Verstappen vervult 'dubbelrol' tijdens GP-weekend Oostenrijk
De 24-uursraces volgen elkaar deze weken in rap tempo op. Ruim vijf
weken geleden werd de 24 uur van de Nürburgring nog verreden,
waarbij Max Verstappen lange tijd op koers lag voor de overwinning.
De formatie van Verstappen Racing werd echter getroffen door een
kapotte aandrijfas, waardoor het vanaf de leidende positie naar
binnen moest komen. Uiteindelijk zakte het team ver weg, waarna
Dani Juncadella nog naar buiten kwam en op P38 finishte. Ruim een
week geleden vond de 24 uur van Le Mans plaats, waar Juncadella en
Jules Gounon aan deelnamen. Uiteindelijk was Toyota het winnende
team met onder meer Nyck de Vries achter het stuur. Komend weekend
staat de 24 uur van Spa-Francorchamps op het programma, waar
Verstappen Racing ook aan de start staat. Juncadella, Gounon en de
protegé van Verstappen, Chris Lulham, staan daar aan het vertrek,
met Verstappen als teambaas. De Nederlander zal de actie op de
iconische baan in de Belgische Ardennen dan ook nauwlettend in de
gaten houden en zijn team van afstand wellicht ook van advies
voorzien. Ruimte vinden om te kijken Als er een gaatje is in zijn
agenda, zal hij ongetwijfeld kijken hoe zijn team het doet. De race
in België start echter om 16:30 uur en finisht 24 uur later,
waardoor hij die twee belangrijke momenten waarschijnlijk aan zich
voorbij moet laten gaan. De kwalificatie in Oostenrijk start
namelijk om 16:00 uur, waar Verstappen normaal gesproken tot het
laatste moment mee zal strijden om de beste startposities, waardoor
hij tot ongeveer 17:00 uur achter het stuur zal zitten. De GP op
zondag start vervolgens op 15:00 uur, die zonder al te veel
oponthoud anderhalf uur later finisht. Daarna zal Verstappen nog
diverse mediaverplichtingen hebben, waardoor hij waarschijnlijk na
de finish van zijn eigen race pas weet wat Juncadella, Gounon en
Lulham hebben gepresteerd. Het had trouwens niet veel gescheeld of
Verstappen had zelf meegedaan aan de 24-uusrace op
Spa-Francorchamps. Hij zei eerder dit jaar tegenover onder meer
RacingNews365 het volgende over zijn doelen in de GT-racerij. "Voor
de rest wil ik natuurlijk meer doen (buiten de 24 uur van de
Nürburgring), maar dat hangt ook een beetje af van de kalender. Als
er bijvoorbeeld een vrij weekend was geweest voor de 24 uur van
Spa, dan had ik die dit jaar ook al gedaan. Zodra de planning het
toelaat om te racen, dan doe ik dat maar al te graag." Testen in
een GT3 op Spa Bovendien heeft hij al vaker aangegeven de grote
24-uursraces, waaronder die van Spa, te willen rijden. Ook onder
meer Le Mans, Daytona en Sebring staan op het lijstje van de
Nederlander. Vorig jaar was hij al te vinden in de GT3-bolide op
Spa-Francorchamps om die nog verder te testen. Daar vertelde hij
het volgende over in de tweede aflevering van de Viaplay
-documentaire Max Verstappen - New Ground . "We hebben natuurlijk
al wat tests gedaan, maar als je met drie coureurs in één auto zit,
is het soms best lastig om veel te testen. Voor mijn gevoel kwamen
we wat tijd tekort. Ik wilde er zeker van zijn dat we het
raceweekend ingingen met een balans waar we tevreden mee waren."
"Het was de belangrijkste race van het jaar. Ik wilde er zeker van
zijn dat we competitief zouden zijn, en dat we konden strijden om
minstens een plek in de top tien. Daarom is dit een soort van
noodtest. Natuurlijk mogen de daadwerkelijke coureurs de auto niet
besturen, zo kort voor het evenement op het circuit. Dus dan moet
Franz (Hermann, pseudoniem van Verstappen) in de auto stappen!",
zei een lachende Verstappen toentertijd. Het is dus niet de vraag
of, maar wanneer we de viervoudig wereldkampioen achter het stuur
van een GT3-bolide zien kruipen tijdens een race op het Belgische
circuit. Voorlopig zal hij de verrichtingen in ieder geval goed in
de gaten houden en hopen op een overwinning. Dat zal de zure
nasmaak van het mislopen van de zege op de Nordschleife misschien
wat wegspoelen.
weken geleden werd de 24 uur van de Nürburgring nog verreden,
waarbij Max Verstappen lange tijd op koers lag voor de overwinning.
De formatie van Verstappen Racing werd echter getroffen door een
kapotte aandrijfas, waardoor het vanaf de leidende positie naar
binnen moest komen. Uiteindelijk zakte het team ver weg, waarna
Dani Juncadella nog naar buiten kwam en op P38 finishte. Ruim een
week geleden vond de 24 uur van Le Mans plaats, waar Juncadella en
Jules Gounon aan deelnamen. Uiteindelijk was Toyota het winnende
team met onder meer Nyck de Vries achter het stuur. Komend weekend
staat de 24 uur van Spa-Francorchamps op het programma, waar
Verstappen Racing ook aan de start staat. Juncadella, Gounon en de
protegé van Verstappen, Chris Lulham, staan daar aan het vertrek,
met Verstappen als teambaas. De Nederlander zal de actie op de
iconische baan in de Belgische Ardennen dan ook nauwlettend in de
gaten houden en zijn team van afstand wellicht ook van advies
voorzien. Ruimte vinden om te kijken Als er een gaatje is in zijn
agenda, zal hij ongetwijfeld kijken hoe zijn team het doet. De race
in België start echter om 16:30 uur en finisht 24 uur later,
waardoor hij die twee belangrijke momenten waarschijnlijk aan zich
voorbij moet laten gaan. De kwalificatie in Oostenrijk start
namelijk om 16:00 uur, waar Verstappen normaal gesproken tot het
laatste moment mee zal strijden om de beste startposities, waardoor
hij tot ongeveer 17:00 uur achter het stuur zal zitten. De GP op
zondag start vervolgens op 15:00 uur, die zonder al te veel
oponthoud anderhalf uur later finisht. Daarna zal Verstappen nog
diverse mediaverplichtingen hebben, waardoor hij waarschijnlijk na
de finish van zijn eigen race pas weet wat Juncadella, Gounon en
Lulham hebben gepresteerd. Het had trouwens niet veel gescheeld of
Verstappen had zelf meegedaan aan de 24-uusrace op
Spa-Francorchamps. Hij zei eerder dit jaar tegenover onder meer
RacingNews365 het volgende over zijn doelen in de GT-racerij. "Voor
de rest wil ik natuurlijk meer doen (buiten de 24 uur van de
Nürburgring), maar dat hangt ook een beetje af van de kalender. Als
er bijvoorbeeld een vrij weekend was geweest voor de 24 uur van
Spa, dan had ik die dit jaar ook al gedaan. Zodra de planning het
toelaat om te racen, dan doe ik dat maar al te graag." Testen in
een GT3 op Spa Bovendien heeft hij al vaker aangegeven de grote
24-uursraces, waaronder die van Spa, te willen rijden. Ook onder
meer Le Mans, Daytona en Sebring staan op het lijstje van de
Nederlander. Vorig jaar was hij al te vinden in de GT3-bolide op
Spa-Francorchamps om die nog verder te testen. Daar vertelde hij
het volgende over in de tweede aflevering van de Viaplay
-documentaire Max Verstappen - New Ground . "We hebben natuurlijk
al wat tests gedaan, maar als je met drie coureurs in één auto zit,
is het soms best lastig om veel te testen. Voor mijn gevoel kwamen
we wat tijd tekort. Ik wilde er zeker van zijn dat we het
raceweekend ingingen met een balans waar we tevreden mee waren."
"Het was de belangrijkste race van het jaar. Ik wilde er zeker van
zijn dat we competitief zouden zijn, en dat we konden strijden om
minstens een plek in de top tien. Daarom is dit een soort van
noodtest. Natuurlijk mogen de daadwerkelijke coureurs de auto niet
besturen, zo kort voor het evenement op het circuit. Dus dan moet
Franz (Hermann, pseudoniem van Verstappen) in de auto stappen!",
zei een lachende Verstappen toentertijd. Het is dus niet de vraag
of, maar wanneer we de viervoudig wereldkampioen achter het stuur
van een GT3-bolide zien kruipen tijdens een race op het Belgische
circuit. Voorlopig zal hij de verrichtingen in ieder geval goed in
de gaten houden en hopen op een overwinning. Dat zal de zure
nasmaak van het mislopen van de zege op de Nordschleife misschien
wat wegspoelen.
