Op deze dag in de F1 | Michael Schumacher keert terug in de F1
Het is wintertijd voor de Formule 1. Terwijl het grootste deel van de fans languit in een winterslaap ligt, zijn er nog de nodige fanaten die hun dagen doorkomen met levendige herinneringen aan wat onlangs, of langer geleden gebeurde. Daarom presenteert F1Maximaal 'Op deze dag in de F1...' interessante momenten uit het recente en iets minder recente verleden.
23 december | Michael Schumacher keert terug in de F1
Op 23 december 2009, net na de verkoop van Brawn GP aan Mercedes wat na 55 jaar terug zou keren naar de Formule 1, was het de vraag wat het nieuwe team zou gaan doen met haar bezetting. Rubens Barrichello zou verhuizen naar Williams, en Jenson Button had na zijn kampioenschap moeite om zijn gewenste salarisverhoging rond te krijgen. Maar wie zou de zitjes dan op kunnen gaan vullen?
Het duurde niet lang voordat de naam van Nick Heidfeld de ronde begon te doen. De Duitser was op het sterkst van zijn kunnen en vaak in het kielzog te vinden van Robert Kubica bij BMW-Sauber. De man uit Mönchengladbach stond voor solide prestaties, weinig rellen, politieke correctheid. Daarmee een logische keuze voor een van oorsprong Duits team
Maar ook de naam van ene Michael Schumacher was niet van de lucht. De 40-jarige Duitser zou eerder dit jaar al terugkomen bij Ferrari na de horrorcrash van Felipe Massa in Hongarije. Dat ging helaas voor Ferrari en Schumacher niet door, door de blessure die de zevenvoudig kampioen had opgelopen aan zijn nek toen hij op het circuit hard onderuit ging met een motor.
Wel had teambaas Ross Brawn de opleving in de ogen van zijn vriend gezien bij een interview waar Schumacher werd gevraagd over zijn terugkeer bij Ferrari: het was de hoogste tijd om eens een biertje te gaan drinken. Schumacher zou later toegeven dat, zodra hij het nummer van Brawn op het display zag, hij wist welke vraag er ging komen. En aldus geschiedde: de wereld zou snel genoeg weten dat Mercedes in 2010 aan de start zou staan met de succesvolste coureur aller tijden.
[social-post platform="youtube" id="3MVftKpxe2c"]
[social-post platform="youtube" id="OGEALGdlWxw"]
17 december | Toyota presenteert 'eerste' Formule 1-auto
Het is winter, 17 december 2001. Voor het oog van het publiek presenteert het Toyota-team met de TF102 een unicum: de eerste auto waarmee het Japanse automerk de sterren wil gaan bestormen in 2002. Eigenlijk is dit niet waar, de testezel genaamd 'TF101' blijft mooi in de garage.
De equipe heeft wel rechten verzameld om al in 2001 aan de start te staan, maar kiest er wijselijk voor om dit niet te doen. Men denkt data tekort te komen en wil meer ervaring op doen met afstellingen en simulaties. Formule 1 is duur, dan moet je investeren en echt goed voorbereid aan de start komen. Zo denken de grote bazen in Tokyo.
Rijders Allan McNish en Mika Salo zijn al sinds eind 2000 in dienst bij Toyota en maken de nodige kilometers om zich voor te bereiden. De Grand Prix van Australië is een goede graadmeter voor het seizoen: als snellere auto's uitvallen, heeft het imperfect werkende team een kans, tot Salo in de achtervolging op de Minardi van publiekslieveling Mark Webber van de weg spint en een kostbaar punt weggooit.
Tot zover 2002. Tegenvallende seizoenen volgen, met de nodige puntenfinishes en een incidentele podiumplaats, tot het moederbedrijf teleurgesteld de stekker uit het project trekt eind 2009, zonder ook maar ooit een overwinning behaald te hebben.
