Hamilton baalt na verlies engineer aan Bottas: 'Nu extra lastig om verschil te maken'
Van de buitenkant leek het allemaal van een leien dakje te gaan voor Lewis Hamilton, die zich na de Grand Prix van de Verenigde Staten voor de zesde keer wereldkampioen mocht noemen. Intern was dat echter een andere zaak: het leven van de Brit werd aardig zuur gemaakt doordat zijn engineer naar de andere kant van de garage moest vertrekken.
Het is de gewoonte van Mercedes om te goochelen met het personeelsbestand. Deze maatregel komt voort uit de rivaliteit toentertijd tussen Lewis Hamilton en de inmiddels gepensioneerde Nico Rosberg. De kemphanen bestreden elkaar op alle mogelijke manieren, waardoor er een scheur in het kamp stond: Mercedes moest in actie komen, omdat de twee de resultaten voor het team in gevaar brachten.
Tony Ross, oud-ingenieur van Rosberg, stuurde eerst Bottas aan maar vertrok naar het Mercedes Formule E-team. Daarna besloot Mercedes Riccardo Musconi van Hamilton naar Bottas over te hevelen. Hamilton baalt, begrijpelijk, als een stekker. 'Dit maakte mijn seizoen wel lastiger. Hij is een erg getalenteerde engineer en natuurlijk wil hij groeien. Hoofd-ingenieur worden is een groot doel.'
Lastig om het verschil te maken
Hamilton ziet in dat talent wel een bedreiging. Ze hebben zoveel geleerd en samengewerkt volgens hem dat hij dingen uit Musconi trok die hij misschien niet of later pas doorhad. 'Dus ja, als hij dan met Valtteri samenwerkt, dan zou hij zonder twijfel zich afvragen waarom Valtteri die-en-die dingen niet doet die Lewis wel deed!'
Het maakt Hamiltons leven moeilijk. Hij zoekt nu naar methoden om de details aan te passen zonder snelheid te verliezen. 'Nu moet ik weer een niveau hoger komen. Het zit al dicht tegen 100 procent aan, en met het verlies van deze procent gaat het gat dicht. Een nieuwe truuk vinden is enorm lastig', zo vertelt de 34-jarige Brit aan Motorsport.com .
Hoewel Hamilton het er niet mee eens is, lijkt deze methode wel de perfecte oplossing te zijn om het equilibrium te bewaren in de ploeg. Als er een keiharde strijd ontstaat binnen het team, zoals met Hamilton/Rosberg of Hamilton/Alonso, dan kunnen monteurs een kant kiezen. Het wantrouwen groeit en in feite kan er niets positiefs uit komen. Nu blijft de rivaliteit, maar wordt het raceteam net als een pak kaarten zo geschud dat het het doel niet meer kan beïnvloeden. (Foto: Mercedes F1)
