'Had Ferrari de extra brandstof wel verbrand, dan had het ze 27,5 seconden opgeleverd'


Men raakt maar niet uitgepraat over het Ferrari-fiasco in Abu Dhabi. Het is inmiddels duidelijk dat Charles Leclerc legaal aan de race begon, de data is na afloop geanalyseerd en het lijkt alsof de Monegask geen voordeel heeft kunnen halen uit de extra brandstof. Als hij hier wel voordeel uit had kunnen halen, had hij het echter nog steeds niet op kunnen nemen tegen Lewis Hamilton.
Een kleine terugblik: Red Bull vatte in Austin de koe bij de hoorns. Ze kwamen aan met een theorie over hoe het injectiesysteem van de brandstof gemanipuleerd zou kunnen worden. De FIA stelde drie technische richtlijnen in om te verduidelijken dat de gevonden sluiproute illegaal was.
De eerste richtlijn gaf aan dat extra koelvloeistof niet aan het mengsel mag worden toegevoegd dat in de verbrandingsmotor eindigt. De andere richtlijnen benadrukten dat vanaf volgend jaar er willekeurig naar de brandstoftoevoer van de bolides wordt gekeken met behulp van een tweede sensor in het systeem die op een geheime frequentie werkt.
Abu Dhabi doet stof weer opwaaien rondom Ferrari
Net toen het rustiger werd rondom de beschuldiging aan het adres van Ferrari, ging het weer mis. In Abu Dhabi werd 4,88 kilogram brandstof gevonden die niet aangegeven was door het team. Over de validiteit van deze actie viel de discussiëren, die extra brandstof had gebruikt kunnen worden om de krachtbron mee te voeden.
Maar volgens  Auto Motor und Sport is dit totaal niet logisch. De FIA heeft na de race benadrukt dat alle metingen van het brandstofgebruik binnen de perken vielen. Er was geen brandstof meer over aan het einde van de race en er is geen overtollige toevoer naar de tank gemeten. 
Het Duitse medium geeft aan dat de extra brandstof alleen maar nadelig was voor de Italiaanse renstal: 'Die vijf kilo extra zou hem over de gehele raceafstand 8,25 seconden gekost hebben. Hadden ze de extra brandstof wel kunnen verbranden volgens de methode die Red Bull aankaartte, dan had het ze 27,5 seconden opgeleverd. Maar met een 43,4 seconden achterstand op Hamilton hadden ze - ook met de extra brandstof - de race niet eens kunnen winnen.'
Ferrari weer opvallend snel
Na tegenvallende sectortijden op de lange stukken in Austin en Brazilië, leek het alsof ze in Abu Dhabi de snelheid weer gevonden hadden. Ze wonnen maar liefst 0,45 seconden vergeleken met Mercedes en Red Bull in de sectoren waar topsnelheid telt. Deze volledige voorsprong werd echter elke ronde weggegeven in de laatste sector, Ferrari miste wederom downforce.
Mattia Binotto heeft de afgelopen tijd aangegeven dat ze in de knoop zaten met de gegenereerde downforce. Als ze met een strengere voorvleugel zouden gaan rijden, zou ze dit veel van het voordeel op het rechte stuk kosten, vandaar dat ze in Amerika en in Brazilië niet zo sterk voor de dag kwamen als vlak na de zomerstop.
Marko wuift opmerkingen Binotto weg
Om ook in Abu Dhabi downforce te genereren hadden ze met een andere voorvleugel moeten rijden. Dit zou de auto evenwicht kosten, waardoor ze nóg slechter af zouden zijn. Helmut Marko blijft achterdochtig en wilde niets weten van alle excuses van Binotto: 'Met meer vermogen kan je compenseren in de bochten terwijl je op het rechte stuk niets verliest.' (Foto: Ferrari F1 Team)

Top Headlines

Oudere Top Headlines