuk Mattia Binotto van
zei dat het een realistisch doel is voor 2030. Het fabrieksteam
weet namelijk dat ze voor een flinke opgave staan. Audi begint
volledig op nul, maar kan wel op de ervaring van Nico Hülkenberg en
ruwe snelheid van Gabriel Bortoleto teren. Die combinatie moet
zorgen voor een stabiele start en gestage opbouw naar het succes
waar Audi gewend aan is geraakt. Jonathan Wheatley, tot voor kort
de sportief directeur van Red Bull, leidt het project als teambaas.
Cadillac Naast Audi treedt ook Cadillac toe tot de sport. De weg
naar de Formule 1 verliep moeizaam voor de Amerikaanse renstal,
vooral omdat de FOM het project in eerste instantie geen
goedkeuring gaf onder de naam Andretti. Uiteindelijk vergrootte
moederbedrijf General Motors de betrokkenheid en kwam er als
Cadillac groen licht. In de Verenigde Staten en Groot-Brittannië
wordt al langere tijd aan de nieuwe auto gewerkt. GM heeft alleen
nog geen F1-motor tot haar beschikking, waardoor Cadillac de eerste
jaren een Ferrari-motor gebruikt als klantenteam. Het team komt in
2029 dan met een eigen GM-krachtbron in actie. Cadillac testte de
nieuwe auto al veelvuldig in de windtunnel en trok de ervaren
Sergio Pérez en Valtteri Bottas aan als coureurs. Hun kennis moet
tot een snelle ontwikkeling leiden, want Cadillac doet mee om te
scoren en successen te behalen. Dat moet allemaal gebeuren onder
leiding van teambaas Graeme Lowdon, die eerder het F1-team van
Marussia onder zijn hoede had. Nick Chester is de technisch
directeur van het team, terwijl ook de ervaren en succesvolle Pat
Symonds meewerkt aan het ontwerp.
