De sleutel tot succes komt uit onverwachte hoek: ‘Het is ons wapen geworden’
Coureurs die over de boordradio moord en brand schreeuwen over de degradatie van hun banden, is geen vreemd gezicht in de Formule 1. Volgens technisch directeur van Mercedes, James Allison, is het goed begrijpen van het rubber noodzakelijk om in de F1 tegenwoordig succes te hebben. In een interview met AMuS , ligt de Brit toe.
‘Tegenwoordig is het belangrijkste om met de banden het onderste uit de kan te krijgen,ongeacht het seizoen. De grootste ontwikkeling die dit team heeft gemaakt de afgelopen twee á drie jaar is de auto ontwikkelen om goed afgesteld te zijn op de banden.’
Allison laat doorschemeren dat het gros van de Formule 1 teams geen goed begrip heeft van het rubber onder hun wagens, Mercedes speelt hier listig op in; de combinatie van uitstekende engineers en ervaren coureurs is de formule voor het consistent uitrijden van races.
‘We hebben het geluk dat excellente engineers deel uitmaken van ons team, ze brengen een goed besef en kennis van de banden met zich mee. We hadden altijd al een snelle wagen, maar met de huidige banden zijn we beter dan vroeger. De andere teams werken er ook aan, maar Mercedes maakt de beste kans om de banden de auto juist af te stellen op de banden. Het is ons wapen geworden.
Veerkrachtig Mercedes
In de Formule 1 telt het kleinste detail, toen in 2019 de banden geulen met 0,4 mm smaller werden werd het effect gevoeld. Voor Mercedes was dit geen probleem.
‘We hebben deze banden met smallere geulen in drie races in 2018 gebruikt. Ze krijgen minder snel blaren, dat is een feit. Ik weet niet wat andere teams wel of niet hebben gedaan. Ik kan met zekerheid zeggen dat we geluk hebben om met veel capabele mensen te werken.
