Sky-verslaggever doet boekje open over 'verschrikkelijke' reacties na Verstappen-interview
Max Verstappen kende in 2025 voor het eerst in langere tijd een
situatie waarin enige hoop op een wereldtitel niet meteen aanwezig
was. De McLaren-coureurs begonnen sterk aan het seizoen en het was
de taak voor de Nederlander om terug te komen. Dat lukte
uiteindelijk wel, maar het was net niet genoeg om de titel
uiteindelijk te pakken. Na de laatste race van het seizoen werd
vooral naar een specifieke gebeurtenis gewezen, met de vraag of dat
niet de plek was waar Verstappen het kampioenschap uiteindelijk
verloor. Het ging om een onhandige actie op George Russell in
Barcelona, waarbij Verstappen de Brit eigenlijk voorbij moest laten
gaan, maar in de bocht contact maakte. Verstappen was al
gefrustreerd door een mislukte strategie en dat riep vragen op. Sky
Sports F1-verslaggever Rachel Brookes stelde de meest voor de hand
liggende vraag aan Verstappen: was de actie opzettelijk? Brookes
legt uit dat die invulling niet voortkwam uit een eigen analyse,
maar juist uit de inschatting van experts. "Nico Rosberg, voormalig
kampioen, zat toen bij ons in de uitzending, en hij liet
doorschemeren dat hij dacht dat het een opzettelijke actie was. Dus
ik stond voor hem en ik dacht: wie kan ik hier beter naar vragen
dan de wereldkampioen zelf? Ik was daar niets zelf aan het
verzinnen, ik geef alleen door wat onze experts ervan zeggen", legt
ze uit in de Road to Success -podcast. "Dus ik stel de vraag aan
Max: 'Was het opzettelijk?'. Zijn enige reactie was: 'Doet dat
ertoe?'. Op dat moment zei ik meteen dat ik dacht van wel. In dat
moment keek ik ernaar als fan, alsof ik thuis op de bank had zitten
kijken. Ik vroeg dat vooral, omdat hij in Imola een fantastische
move had gemaakt bij de start van de race, waar onze experts en
commentatoren met open mond van verbazing naar zaten te kijken."
Wisselende reacties Juist dat maakte de actie op Russell zo
frustrerend volgens Brookes. "Dat is wat Max doet, en wat hij ook
kan doen. Ik vond dat zijn actie op George de glans er een beetje
af haalde, en dat heb ik ook tegen hem gezegd. Ik heb daar echt een
hekel aan, want hij is fantastisch. Maar hij heeft soms die kleine
momentjes die mensen een reden geven om kritiek op hem te hebben en
dat frustreert me, als fan. Ik vind dat het er voor de fans die
kijken, en voor de kinderen, wel toe doet, ja." Volgens Brookes
heeft Verstappen haar vraag alleen op verkeerde wijze
geïnterpreteerd. "Hij dacht dat ik bedoelde dat hij dat als
rolmodel niet hoort te doen. Het is zijn goed recht om dat zo te
interpreteren, maar ik wilde het echt benaderen vanuit het
perspectief van een fan. Ik wil dat mensen zien hoe goed hij is,
maar hij maakt het met dit soort acties zo lastig. Zo stond ik
erin." De reacties op het onderonsje waren na afloop dan ook
wisselend. "Het interessante was dat ik veel berichten kreeg van
collega's die juist zeiden dat ik het goed had gedaan door die
vraag te stellen, omdat niemand anders dat deed. Zij waren te bang
om de vraag te stellen, dat hebben ze toegegeven. Ik voelde me niet
zozeer dapper, maar ik was gewoon nieuwsgierig of dit de bedoeling
was." Vooral van fans kreeg Brookes vreselijke reacties. "Op
sociale media was het verschrikkelijk. Mensen zeiden me dat ik
nooit kinderen zou mogen krijgen, omdat ik een slecht voorbeeld
ben. Echt de vreselijkste dingen die je je maar kan bedenken. En
sommige profielen waren van vaders met kinderen. Dan kijk je er
echt naar en denk je: 'Doe rustig, het is een Formule 1-race. Het
is sport'. Maar het was zo verschrikkelijk dat ik de reacties op
mijn posts heb uitgezet."
situatie waarin enige hoop op een wereldtitel niet meteen aanwezig
was. De McLaren-coureurs begonnen sterk aan het seizoen en het was
de taak voor de Nederlander om terug te komen. Dat lukte
uiteindelijk wel, maar het was net niet genoeg om de titel
uiteindelijk te pakken. Na de laatste race van het seizoen werd
vooral naar een specifieke gebeurtenis gewezen, met de vraag of dat
niet de plek was waar Verstappen het kampioenschap uiteindelijk
verloor. Het ging om een onhandige actie op George Russell in
Barcelona, waarbij Verstappen de Brit eigenlijk voorbij moest laten
gaan, maar in de bocht contact maakte. Verstappen was al
gefrustreerd door een mislukte strategie en dat riep vragen op. Sky
Sports F1-verslaggever Rachel Brookes stelde de meest voor de hand
liggende vraag aan Verstappen: was de actie opzettelijk? Brookes
legt uit dat die invulling niet voortkwam uit een eigen analyse,
maar juist uit de inschatting van experts. "Nico Rosberg, voormalig
kampioen, zat toen bij ons in de uitzending, en hij liet
doorschemeren dat hij dacht dat het een opzettelijke actie was. Dus
ik stond voor hem en ik dacht: wie kan ik hier beter naar vragen
dan de wereldkampioen zelf? Ik was daar niets zelf aan het
verzinnen, ik geef alleen door wat onze experts ervan zeggen", legt
ze uit in de Road to Success -podcast. "Dus ik stel de vraag aan
Max: 'Was het opzettelijk?'. Zijn enige reactie was: 'Doet dat
ertoe?'. Op dat moment zei ik meteen dat ik dacht van wel. In dat
moment keek ik ernaar als fan, alsof ik thuis op de bank had zitten
kijken. Ik vroeg dat vooral, omdat hij in Imola een fantastische
move had gemaakt bij de start van de race, waar onze experts en
commentatoren met open mond van verbazing naar zaten te kijken."
Wisselende reacties Juist dat maakte de actie op Russell zo
frustrerend volgens Brookes. "Dat is wat Max doet, en wat hij ook
kan doen. Ik vond dat zijn actie op George de glans er een beetje
af haalde, en dat heb ik ook tegen hem gezegd. Ik heb daar echt een
hekel aan, want hij is fantastisch. Maar hij heeft soms die kleine
momentjes die mensen een reden geven om kritiek op hem te hebben en
dat frustreert me, als fan. Ik vind dat het er voor de fans die
kijken, en voor de kinderen, wel toe doet, ja." Volgens Brookes
heeft Verstappen haar vraag alleen op verkeerde wijze
geïnterpreteerd. "Hij dacht dat ik bedoelde dat hij dat als
rolmodel niet hoort te doen. Het is zijn goed recht om dat zo te
interpreteren, maar ik wilde het echt benaderen vanuit het
perspectief van een fan. Ik wil dat mensen zien hoe goed hij is,
maar hij maakt het met dit soort acties zo lastig. Zo stond ik
erin." De reacties op het onderonsje waren na afloop dan ook
wisselend. "Het interessante was dat ik veel berichten kreeg van
collega's die juist zeiden dat ik het goed had gedaan door die
vraag te stellen, omdat niemand anders dat deed. Zij waren te bang
om de vraag te stellen, dat hebben ze toegegeven. Ik voelde me niet
zozeer dapper, maar ik was gewoon nieuwsgierig of dit de bedoeling
was." Vooral van fans kreeg Brookes vreselijke reacties. "Op
sociale media was het verschrikkelijk. Mensen zeiden me dat ik
nooit kinderen zou mogen krijgen, omdat ik een slecht voorbeeld
ben. Echt de vreselijkste dingen die je je maar kan bedenken. En
sommige profielen waren van vaders met kinderen. Dan kijk je er
echt naar en denk je: 'Doe rustig, het is een Formule 1-race. Het
is sport'. Maar het was zo verschrikkelijk dat ik de reacties op
mijn posts heb uitgezet."
