NB: 'Verstappen heeft de tweede plek in het kampioenschap verspeeld'


Na iedere verreden Grand Prix blikt F1 Maximaal in de rubriek ‘De Nabeschouwing’ met één redacteur terug op alle zin en onzin van het afgelopen raceweekend. Vandaag blikken we niet terug op één race, maar kijken we naar het afgelopen seizoen als geheel. In deel 18 is het de beurt aan redacteuren Maurits Kappetijn en Rick Pasker, die Vettels carrière langzaam zien uitdoven, Verstappen een aantal stomme fouten hebben zien maken en het er niet over eens zijn wie de beste debutant van 2019 is. Lees hier hoe Maurits en Rick Formule 1-seizoen 2019 hebben beleefd en praat mee! 
Sebastian Vettel heeft zijn meest tegenvallende seizoen als Ferrari-coureur gereden in 2019
MK: ‘Vorig jaar was het al een bende wat Vettel presteerde. Vorig jaar zag je al dat hij aan het aftakelen was. Dit jaar heeft die trend wel bevestigd. Aan het begin van het seizoen was de vraag wat er bij Ferrari zou gebeuren. Kimi Raikkonen ging daar weg en was toen al twee jaar over de datum en is wel interessant om te zien wat er gebeurt als je een talent als Leclerc erbij zet. Het werd al voorspeld dat Leclerc, Vettel helemaal zoek zou rijden.’
RP: ‘Hij zit in ieder geval aan het einde van zijn carrière. Charles Leclerc is jong en gedreven en Vettel wordt toch ook wel ouder dus natuurlijk worden zijn seizoenen minder. Ik denk dat Vettel in 2020 zijn laatste seizoen bij Ferrari rijdt. Of hij – zoals het gerucht luidt – naar McLaren gaat, hangt ervan af wat er uit de gesprekken tussen Carlos Sainz en Ferrari komt. Maar ik zie Vettel net zo goed iets anders gaan doen dan Formule 1 rijden na 2020. 2019 heeft denk ik het afscheid van Vettel als coureur ingeluid.’
MK: ‘Kijk bijvoorbeeld naar de kwalificatieduels, dan zie je gewoon dat Vettel onder doet voor zijn teamgenoot, terwijl Leclerc pas voor het tweede jaar in de Formule 1 gereden heeft en Vettel viervoudig wereldkampioen is. Je kunt dus wel zeggen dat Vettel volledig zijn ritme kwijt is geraakt en eigenlijk is hij dus aan het aftakelen. Ik weet niet of dat leeftijd of vorm is. 2019 is niet alleen Vettels slechtste jaar als Ferrari-rijder, maar zelfs het slechtste seizoen ooit van Vettel geweest. Hij is totaal op de achtergrond verdwenen en dat heeft hij aan zichzelf te wijten.’
 
De successen die Red Bull Racing dit jaar scoorde zijn vooral aan Honda te danken
RP: ‘Ze hebben in ieder geval een constant presterende motor die niet steeds kapot gaat zoals die van Renault in het verleden deed. Honda is echter nog wel voorzichtig, dat blijkt als Verstappen over de radio om meer vermogen vraagt. Ik denk zeker wel dat het een vooruitgang is geweest om naar Honda te gaan. Nu hebben Red Bull en Honda er samen een heel seizoen op zitten en nu kunnen ze de data gebruiken om de motor verder te ontwikkelen. Ook gezien de successen die Verstappen dit jaar heeft behaald is de keuze voor Honda-motoren een goede geweest. Al had Verstappen ook met Renault-motoren gewonnen.’
MK: ‘Als je naar de kwalificatieanalyse kijkt dan is Red Bull gemiddeld zes tienden dichter bij de pole position tijden gekomen ten opzichte van 2018. En toen werd er gezegd dat er een enorme stap met het chassis was gemaakt, toen verbeterde Red Bull weliswaar, maar de marge tussen hun tijden en de tijd voor pole position bleef gelijk. Nu zie je dat alle drie de topteams zich ontwikkelen, maar dat het gat van Red Bull naar de pole position met zes tienden kleiner is geworden. Dat is heel veel en aangezien motorvermogen van enorm belang is in de kwalificaties moet met de motoren van Honda te maken hebben.’
MK: ‘In 2018 zag je elke zaterdag weer dat Mercedes en Ferrari in Q3 een paar tienen bij konden schroeven op hun motor, de zogeheten party mode. Red Bull had daar last van, en kwam niet verder dan de derde startrij. In de loop van 2019 begon Red Bull echter steeds minder last te krijgen van het motorvermogen van Ferrari en Mercedes. Daardoor heeft Verstappen in Hongarije en Brazilië pole position kunnen pakken. Je ziet Red Bull nu niet alleen goed presteren in de races, maar ook in de kwalificaties. Dat vind ik een goede reden om te zeggen dat de motor een heel stuk beter is geworden. Of het helemaal aan de motor ligt kun je echter niet helemaal zeker weten. Het chassis is wellicht ook wel verbeterd.’
Bottas heeft dit jaar laten zien in staat te zijn om wereldkampioen te worden
MK: ‘Ik denk niet dat Bottas wereldkampioen zou kunnen worden, simpelweg omdat Hamilton en Verstappen veel meer talent hebben. Wat ik wel interessant vind om te zien is dat Bottas veel beter in zijn vel lijkt te zitten. In de eerste twee jaren bij Mercedes was Bottas heel erg hard bezig om Hamilton te overtreffen. Dat lukte niet en je zag Bottas gefrustreerd raken met de situatie dat hij tweede coureur werd binnen Mercedes.’
RP: ‘Bottas heeft vooral laten zien een goede tweede coureur te zijn. Hamilton is sowieso een klasse apart, en daarnaast zou Verstappen in een Mercedes sneller zijn geweest dan Bottas. Zijn mentale capaciteit bleek dit seizoen groot te zijn. Vorig jaar behaalde Bottas geen enkele overwinning, dit jaar won hij vier races. Knap hoe goed hij zich herpakt heeft in vergelijking met 2018. Maar misschien is dit jaar alleen maar een uitschieter geweest van Bottas.’
MK: ‘Als je zijn interviews van dit jaar ziet is hij juist blij en relaxed in zijn rol als assistent van Hamilton. Hij is in gaan zien dat een rol als tweede coureur goed bij hem past. Je ziet hem groeien in die rol en het accepteren. Ik las eerder deze week dat hij graag bij Mercedes blijft. Of het hem zelf is gelukt of dat het team erbij heeft geholpen weet ik niet, maar hij heeft meer zelfvertrouwen. Hij presteert daardoor constanter en dat is goed voor Mercedes.’
Verstappen heeft zijn tegenslagen van afgelopen seizoen vooral aan zichzelf te wijten
RP: ‘Hij heeft met name een aantal pechmomenten gehad. Er waren momenten in het seizoen dat Verstappen een aantal slechte starts had. Dat soort kleine dingen spelen uiteindelijk wel mee. Je verliest er wel plekken mee die weer goedgemaakt moeten worden, wat uiteindelijk punten kost. Als dat allemaal geperfectioneerd worden in 2020 en er niks met de motor gebeurd kan Red Bull meer scoren.’
RP: ‘Wat er met Verstappen gebeurde bij de start in Spa en Monza was dan weer erg onnodig en stom. In plaats van tegen Raikkonen aanrijden in Spa had Verstappen als rijder de rust moeten bewaren. Die positie die je bij de start niet wint, kun je dan later nog goedmaken. Er zijn zulke momenten in het seizoen geweest waar het verschil gemaakt had kunnen worden en dan had Verstappen voor Bottas in de eindstand kunnen eindigen.’
MK: ‘In Mexico had hij na de kwalificatie echt anders moeten antwoorden. Hij moet slimmer omgaan met de media. Hij geniet er denk ik wel van om losjes tegen Jack Plooij te doen omdat hij zichzelf neer wil zetten als een gewone Nederlandse jongen die zegt wat hij denkt. Daarom vinden veel mensen hem ook leuk. Alleen jezelf zo neerzetten kost soms de hoofdprijs. Hij had in Mexico sowieso van het gas af moeten gaan, want hij zag dat Bottas was gecrasht. Wat ik dan had gedaan was mijn mond te houden in de persconferentie om de situatie te bedaren. Door dat niet te doen sloeg Verstappen door in zijn image building en gooide hij die pole position weg. Dat doet Verstappen nog fout en daar moet hij nog beter in worden. Als hij serieus om de titel mee gaat doen, kunnen zulke fouten niet meer gemaakt worden.’
Alexander Albon is onterecht Rookie of the Year geworden, Lando Norris heeft namelijk beter gereden
MK: ‘Ik ben het er sowieso niet mee eens dat Albon genomineerd was voor die prijs, laat staan dat hij hem nu gewonnen heeft. Je moet niet vergeten dat toen Pierre Gasly niet uit de verf kwam bij Red Bull er een panieksituatie ontstond bij dat team. Na Verstappen zijn er namelijk geen goede coureurs meer uit de Red Bull Academy gekomen. Dat Red Bull en Toro Rosso met rijders zijn gaan schuiven is daar het gevolg van. Gasly was überhaupt al als vervanger van Daniel Ricciardo aangetrokken. Albon was dit jaar nog helemaal niet klaar voor een stap naar Red Bull en heeft lang niet het talent dat Vettel en Verstappen hadden toen ze in de Formule 1 kwamen. Nico Hulkenberg of Ricciardo hadden afgelopen jaar veel meer kunnen presteren in die Red Bull.’
RP: ‘Albon heeft die prijs zeker verdiend. Het is bijzonder dat hij de overstap naar Red Bull heeft durven te maken en vervolgens een stabiele tweede seizoenshelft neerzette. Mentaal is de overstap naar een groot team zwaar en toch wist Albon zich zo weerbaar op te stellen. Dat is alleen maar knap. Albon is weliswaar vaak gecrasht in de vrije trainingen, maar dat is begrijpelijke nervositeit. Het is dan ook maar beter dat dat in de vrije trainingen is gebeurd in plaats van tijdens de race. Op zondag zat Albon er steeds goed bij. Dat Norris een stuk minder fouten maakte, was omdat hij het hele jaar in dezelfde auto heeft kunnen rijden in een stabielere situatie dan waar Albon dit jaar in verkeerde.’
MK: ‘Norris is voor mij eerder Rookie of the Year dan Albon. Norris neemt samen met zijn teamgenoot Carlos Sainz zijn team bij de hand, en in het middenveld kwamen ze vaak als beste uit de strijd. Naast dat hij goed gereden heeft en goede dingen laat zien, levert Norris ook goede marketing voor de Formule 1. Hij is heel populair op social media onder de fans van 20 jaar en jonger, dat vind ik gaaf. Zowel op als naast de baan vind ik Norris beter dan Albon en Norris had mijns inziens dan ook die prijs moeten krijgen.’ (Foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)

Top Headlines

Oudere Top Headlines