Oud Ferrari-medewerkers: 'In Maranello word je 24 uur per dag geobserveerd'


Het is al bekend dat er in Maranello een bijzonder fanatieke sfeer heerst. Ferrari is een van de oudste Formule 1-teams en het wil de legendarische status die het vergaard heeft door de jaren heen hoog houden. Twee voormalig Ferrari-ingenieurs lichten toe hoe het is om er te werken.
De lijst met voormalig Ferrari-medewerkers die verkassen van Maranello naar Groot-Brittannië is groot. Mercedes en McLaren pikken geregeld oude werknemers op die met bijzondere verhalen komen na weg te zijn gegaan bij de Italiaanse renstal. Automoto.it ging op onderzoek uit en sprak twee oud werknemers van Ferrari.
'In Engeland is de Formule 1 maar een baan'
De eerste bron die de Italiaanse autosportwebsite spreekt is Andrea Stella. De prestatiemanager - inmiddels werkzaam bij McLaren - kon zijn tijd mooi onder woorden brengen: 'Ferrari mist niets. De teams zijn qua kennis en grondstoffen vrijwel gelijk, maar in Engeland is de Formule 1 maar een baan.'
'Toen ik bij Ferrari werkte, was het geen baan. Het was een missie die je volledig opslokte. Nu kan ik na werk in een bar collega's van andere teams aanspreken en ideeën uitwisselen, dat was daar onmogelijk', aldus Stella, die de mentaliteit bij Ferrari veel intenser vindt vergeleken met die van McLaren.
Mercedes-werknemer omschrijft Ferrari-leven met constante druk
De huidige Engineering Director van Mercedes, Aldo Costa, werd ook ondervraagd. De Italiaanse autosporttechnicus vindt de werkwijze in Groot-Brittannië onvergelijkbaar: 'Ik verhuisde naar Engeland en een wereld ging voor me open. Ze werken hier pragmatisch, zonder poespas en zonder ellenlange beleidsvoering. Je hebt het mis en dan begin je weer opnieuw.'
'Zonder drama, met totale flexibiliteit, open agenda's en met vrijheid om voorstellen te doen en door te zetten. In Maranello word je 24 uur per dag geobserveerd. Zo voelt het tenminste, door de constante druk van de media, de aandeelhouders, de fans en zelfs de kelner in het lokale café', concludeert Costa. (Foto: F1Maximaal)

Top Headlines

Oudere Top Headlines