Russell over 'pijnlijk' Mercedes-debuut: "Twee maten te klein!"

Het Formule 1-seizoen 2020 zal er een zijn die voor altijd in de
geschiedenisboeken blijft staan. Door de coronacrisis ontstond er
een flink aangepaste kalender met sommige circuits die twee Grands
Prix organiseerden. Dat was het geval in Oostenrijk, Silverstone en
Bahrein. Bovendien zorgde de coronacrisis voor wat wisselingen in
het F1-veld, omdat het coronavirus ook af en toe ronddwaalde in de
paddock. Nico Hülkenberg viel bijvoorbeeld een paar keer in bij
Racing Point, en bij Mercedes was het raak tijdens de Grand Prix
van Sakhir, de race die werd verreden op een andere configuratie
van het Bahrain International Circuit. Lewis Hamilton, die vóór die
race al zijn zevende wereldtitel had veroverd, werd getroffen door
het virus. George Russell werd daardoor voor één race doorgeschoven
naar Mercedes, waardoor Jack Aitken zijn F1-debuut mocht maken
namens Williams. Bij de Zilverpijlen waren ze echter niet helemaal
voorbereid op die situatie. Een van die problemen had betrekking op
de schoenen die Russell moest dragen. Hij gaat erop in als hem een
foto wordt voorgehouden van die race met toch wel kleine schoenen.
"Ja, dat viel me op! Omdat het voor mij heel kleine schoenen zijn",
zegt hij met een glimlach op zijn gezicht in gesprek met F1.com .
"Mijn grote voeten zouden normaal gesproken veel meer ruimte
innemen op die foto." "Die auto was gebouwd rond Lewis en Valtteri
Bottas, die allebei een stuk kleiner zijn dan ik en ook kleinere
voeten hebben. Daarom moest ik schoenen dragen die twee maten
kleiner waren, alleen maar om erin te passen! Het deed behoorlijk
pijn, maar het was wel heel, heel memorabel." "Als iemand alleen
mijn laatste paar races in de Formule 1 had gezien en daarna te
horen kreeg dat hij die race in Bahrein moest kijken, dan zou
diegene denken dat ik de meeste pech ter wereld heb!" vervolgt
Russell. 'Die kans heb ik gegrepen' Tijdens die race had de Brit de
kans om direct zijn eerste zege ooit in de Formule 1 te boeken,
maar dat mislukte jammerlijk. Hij wist wel zijn teamgenoot voor die
race, Bottas, voorbij te gaan met een fraaie inhaalactie. "Ik denk
dat deze inhaalactie cruciaal was voor mijn toekomst bij Mercedes.
Hoewel het niet werd neergezet als een rechtstreeks duel tussen
Valtteri en mij, wist iedereen dat ik erop uit was om uiteindelijk
zijn stoeltje over te nemen. Toen ik de kans zag om hem buitenom
voorbij te gaan, heb ik die gegrepen." "Op dat moment voelde het
geweldig, maar het was een race die we eigenlijk vrij comfortabel
hadden kunnen winnen. We lagen de hele race aan de leiding tot aan
de safety car: verkeerde banden, een lekke band… vandaar de emoties
achteraf." Daar voegt de Mercedes-coureur, die inmiddels honderd
keer is gestart namens de Zilverpijlen, het volgende aan toe. "Dit
was mijn 37e race in de Formule 1, en uiteraard mijn eerste voor
Mercedes. Het riep heel gemengde gevoelens op, omdat ik wist
waartoe ik in staat was. Ik heb altijd in mezelf geloofd en ik heb
altijd het gevoel gehad dat ik zou kunnen presteren zodra ik de
juiste auto onder me had." "Ik stapte in deze auto, lag de hele
race aan de leiding en had de race kunnen winnen. Maar ik denk dat
de manier waarop alles uiteindelijk verliep me de kans gaf om me
terug door het veld te vechten, dat gevecht met Valtteri aan te
gaan, en dat het uiteindelijk heeft geleid tot waar ik nu sta.
Alles gebeurt met een reden!"

Top Headlines

Oudere Top Headlines