Honda leverde betrouwbaarste motor in 2019, cijfers Renault desastreus
Het 2019-seizoen is ten einde en dat betekent dat we kunnen terugblikken op de prestaties van de motorleveranciers in de Formule 1. F1 Maximaal analyseerde alle motorproblemen van Renault, Mercedes, Ferrari en Honda en daaruit blijkt dat Honda de meest betrouwbare motoren leverde. Daarnaast viel de Renault-krachtbron veel vaker uit dan die van haar concurrenten.
Het 2019-seizoen betekende een opschudding in het landschap van Formule 1-teams en motorleveranciers. Red Bull switchte naar de motoren van Honda, waardoor de Japanse krachtbron onder een vergrootglas kwam te liggen. Renault zou na een aantal teleurstellende jaren aan een wederopbouw willen beginnen en aan het begin van het seizoen sprak men uit dat met name de betrouwbaarheid aangepakt moest worden. Met nog één klantenteam over moest Renault dit seizoen laten zien dat ze konden leveren.
De wens van de Fransen was om stabiliteit te creëren rondom de motoren. Deze wens leek vroeg in het seizoen al in het water te vallen. In de eerste drie races sneuvelen er vier motoren in de races en kwalificaties en dus lijkt men terug bij af. Na een periode van stabilisatie rondom de Spec-1 en Spec-2 motor van Renault leek de lucht geklaard, maar rondom de introductie van de derde update van de Renault-motor bleek het opnieuw raak.
Bij de Duitse Grand Prix hielden er twee motoren mee op, waarna klantenteam McLaren in België ook tweemaal haar bolides moest parkeren. In totaal betekent dat negen probleemgevallen bij Renault-motoren dit seizoen tot nu toe. Niet alleen de voornaamste doelstelling van 2019 (een betrouwbare motor maken) werd niet gehaald bij Renault, ook besloot klantenteam McLaren om het contract met de geel-zwarten op te zeggen. De opstomende Britten kozen voor Mercedes als motorleverancier vanaf 2021.
Mercedes en Honda voortreffelijk
Als het op uitvalbeurten aankomt hebben Mercedes en Honda voor 2019 in de roos geschoten. Net als Renault koos Honda er in 2019 voor om de primaire focus op de betrouwbaarheid van de krachtbron te leggen. Het verschil met de Fransen is echter dat de partner van Red Bull en Toro Rosso er wel in slaagde om een betrouwbare motor te leveren aan haar klant.
De Honda-motor ondervond slechts eenmaal dit seizoen significante problemen tijdens de kwalificatie of race, namelijk de krachtbron van Max Verstappen tijdens Q1 in Italië. Hierbij moet wel vermeld worden dat de haperingen van Verstappens motor veroorzaakt werden door een systeem van de FIA, dat niet goed geïntegreerd leek te zijn met de software van Honda. Daarmee komt Honda als winnaar uit de bus als betrouwbaarste motorleverancier van 2019.
Mercedes is met twee uitvalbeurten in de kwalificaties en races de runner-up. Slechts twee keer viel een Mercedes-motor uit tijdens een race of kwalificatie, respectievelijk waren dat Valtteri Bottas (Brazilië) en Robert Kubica (België). Daarnaast plofte de motor van Lance Stroll in de eerste training in Canada, maar omdat dat incident geen substantiële invloed had op het resultaat van dat weekend, blijven die cijfers uit deze analyse.
Op basis van de betrouwbaarheid troeven Honda en Mercedes Ferrari af, ondanks het feit dat de motor van de Italianen doorgaans het hardste liep op de rechte stukken. De Ferrari-motor ging in 2019 driemaal stuk en opvallend daarbij is dat de uitvalbeurten allemaal plaatsvonden bij het fabrieksteam van Ferrari en niet bij een van haar klantenteams.
Veel verschil met 2018
Ten opzichte van het vorige seizoen zijn er tijdens de race- en kwalificatiesessies veel minder uitvalbeurten van motoren. In 2018 waren er in totaal 22 motoren die kapot gingen, waarbij dat aantal in 2019 gedaald is naar 15. Opvallend hierbij is dat Mercedes en Ferrari de rollen lijken te hebben omgedraaid: in 2018 ging de Mercedes-krachtbron vijf keer stuk en de Ferrari-krachtbron twee keer.
Er kan dus geconcludeerd worden dat, met het oog op betrouwbaarheid, Honda en Mercedes als winnaars uit de bus komen. Voor beide fabrieken is de prestatie knap, gezien het feit dat Mercedes in 2018 nog vijf uitvalbeurten kende en Honda in feite 'opnieuw' is begonnen in 2018 bij Toro Rosso. Renault blijft, net als vorig jaar, de schlemiel onder de fabrikanten. Het is dan ook geen wonder dat het na 2020 geen klantenteams meer over lijkt te houden. (Foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)
Maurits Kappetijn | maurits@f1maximaal.nl
