Corriere dello sport: 'Voor Ferrari is één doel in 2020 toch wel het minimale'
Ferrari moet in 2020 aanpassingen maken willen ze serieus in aanmerking komen voor de titel. In 2019 wisten de Italianen geen indruk te maken en Charles Leclerc zit te wachten op materiaal waarmee hij elke race voor de overwinning kan vechten. Corriero dello Sport heeft geanalyseerd wat Ferrari in 2020 moet doen en hoe.
'Het is duidelijk hoe moeilijk het wordt om in dit laatste jaar de wereldtitel voor de neus van Mercedes weg te graaien, maar voor Ferrari is één doel toch wel het minimale, en dat is de tweede plek. Je mag er vanuit gaan dat op zijn minst één van de twee coureurs de Mercedes-wingman (Valtteri Bottas, red.) moet kunnen verslaan', zo opent het Italiaanse medium.
Maar ze begrijpen in Italië dat het niet ophoudt bij de Mercedes-coureurs: 'Ook de jonge coureur van Red Bull, Max Verstappen moet van de tweede plek afgehouden worden. Of dat gaat lukken in 2020 hangt tot op een zekere hoogte puur en alleen af van het materiaal dat de fabriek in Maranello levert.'
Hoe gaat Ferrari dit doen?
De sportkrant kaart drie zwaktepunten aan die het 2019-seizoen van Ferrari een stuk zwaarder gemaakt hebben. Allereerst wordt het chassis onder de loep genomen. De dikke zijkant ligt nu relatief aan de voorkant van de bolide. Deze zal naar achter verplaatst moeten worden, een model dat we bij Red Bull en Mercedes al zien.
Ook de wielophanging moet aangepast volgens de krant. De huidige ophanging van de SF90 is heel traditioneel. De meeste andere teams op het veld gebruiken een modernere oplossing, waarin de wielen met een L-vormige buis vastzitten aan een horizontale ophanging. Hierdoor draaien de banden beter in de bochten.
Ten slotte moet ook de turbo-uitlaat anders. Een dubbele uitlaat verdeelt de luchtstroom beter over de achtervleugel, waardoor er meer downforce gegenereerd wordt zodra de afvoer van lucht uit de turbo plaatsvindt. Laat dat nou net vóór de zware rempunten zijn. Bij Red Bull hebben we al een dergelijk systeem in 2019 gezien. (Foto: Ferrari F1 Team)
