Ferrari spiekt bij Mercedes en doet afstand van voorwielophanging


Ferrari moet in 2020 goede zaken doen, willen ze actief mee kunnen doen aan het titelgevecht. De SF90 waar in 2019 mee gereden werd kende een aantal cruciale ontwerpproblemen waardoor de Scuderia geregeld snelheid in de bochten miste.
Terwijl Mercedes op zoek gaat naar een manier om op het rechte stuk tijd te winnen, wil Ferrari juist in de tragere sectoren winst boeken. Met behulp van een aangepaste wielophanging moet de Italiaanse renstal het laatste jaar met de huidige regelgeving zien te overleven.
De wintertests in Barcelona zullen sprekend zijn voor het komende seizoen, met name omdat de regelgeving vrijwel hetzelfde blijft en het veld bovendien met de 2019-banden gaat rijden. Daar heeft men al een hoop data over verzameld, waardoor het makkelijker is voor de teams om het effect van de aanpassingen te meten.
Ferrari spiekt bij Mercedes
Om de downforce aan de voorkant van de bolide te vergroten, gaat Ferrari volgens  Motorsport Italia een vergelijkbaar concept introduceren als waar de Mercedes W10 vorig jaar mee op de proppen kwam. Onder het midden van de voorvleugel moet een soort 'cape' voor meer neerwaartse druk zorgen, terwijl de grootte van de neus afneemt.
Ook de voorwielophanging gaat onder het vergrootglas. Ferrari kende problemen met het op temperatuur krijgen van de voorbanden, wat ze op bepaalde circuits veel tijd heeft gekost. Ze gingen voor een oplossing waarbij de ophanging verstevigd dichter tegen het wiel aan zit.
Veel teams, inclusief Mercedes, voor flexibiliteit bewust deze ophanging aan de buitenkant van de constructie hadden zitten. Hierop lever je tijd in vanwege de verstoorde luchtstroom, maar zo krijg je de banden wel makkelijker op temperatuur, een afweging die achteraf in het voordeel van het Mercedes-ontwerp bleek te zijn. Foto's vind je hier .
Ferrari moet toegeven
De ophanging, die de naam 'project 671' kreeg, werd vorig seizoen getest in de windtunnel in Maranello en leek aerodynamische voordelen op te leveren. Na een matig 2019-seizoen krabt Ferrari zich achter de oren en moeten ze toegeven dat een modernere aanpak misschien op den duur meer had opgeleverd.
In het constructeurskampioenschap wist Ferrari in 2019 wel tweede te worden, dit was echter deels te danken aan de rijderswissel bij Red Bull, waardoor het de punten die Pierre Gasly tot toen toe verzameld had, inleverde in een poging Max Verstappen een wingman te bieden die van waarde was. Deze wingman draagt nu de naam Alexander Albon. (Foto: Ferrari F1 Team)

Top Headlines

Oudere Top Headlines