Update:| Horner: 'Honda levert, belofte Renault nooit teruggezien'


In 2019 won Red Bull dan niet zo veel races als aanvankelijk gehoopt, het was wel het perfecte transitiejaar naar 2020 toe. De samenwerking tussen Red Bull en Honda loopt als een geoliede machine, waardoor het chassis en de motor competitiever zijn dan in een zeer lange periode. De teambaas van Red Bull, Christian Horner, ziet het kampioenschap wel zitten.
'We verkeren in de beste positie sinds de reglementsverandering aan het einde van 2013. De filosofie van Red Bull om te investeren in de jeugd zorgt ervoor dat we opkomend jong talent in alle gelederen van de organisatie hebben. Dat begint zich nu echt uit te betalen. Het team is bezig aan een opmars. We moeten volgend jaar competitief uit de startblokken komen. Mercedes is nog altijd de benchmark dus we moeten proberen hen vanaf de eerste race op te jagen zodat we de strijd kunnen aangaan.'
 De Red Bull-baas is zeer te spreken over hun nieuwe motorleverancier en is blij dat de renstal eindelijk krijgt wat wordt beloofd, in tegenstelling tot de periode in samenwerking met Renault. Toch hangt of Red Bull in 2020 het kampioenschap wint niet alleen af van de auto, maar daar zij geen zorgen over. Met de vorm van Verstappen zit het volgens Horner wel goed.
Verstappen het beste in vorm
'Hij verkeert nu in een positie waarin hij meer dan capabel is om te strijden om het wereldkampioenschap. Wij moeten hem de auto geven waarmee hij dat kan doen. Als dat lukt, heb ik er alle vertrouwen in dat hij de strijd aan kan gaan met Lewis, Mercedes en Ferrari. Zijn vorm is fantastisch en naar mijn mening is hij van alle F1-coureurs momenteel het best in vorm', zo bericht Motorsport.com .  (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)
Update 23-12 08:45 | Horner: 'Honda levert. Renaults papieren beloften zagen we nooit terug'
Hoewel Horner genoeg reden heeft om positief te zijn over het komende seizoen na een onverwacht succesvol 2019, kan de Brit het niet nalaten om nog even om te kijken naar het verleden. De Red Bull-teambaas vergelijkt de samenwerking met Honda en voormalig motorenpartner Renault en kan alleen maar concluderen dat het veel beter is geworden.
Met de Japanners kunnen Horner en de zijnen stukken beter door één deur dan met Viry. De situatie met de Franse krachtbronnenbouwers was er een die, na de successen met de 'simpele' V8-motoren, heel erg hard ontspoorde door ondermaatse prestaties in het hybrideturbo-tijdperk. Dat uitte zich in publieke rellen, waarbij Red Bull uiteindelijk uit de as van het nasmeulende huwelijk kroop.
'We hebben in de loop der jaren vreselijk veel tabelletjes gezien daar in Frankrijk op het hoofdkantoor, maar hebben nooit gezien wat de potentie was van wat er in die documenten stonden', aldus een bijzonder cynische Christian tegenover Motorsport.com . Dit zou het eerste jaar zijn waar alles wat beloofd was, ook daadwerkelijk werd geleverd, volgens de teambaas.
Dit is hoe het moet zijn
'Het is een echte samenwerking, je kan zien wat het betekent voor Honda na een resultaat. De emotie, de trots, de tevredenheid zie je door de hele zaak heen.' Technisch gezien pakte het team in 2019 twee punten minder door het vertrek van Ricciardo (ironisch genoeg naar Renault) en het gemodder met de te vroeg gepromoveerde Pierre Gasly, terwijl Verstappen beter in vorm was. Wel is hij tevreden met de racewagen op een flink aantal zondagen, al baalt hij van het verlies van de winst in Mexico en Monaco.
Maar hij waakt ervoor om Honda op de vingers te tikken. Hij heeft met het team echt het gevoel een klant te zijn, in plaats van constant in dispuut te moeten over zaken. 'We delen dezelfde doelen, en wachten uiteindelijk af hoe de regels zullen zijn in 2022. Alles verloopt soepel, daarom was het de enige juiste keuze om door te gaan met deze samenwerking.'

Top Headlines

Oudere Top Headlines