Zandvoort-ontwerper: 'Ze zullen straks wel echt moeten slikken voor de kombocht'
Hoewel Zandvoort voor de fans straks zeker nog herkenbaar zal zijn, pakt het circuit op dit moment een flinke metamorfose ondergaat, is het circuit nog niet helemaal af. Er wordt hard gewerkt om de twee nieuwe kombochten (Luyendijk en Hugenholtz) op orde te krijgen. Baandesigner Jarno Zaffelli tilt alvast een tipje van de sluier op: 'Het gaat niet makkelijk voor ze worden in de banking.'
De Italiaan heeft zeker het gevoel dat hij de aandacht van de heren coureurs heeft getrokken met het ontwerp. Volgens hem is het benaderen van de kombocht absoluut gekkenwerk. 'Voor de Formule 1-coureurs zal het waarschijnlijk voelen alsof ze op volle snelheid op een muur afrijden!' Dat komt door de hellingshoek van het asfalt van een pittige achttien graden, waar Amerikaanse banen slechts negen procent hanteren.
Hij denkt dat de meeste auto's dit aan zouden moeten kunnen, de kombocht zou ontworpen zijn om auto's zonder neerwaartse druk met 280 kilometer per uur op het asfalt te houden. Voor Formule 1-auto's een koud kunstje, zou je zeggen, maar dan moeten de teams wel de balans van de auto op orde hebben met DRS. Daarna is het een kwestie van een zware rechtervoet hanteren. 'Zij moeten er wel op kunnen vertrouwen dat hun auto die bocht gaat halen.'
Lees meer: Hakkinen verwacht totale chaos in Zandvoort: 'Weet zeker dat de fans volledig bananas gaan'
Om de banden gelijk te belasten, heeft Zaffelli ervoor gekozen om van bocht dertien (Hugenholtz) ook een kombocht te maken. Maar met veiligheid in het achterhoofd van de ontwerper, de FIA en Pirelli zelf, verwachten zij geen problemen met de banden volgens RacingNews365 . 'Wij zullen een monster van de uiteindelijke samenstelling van ons asfalt naar Pirelli sturen.' De compounds zijn echter nog lang niet vastgesteld, dit moet men uiterlijk 1 maart 2020 bekendmaken. (Foto: Zandvoort Circuit)
Lees meer: Verbouwingsupdates Zandvoort
