'Ferrari heeft één groot probleem: het bedrijf is Italiaans'


Het afgelopen seizoen der Formule 1 was er opnieuw één om in te lijsten. De drie overwinningen van Max Verstappen, de twee gezichten van Ferrari en de hernieuwde nummer één Mercedes. F1Maximaal bespreekt het seizoen met drie fans, ieder met hun eigen favoriet. 
Verstappen boekte het afgelopen seizoen drie overwinningen in de Formule 1. Daar zag het na een aantal races echter niet naar uit, want de RB15 leek allesbehalve klaar voor overwinningen. Johan Groenlo is al zolang hij zich kan herinneren fan van Verstappen in de Formule 1: eerst Jos, nu Max. 'Aan het begin van het seizoen leek het erop dat het een kansloos verhaal zou gaan worden dit jaar.' 
Toch volgden er genoeg hoogtepunten. 'Ik vond die overwinning in Oostenrijk van wereldklasse. Hoe hij zich daar wist terug te knokken na een mindere start. Dat was echt genieten', vervolgt Groenlo. 'Ook de overwinning in Brazilië vond ik heel bijzonder, zeker na wat er vorig jaar gebeurde (Verstappen was op weg naar de overwinning, maar werd door achterblijver Esteban Ocon van de baan getikt). Hij oogt meer en meer volwassen.' 
Die volwassenheid zal Verstappen in 2020 ook nodig hebben, als hij voor de wereldtitel wil gaan. 'Of die wereldtitel in 2020 écht mogelijk is? Ik denk van wel, zeker omdat Honda hele grote stappen heeft gemaakt. Het zal er vooral om spannen hoe goed de winter van Red Bull is. Als ze de RB16 aerodynamisch goed kunnen krijgen, dan kan het wel eens een uniek seizoen gaan worden.' 
'Ferrari heeft één groot probleem: het bedrijf is Italiaans'
Ook Ferrari kende een seizoen met twee gezichten. De eerste seizoenshelft verliep redelijk dramatisch, maar in de drie races na de winterstop pakte het team drie overwinningen. Daarna volgden echter waarschuwingen van de FIA en plots leek Ferrari het helemaal kwijt. 'Ik hoorde van veel Formule 1-volgers dat Ferrari flink aan het valsspelen was. Of dat echt zo is, weet ik niet. Maar opvallend is het wel', aldus Mees de Kort. Hij is fan van Ferrari. 'Mijn vrienden waren allemaal voor Red Bull, ik vond het wel leuk om juist de andere kant te kiezen.' 
'Ferrari heeft één groot probleem: het bedrijf is Italiaans. Er zit vanuit het hele bedrijf zó ontzettend veel druk op de Formule 1-tak, dat het voor het personeel bijna onmenselijk wordt. Dat idee heerst bij veel Italiaanse fans, maar bij de Grand Prix van Italië zag je ook wel weer wat die Italianen los kunnen maken. Qua motor is Ferrari sterker dan elk ander team, maar nu moet het tactisch ook nog goed vallen. Ik zou graag minder teamorders zien en méér vrijheid voor de coureurs.' 
'Ferrari en met name Red Bull zullen zich verbeteren'  
Dan was er nog Mercedes. Wéér Mercedes. Want ondanks een minder superieure tweede seizoenshelft werd de zesde dubbel op rij toch weer aan de toch al goed gevulde prijzenkast toegevoegd. Lizzy Stewart, een Engelse die inmiddels al tien jaar in Nederland woont, geniet volop van het team. 'Met name in de eerste seizoenshelft was Mercedes zó veel beter dan wie dan ook... Doordat Toto Wolff (teambaas Mercedes, red.) de coureurs gelijke kansen heeft gegeven, werd het een echte strijd.' 
Diezelfde strijd verwacht Stewart in 2020 ook. 'Ferrari en met name Red Bull zullen zich verbeteren, maar ook Mercedes zit natuurlijk niet stil. Ik denk dat Mercedes 'gewoon' weer de dubbel gaat pakken. Maar er wordt dit jaar nog een veel belangrijkere wedstrijd gestreden. Want dit jaar worden de auto's voor 2021 gemaakt en dan gaan de regels helemaal op de schop. Ik ben héél benieuwd of Mercedes ook dan kan pieken.' (Foto: Getty Images/Red Bull Content Pool)
Joris Verwijst | info@f1maximaal.nl

Top Headlines