Ontwikkeling 2020-banden toch van nut: 'We hebben verbeteringen opgemerkt'
In de afgelopen aflevering van de podcast Pit Talk kwam Pirelli-baas Mario Isola aan het woord, hoofdonderwerp was het 2021-seizoen. In dat jaar gaat het hele reglementenboek op de schop, ook de wielen moeten eraan gaan geloven. In plaats van 13 inch, wordt vanaf dan gereden met wielen van 18 inch in grootte.
‘ We (Pirelli red.) hebben drie tests uitgevoerd, met Renault, McLaren en Mercedes, de eerste twee bij Paul Ricard, en de laatste in Abu Dhabi. We zijn begonnen met het werken aan een prototype dat de basis zal vormen voor toekomstige ontwikkeling. In het begin, zoals bij alle ontwikkelingen, richten we ons vooral op de profielen. Sommige concepten voor 2020 zullen worden overgedragen naar 2021 omdat we verbeteringen hebben opgemerkt.’ Zo blijkt het werk dat voor 2020 is gedaan niet zinloos. Onlangs werd namelijk bekend dat met het huidige rubber ook in het volgende seizoen wordt geracet.
Gelijke kansen
Om alle teams eerlijke kansen te bieden en aan alle behoeften te voldoen, werkt Pirelli nauw samen met alle teams. In 2020 krijgen de renstallen de mogelijkheid om een hun bolides tot een ‘mulecar’, een testauto, om te bouwen. Zo creëert het bedrijf gelijke mogelijkheden en maakt elk team evenveel kans om hun wagen juist af te stellen op de nieuwe hernieuwde wielen. Tegenwoordig, waar elk detail in de Formule 1 telt, weegt dit aspect van de wagens almaar zwaarder mee.
Op 8 februari begint Ferrari met het testen van de nieuwe wielen in Jerez. Pirelli hoopt hun wielen op 1 september van 2020 volledig af te hebben. Dan kunnen in de gebruikelijke tests als het seizoen is afgelopen, in Abu Dhabi, worden gereden met de definitieve versie. (Foto: Pirelli)