Moet Mercedes vanaf 2021 een Red Bull-rake gaan gebruiken?
Formule 1-expert Gary Anderson heeft in zijn column voor Autosport toegelicht wat de 2021-regels te betekenen hebben voor de grootste teams. Een lezersvraag die gesteld werd ging over of Mercedes na 2021 misschien toch naar directe concurrent Red Bull moet kijken, om downforce te behouden.
De 2021-reglementen voorspellen een significant verlies in downforce bij de Formule 1-bolides. Dit betekent dat ze een andere manier moeten vinden om grip te houden in de bochten. Red Bull heeft dit de afgelopen jaren vooral gedaan door te spelen met de rake van de auto. De man die als eerste serieus met dit concept speelde is Red Bull-ontwerper Adrian Newey.
In de essentie is rake de hoek waarmee de hoogte van de voorkant van de auto en de achterkant van de auto wordt gemeten. Een hoge rake houdt in dat de achterkant van je auto relatief hoog ligt, een lage rake dat je achterkant relatief laag ligt. De luchtstroom die onder de auto's door gaat is van groter belang dan in de eerste instantie gedacht.
Red Bull doet het goed in bochten
Je moet het zo zien; de luchtstroom werkt een beetje als lijm voor een Formule 1-auto. Hoe meer lucht onder de vloer van de auto door stroomt, hoe meer grip je aan de achterkant hebt, gegeven dat de vloer van twee auto's dezelfde grootte heeft. Daarom is een hoge rake voordelig, je wint aan grip waardoor Red Bull op bochtige circuits zoals Monaco vaak goed uit de verf komt.
Het nadeel is wel dat door de hogere rake, meer lucht je bolide raakt. De achterkant van de auto staat nou eenmaal meer omhoog dus de lucht ervaart meer weerstand. De auto wordt door de luchtstroom weliswaar naar beneden gedrukt, maar daar lever je met een hoge rake dus tijd in.
Wat doet Mercedes?
Mercedes rijdt met een lage rake en een iets bredere vloer. Zo proberen ze dus meer lucht vast te houden onder de auto, hoewel ze daardoor wel een iets zwaardere bolide produceren. Zo houden ze op de rechte stukken snelheid en met een grotere vloer houden ze ook grip in de bochten. Ferrari zit een beetje tussen beide filosofieën in.
In 2021 gaan de auto's downforce verliezen, de voorvleugel moet simpeler en de vraag is waar Mercedes nieuwe downforce vandaan gaat halen. De rake verhogen is een makkelijke manier om veel aan downforce te winnen, maar het is voor Mercedes een totaal onorthodoxe manier van ontwerpen.
Volgens Anderson zal het weinig verschil maken: 'Mercedes heeft de laatste zes wereldtitels gewonnen met een minder hoge achterkant van de auto - dus zo erg kan het niet zijn!' (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)
