Cowell op het matje geroepen: 'Papa, waarom heb je Red Bull laten winnen?'
Andy Cowell heeft bij Motor Sport Magazine teruggeblikt op zijn tijd bij Mercedes. De man die verantwoordelijk is voor de Mercedes-krachtbron werkt al jaren voor de Duitse renstal en kan zich nog goed herinneren dat Mercedes aan het begin van de dominante periode problemen kende.
Er werd de Brit gevraagd wanneer hij het gevoel had dat Mercedes serieuze kanshebber voor de wereldtitel was. In 2013 werden de Silver Arrows tweede, in 2014 lukte het ze. 'Het was een vreemd jaar, emotioneel gezien. In 2013 werd ons allen gevraagd overuren te draaien, er heerste een soort angst om de Mercedes-naam zwart te maken, we moesten maar liefst acht krachtbronnen leveren.'
In 2014 zette het team de activiteiten in Brackley door, zonder succes: 'De eerste krachtbron die we maakten, daarvan ontplofte de aandrijving van de versnellingsbak op de testbank. We waren vervolgens volle dagen, soms wel diensten van 24 uur, aan het draaien om te kijken hoe we dat op moesten lossen.'
Mercedes kent valse start in Melbourne
'In Australië hadden we geen idee hoe we de motor aan de praat gingen houden en Lewis Hamilton kende een hartverscheurend moment toen een klein scheurtje in een rubberen buis een DNF veroorzaakte voor hem', vervolgt de Mercedes-topman, die dacht dat de opmars van Mercedes in het water zou vallen.
Maar de dominantie die Red Bull kende aan het begin van het decennium bleken ze niet vol te kunnen houden: 'Vanaf toen ging het eigenlijk alleen maar beter, ondanks dat het in Canada wéér mis ging voor de Duitse renstal. Hamilton en zijn toenmalige teamgenoot Nico Rosberg kenden allebei problemen met de ERS (het onderdeel dat de energie die vrijkomt bij het remmen opslaat, red.) en er werden nu zelfs twee DNF's genoteerd.
'Waarom heb je Red Bull laten winnen'
Zijn verhaal neemt een komische wending. Na het weekend in Montreal kwam Cowell thuis en ging hij aan de keukentafel zitten voor het ontbijt: 'Tijdens het ontbijt maandagochtend kwam ik thuis en mijn zoon vroeg mij toen: 'Papa, waarom heb je Red Bull laten winnen?'
Achteraf kan hij er wel om lachen maar hij moest toegeven dat hij op dat moment niet blij was met de vraag. Zijn zoontje was niet de enige die vragend naar het team keek: 'Ik was niet de enige in de fabriek, iedereen kreeg een bak kritiek over zich heen. 2014 was een rollercoaster van emoties tot op de laatste race', concludeert Cowell.
Hij denkt dat dit moment van realisatie heeft geholpen, want vanaf 2014 bleek dat Mercedes gecombineerd met de rijkunsten van Lewis Hamilton onverslaanbaar en motorisch consistent was. De rest van het decennium wist geen team de Duitsers van de troon te stoten en alleen Nico Rosberg wist Hamilton één jaar van de titel te houden. (Foto: Mercedes AMG F1)
