F1-techniek GP van Baku | Ferrari past ook remtrommels aan


In deze rubriek houdt  F1Maximaal  per Grand Prix bij welke snufjes de teams ditmaal hebben gevonden om op de auto's toe te passen. Ditmaal gaat het om foefjes en aerodynamische updates voor de Grand Prix van Azerbeidzjan . 
Ferrari naast bargeboards ook aangepaste remtrommel
De Italiaanse renstal moet veranderingen doorvoeren om Mercedes bij te houden en heeft hierom nieuwe bargeboards meegenomen, maar ook aangepaste remtrommels. Waar de remtrommels eerst vlak waren, zijn er nu twee happen uit de trommel, over de hele breedte van de trommel. Vermoedelijk heeft Ferrari dit gedaan om het koelen van de remmen te bevorderen. Foto's van de aanpassing zijn hier te vinden.
Mercedes komt met gekartelde achtervleugel naar Azerbeidzjan
Mercedes heeft een gekartelde achtervleugel naar Baku meegebracht, zo schrijft Motorsport.com . De kartelrand moet ervoor zorgen dat de luchtstroom wordt opgesplitst door een steilere invalshoek. Ook wordt de vortex minder sterk, wat de luchtweerstand verminderd. Dit komt op het rechte stuk van pas, schrijft het medium. (Foto: F1 Maximaal)
McLaren zet defectors achter remmen in Baku in
McLaren komt in Azerbeidzjan met een bijzonder aerodynamisch ontwerp achter de remschijven op de proppen. Het Britse team heeft reflectors achter de remmen geplaatst, die als een soort trappetje omhoog staan. Dit allemaal om de lucht tussen de auto en de banden in in goede banen te leiden.
Bekijk hier een foto van de defectors op de McLaren.
Renault past naar achtervleugel ook zijplaten aan
Voor de Grand Prix van Azerbeidzjan introduceert Renault een aanpassing aan de zijplaten van de achtervleugel. Voor de Grand Prix van China zaten er nog drie omhoogstaande vleugels die voor downforce moesten zorgen, maar aangezien er in Baku nauwelijks downforce nodig is om op topsnelheid te komen op het lange rechte stuk zijn, deze voor aankomend raceweekend verdwenen.
Een foto van de verschillen in zijplaten bij Renault vindt u hier . 
Tevens update voor diffuser bij SF90 van Ferrari
De strijd om de meeste updates lijkt voorlopig te zijn gewonnen door Ferrari. De meeste teams hebben een aangepaste achtervleugel, maar Ferrari zet door met een aanpassing aan de bargeboards en nu blijkt ook de diffuser te zijn aangepast. Mede door een aanpassing aan de diffuser zal de vloer van de SF90 een verandering hebben ondergaan.
Een foto van de aanpassingen aan de diffuser van de SF90 vindt u hier . 
Ferrari neemt voor Baku ook bargeboards onder handen
Naast de vele nieuwe achtervleugels voor het stratencircuit van Baku komen enkele teams ook nog met andere aerodynamische aanpassingen voor de Grand Prix van Azerbeidzjan. Zo heeft Ferrari wat kleine opstaande vleugeltjes aangepast op de bargeboard; in China was de buitenste opstaande vleugel nog in drieen gesplitst, in Baku is deze samengesmolten tot een geheel. De set vleugels die een rij dichterbij de coureur staan zijn daarentegen verlengd van een naar vier oplopende delen.
Een foto van de nieuwe bargeboards van de SF90 is hier te vinden.
Achtervleugel Mercedes voor Baku beter in beeld gebracht
Het is duidelijk dat de Formule 1-teams dit weekend met een grote aanpassing komen aan de achtervleugel om zo goed mogelijk met de verminderde vraag naar downforce om te gaan. Eerder vonden we al een foto van de nieuwe achtervleugels waar de vier grootste teams mee rijden, nu hebben we een duidelijker beeld van de achtervleugel die Mercedes dit weekend gaat gebruiken. 
Alle teams komen met aangepaste achtervleugels wegens lage downforce
Het stratencircuit van Baku vraagt om weinig downforce, waardoor alle teams hun achtervleugel aanpassen. De vleugels lijken een stuk vlakker en kleiner en de ruimte tussen de twee losse onderdelen is tot een minimum beperkt. De sponsoren zullen er niet direct blij mee zijn, maar het werkt!
Een foto van de achtervleugels die de vier grootste teams in de Formule 1 - Mercedes, Ferrari, Red Bull en Renault - dit weekend gebruiken vindt u hier . 
Racing Point laat achtervleugel extreem omhoog buigen
Voor aankomend raceweekend heeft het team van Racing Point de voorkant van de achtervleugel extreem omhoog gebogen, waardoor zelfs de witte onderkant van de vleugel duidelijk zichtbaar is. 
Een foto van de extreem omhoog gebogen achtervleugel vindt u hier . 
Mercedes komt met minimale aanpassing op de voorvleugel
Het lijkt een minimaal verschil, maar als het niet zou werken dan zouden ze het niet doen; het team van Mercedes heeft de uiteinden van de voorvleugel voor dit raceweekend iets boller gemaakt aan de bovenkant ten opzichte van de voorvleugel die de Duitsers gebruikten in China. In China liepen de vier vleugels aan het uiteinde nog meer over elkaar, terwijl dat voor Baku niet meer het geval is.
Een foto van het verschil in voorvleugel in China en Baku vindt u hier .
Ook Renault past uiteinde voorvleugels aan
Net als Mercedes heeft ook het team van Renault besloten voor de Grand Prix van Azerbeidzjan de uiteindes van de vleugels op de voorkant van de bolide aan te passen. Het bovenste gedeelte loopt – samen met de vleugel die eronder zit – een stuk minder verder door, waardoor er minder een punt aan zit.
Een foto van de Renault-voorvleugel in Baku en de voorvleugel in China is hier te vinden .  

Top Headlines

Oudere Top Headlines