Deze Formule 1-coureurs en teams domineren op social media

Formule 1-fans hoeven vandaag de dag geen uur zonder nieuwe informatie te gaan van hun favoriete team of sportman. De meeste coureurs zitten wel op Facebook, Instagram en Twitter. Maar wie van hen heeft er nu eigenlijk de meest fans en volgers? En welk team krijgt de meeste aandacht op dergelijke kanalen? Het mag geen verrassing heten dat Lewis Hamilton veruit de meest volgers heeft, ongeacht het medium. De Britse sportman, nu zesvoudig wereldkampioen Formule 1, een koning als het aankomt op zelfpromotie, schuwt de spotlights niet. Hamilton heeft op ieder medium ongeveer tienmaal zoveel volgers als teamgenoot Valtteri Bottas en is tevens de enige Formule 1-coureur die meer dan een miljoen likes heeft op Facebook.Op Instagram is dat wel anders. Hoewel Hamilton ook hier de meeste volgers telt, zijn er toch een handvol coureur met meer dan een miljoen volgers. Het is uitgerekend Max Verstappen die op de tweede positie terechtkomt, met 2,8 miljoen volgers. De Nederlander heeft Daniel Ricciardo en Charles Leclerc met respectievelijk 2,7 en 2,6 miljoen volgers in zijn kielzog. Kimi Raikkonen, die relatief kort geleden een account aanmaakte, doet het met 1,7 miljoen volgers eveneens niet slecht. Lance Stroll en debutant Nicholas Latifi zijn met 211 duizend en 45 duizend veruit het minst interessant voor de fans. Lijnrecht tegenover Hamilton staat overigens rivaal Sebastian Vettel, die geen van de apps op zijn telefoon heeft en zijn leven liever in de anonimiteit leeft.Op Twitter is weer een andere trend te zien. Achter Lewis Hamilton staat hier namelijk Sergio Perez op de tweede plaats. Met onder andere een berg aan Mexicaanse steun heeft de Racing Point-coureur liefst 2,1 miljoen volgers vergaard. Hetzelfde geldt in zekere zin voor de Australische Ricciardo, die 1,7 miljoen volgers heeft. Verstappen is met zijn 1,1 miljoen volgers de enige andere coureur die meer dan een miljoen Twitteraars achter zich heeft. Waar Mercedes op Facebook bijvoorbeeld met afstand de grootste is – het team heeft 11 miljoen likes – moet het op Instagram Ferrari (4,2 miljoen) voor zich dulden met ongeveer driehonderdduizend volgers. Het is hier echter McLaren dat de meeste volgers heeft. De Britse renstal heeft op de foto-app liefst 5 miljoen volgers. Racing Point heeft verreweg de minste fans op Instagram.Op Twitter staat de drie topteams op gelijke hoogte met elkaar – iets dat de meeste fans hopen ook zal gebeuren in het kampioenschap komend jaar. Mercedes, Ferrari en Red Bull hebben ieder 2,5 miljoen volgers en staan daarmee boven onder andere McLaren en Renault. Op Twitter wordt Haas het minst gevolgd, iets dat ook zo is op Facebook.

Top Headlines

Oudere Top Headlines