Teamwatchers | 'Met Williams gaat het ook volgend jaar niet goed komen'


Om te stellen dat 2019 nou niet echt het jaar van Williams was, is niet één, maar minstens een elftal open deuren in trappen. Welgeteld één punt reden George Russell en Robert Kubica bij elkaar en dat was enkel te danken aan de diskwalificatie van twee andere auto's.
Het is al jaren kwakkelen bij Williams. Het eens zo trotse kampioenteam dat in de jaren '90 en de eerste helft van de jaren '00 het gezicht van de sport mede bepaalde, zwemt en spartelt al jaren tegen de stroom in. De introductie van de hybride motorformule in 2014 zorgde voor een korte opleving, maar de laatste jaren is het kommer en kwel bij de renstal uit Grove.
Het jaar 2019 was daarin het absolute dieptepunt. Niet alleen door de sportieve prestaties, maar vooral door de ontwikkelingen achter de schermen. Qua coureurs is net als vorig jaar met Lance Stroll en Sergey Sirotkin om budgettaire redenen gekozen voor George Russell en Robert Kubica. Russell, hoewel talentvol, kreeg alleen een kans omdat er een fikse korting op Mercedes-motoren tegenover stond en de Kubica's rentree na bijna tien jaar afwezigheid, is betaald door een Poolse oliemaatschappij. Tel daarbij op dat het team ontbrak bij de eerste winterse testdagen en dat technisch directeur en aandeelhouder Paddy Lowe al heel vroeg in het seizoen de handdoek in de ring gooide en je hebt het jaar van Williams wel zo'n beetje beschreven.
Met Kubica heeft Williams de plank volledig misgeslagen. De Pool was geen schim meer van het talent dat eind jaren '00 was en het enige waar Kubica in uitblonk was het veld voor hem uitjagen. Russell won het teaminterne kwalificatieduel met 21-0 en dat zegt alles. Het maakt het voor Russell extra zuur dat juist het enige puntje werd gescoord door Kubica.
Waarom het volgend jaar niet beter wordt
Nieuwe ronde, nieuwe kansen. In 2020 begint ieder team weer op nul en bij Williams hopen ze op aansluiting met het middenveld. 'Ik zou zeggen dat succes voor ons volgend jaar vechten met het middenveld is', zegt Russell tegen Motorsportweek , die in tegenstelling tot Kubica wel bij het team blijft. 'We gaan volgend jaar zeker een grote stap maken, maar we weten natuurlijk niet in hoeverre de rest gaat verbeteren.'
'Ik geloof zeker dat we volgend jaar ons kunnen mengen in de strijd. Het zal niet op de manier gaan als vier of vijf jaar geleden, maar we zullen wel in de positie zijn dat we elke weekend een kans hebben om in Q2 te komen tijdens de kwalificatie', aldus een optimistische Russell.
Tja. Natuurlijk kun je als coureur niet zeggen dat het ook volgend seizoen volkomen k*t gaat worden, maar realistisch is die verwachting niet. Williams leert namelijk niet. Ze leren niet van de fouten die ze maken en ze leren niet van de ontwikkelingen in de Formule 1. Williams leeft nog volledig in de geest van voormalig teambaas en naamgever Frank Williams dat alles zelf, op eigen houtje en op eigen kracht gedaan moet worden. Dochter Claire, tegenwoordig de Williams met eindverantwoordelijkheid, is blind voor de ontwikkelingen in de sport en het succes dat teams kunnen hebben door gebruik te maken van prefab onderdelen en technologische samenwerkingen. Williams leeft kort gezegd nog in 1991 en de keuze voor Nicolas Latifi onderschrijft dat. Ook deze Canadees is vooral gekozen vanwege de zak met Canadese dollars die hij meebrengt. Canadese dollars die het team keihard nodig heeft om te kunnen overleven.
Zolang er geen structurele andere keuzes gemaakt gaan worden door het management van Williams gaat er daar niets veranderen en gaat het ook in 2020 niet beter dan het de laatste jaren gegaan is.
- Hans van Brunschot ( hans@f1maximaal.nl )
 
 
 

Top Headlines