Vietnam heeft niks met racen, maar de tribunes zullen vol zitten
Je zou het bijna vergeten, maar de Dutch Grand Prix in Zandvoort is niet de enige nieuw race op de F1-kalender. In 2020 speelt Vietnam ook gastheer voor de koningsklasse. Het is zelfs voor de eerste keer dat er een Formule 1-race plaatsvindt in het Aziatische land. Wat weten we eigenlijk van deze nieuwkomer? Zitten de Vietnamezen wel te wachten op de Formule 1? En wat kunnen de Nederlandse fans verwachten? F1Maximaal zocht het voor u uit.
Vietnam associeer je niet gauw met autosport. Een groot deel van de bevolking in het Aziatische land leeft in armoede, het land kent geen racecultuur en de meeste Vietnamezen hebben nog nooit een Formule 1-race gezien. 'Racen bestaat niet in Vietnam, er zijn gewoon geen racetracks', aldus Andre de Jong. De Jong woont in Hanoi en is initiatiefnemer van de Oranjetribune in Vietnam. 'Het is zeker exotisch, maar er is hier geen verleden en historie met de F1, zoals in Nederland met Zandvoort.'
De regering ziet de F1-race dan ook voornamelijk als uithangbord voor het land. Vietnam is namelijk een van de snelst groeiende economieën van Zuidoost-Azië en wordt steeds populairder onder vakantievierders. Dat moet de rest van de wereld natuurlijk ook zien. 'We willen onze cultuur, onze economie en onze mensen laten zien', aldus racedirecteur Le Ngoc Chi. 'Eén van de doelstelling voor deze race is om Vietnam internationaal op de kaart te zetten.'
Goedkope kaartjes voor GP Vietnam
In totaal worden er 300.000 racefans verwacht tijdens het weekend in april. Kaartjes zijn ongeveer 40 euro per stuk en het is daarmee een van de goedkoopste races op de kalender. Het minimumloon in het land is ongeveer 112 euro per maand, maar de meeste Vietnamezen verdienen een stuk minder. 'De tickets zijn erg duur voor een gemiddelde Vietnamees. Er zal wel veel entertainment zijn op en rond de track, daar komt de lokale bevolking misschien wel op af”, aldus De Jong. 'Maar of er veel racefans in Vietnam zijn. Dat is ook voor ons een open vraag zonder duidelijk antwoord.'
Tribunes vol expats en toeristen
Zo is er voor de Nederlandse fans een speciale oranje tribune. Vorige maand werd aangekondigd dat er plek is voor 300 Oranjefans. Je hebt zicht op bocht 2, 3 en 4 en ontvangt een gratis T-shirt. De eerste 100 aanmeldingen mogen zelfs een kijkje nemen in de pitstraat. Volgens De Jong leeft de race behoorlijk onder landgenoten in Vietnam. 'We hebben in Nederland dit jaar Zandvoort en in Vietnam dus Hanoi, dat zijn dus 2 thuisraces voor ons. Tijdens een borrel van een Nederlandse vereniging spraken we erover hoe we bij elkaar konden zitten, zonder tegelijk te hoeven boeken. Daaruit is het initiatief ontstaan voor de oranjetribune.'
Hanoi Street Circuit kan spectaculair worden
De rondjes worden straks gereden op het Hanoi Street Circuit. De Vietnamezen zijn nog druk bezig met asfalt leggen en het bouwen van een pitgebouw. Een derde van het circuit is speciaal gemaakt voor de Formule 1 en twee derde is bestaande weg. De werkzaamheden zouden deze maand helemaal klaar moeten zijn. Er ligt in Vietnam dan een circuit met 23 bochten (het hoogste aantal op de kalender) dat 5.607 meter lang is. Het heeft met ongeveer 1,5 kilometer een van de langste rechte stukken in de Formule 1. Coureurs kunnen dan zomaar de 340 km per uur aantikken.
De Vietnamese Grand Prix lijkt dus genoeg ingrediënten te hebben voor een spectaculaire race. Op 5 april rollen de coureurs naar de startopstelling en zullen we zien of Hanoi het allemaal waar kunnen maken. De Jong is niet bang voor lege tribunes: 'Het land blijft natuurlijk een communistisch land, dus de regering zal er voor zorgen dat de tribunes vol zitten.' (Foto: F1VietnamGP)
