Hoe heeft Toro Rosso van de STR14 een podiumkandidaat gemaakt?
In het laatste officiële jaar van Scuderia Toro Rosso pakte het satellietteam van Red Bull Racing flink uit, na de middelmatige prestaties van de ploeg in 2018. De sterkere prestaties van het team kwamen niet in de eerste plaats voort uit de keuze voor nieuweling Alexander Albon en een verfriste Daniil Kvyat, maar ook voor een aantal opvallende ontwerpkeuzes.
Op het motorvlak heeft de doorontwikkeling van de Honda-motor ervoor gezorgd dat de brute kracht van de krachtbron verbeterde, door een goede samenwerking met Japan en met grote broer Red Bull Racing. Na een jaar van experimenteren kon het team aanvallendere keuzes maken op het vlak van aerodynamica van de STR14, terwijl de topsnelheid over het algemeen behoorlijk competitief bleef. Gasly trok in Brazilië zelfs Lewis Hamilton eruit voor een spectaculaire P2.
Lees meer: Honda's hoofdpijndossier: 'Moesten Red Bull en Toro Rosso-ingenieurs mixen'
Toro Rosso is inventief met aerodynamica
Vooral in het laatste deel van het seizoen was de ontwikkeling van de auto flink: alles wat het team nu zou leren, kon goed gebruikt worden voor evolutiejaar 2020. Zo kwam het team in Duitsland op de proppen met een eigen interpretatie van de veel gebruikte boomerang-vleugel aan de voorkant van de s idepods . Deze oplossing ziet er van de zijkant haast uit als een blindering, en stuurt de luchtstroom langs de auto veel stabieler langs de achterkant van de wagen. Dit werkte uitstekend voor Kvyat, die op de derde plek wist te eindigen.
Ook in Canada had het team een oplossing die wel wat afgekeken leek van de rest van de grid, maar toch een eigen smoel had. Op de spiegels vinden we namelijk flow conditioners terug die de luchtstroom over de sidepods heen stabiliseren, om zo de neerwaartse druk aan de achterkant van de auto te verbeteren. Dit is normaalgesproken geen uitblinkend punt van het team.
[social-post platform="twitter" id="1094955103029784577"]
Experimenteren in Monza
Tijdens de Italiaanse GP konden we Toro Rosso opnieuw zien rijden met nieuwe flap tips op de voorvleugel die, op het eerste gezicht heel tegenstrijdig, juist tegen de wind in naar voren buigen in plaats van naar achteren.
Hierdoor worden de luchtdraaikolken achter de voorvleugel flink veranderd, wat invloed heeft op de topsnelheid van de auto. Verder verstevigde het team de verschillende elementen van haar front wing in Mexico. Bekijk de hele galerij op Motorsport . (Foto: Red Bull Content Pool)
