Ferrari fiasco verbetert voorbereiding: 'Er zal veel aan worden gewerkt'
In aflevering 203 van Pit Talk is Umberto Zappeloni, redacteur bij Corriere Della Sera te gast. Hierin analyseerde hij de ontwikkelingen van de Ferrari-motor, met het oog op 2020.
Door de radicale veranderingen in 2021 werken de teams aan twee bolides tegelijk. Volgens Zappeloni zullen ze bij Ferrari, in Maranello, twee jaar hard aan de bak moeten om competitieve bolides te leveren. Reflecterend was de 2019-wagen niet optimaal, en zal de ontwerpafdeling van Ferrari zich achter de oren hebben gekrabd.
Het ligt niet enkel aan het vermogen van de Ferrari-motor, dit bleek grotendeels op pijl. Met het benzineverbruik, banden degradatie en de algehele betrouwbaarheid van de wagen had Ferrari in 2019 wel flink te kampen. 'Er is veel werk te doen met betrouwbaarheid, het ontbrak dit jaar daaraan en er zal veel aan worden gewerkt.’
Goede voorbereiding
De verandering in regelgeving, zoals het bevriezen van de ontwikkelingen aan de krachtbron, biedt naast een een druk schema voor Ferrari ook de mogelijkheid op een goede voorbereiding. ‘Er is de mogelijkheid om de huidige motor verder te verbeteren en 2021 te bereiken met een voorsprong, met het oog op de geplande bevriezing in de komende jaren.’
Ondanks dat de Italiaanse renstal zijn meerdere moest erkennen in Mercedes, waren hun inspanningen niet tevergeefs. Als Ferrari leert van hun fouten kan het hen helpen om in 2020 en 2021 met een solide en betrouwbare bolide te racen en een kans te maken op de titel, voorspelt Zappeloni. (Foto: Ferrari F1 Media)