Hoofdpijndossier Zandvoort: 'Rechte stukken te kort, mogelijkheden beperkt'
Craig Wilson, hoofd voertuigprestaties voor de Formule 1, moest goedkeuring geven voor de banking op Circuit Zandvoort. In een terugblik bij Motorsport geeft hij aan hoe hij tot de beslissing gekomen om het unieke stuk asfalt goed te keuren.
Wilson geeft toe dat toen hij voor het eerst naar het circuit keek, hij twijfelde over de spanning en sensatie die op het circuit naar voren zou kunnen komen. Circuit Zandvoort staat er niet om bekend inhaalactie gemakkelijk te faciliteren: 'De rechte stukken zijn eigenlijk te kort. Maar mogelijkheden om het circuit verder uit te breiden, zijn beperkt aangezien het in beschermd natuurgebied ligt.'
Voormalig wedstrijdleider Charlie Whiting, die begin vorig seizoen overleed, stelde enkele keren voor om banking te introduceren op het circuit. Zo zou vol gas door de Arie Luyendijkbocht gereden kunnen worden, waardoor je geen lang recht stuk hoeft te creëren. Dit creatieve idee bleef hangen bij Wilson.
Banking om DRS toe te laten in Zandvoort
'Ik ben er eens goed over na gaan denken en heb gezegd: 'oké, laat mij maar onderzoeken welke banking we precies nodig hebben om met open DRS door die bocht te kunnen, in plaats van de DRS pas na die bocht te openen', zo schetst de Brit het scenario waardoor ze uiteindelijk uit kwamen bij de oplossing.
Wilson onderzocht hoeveel graden de helling zou kunnen zijn en keek daarbij naar de stabiliteit van de auto en naar het verlies van grip in de bocht. Beide punten bleken geen groot probleem te vormen en op basis van zijn analyse besloot de Formule 1 banking te introduceren op Zandvoort. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)
