'Formule 1 gaat afscheid nemen van V6 motoren en kiest voor tweetaktmotoren'


De kans is groot dat de Formule 1 op den duur over zal gaan stappen naar tweetaktmotoren, denkt Pat Symonds, 'chief technical officer' bij de FOM. Om de duurzaamheid en het entertainment van de sport te verbeteren is men opzoek naar nieuwe aandrijfmogelijkheden en volgens de persoon die er veel in te zeggen heeft wordt het de tweetaktmotor. 
Symonds is met zijn team verantwoordelijk voor de technische reglementen en vooruitzichten van de Formule 1. Zo ontwierp hij in samenwering met de FIA de 'halo', maar was hij ook tot in de details betrokken bij het samenstellen van het nieuwe reglementenpakket voor 2021. Een nieuwe stap na 2021 zou het overstappen naar nieuwe motoren zijn, zo stelt hij tijdens de Motorsport International show, waar  F1i.com hem citeert. 
Eerder deze week liet Symonds al weten dat de Formule 1 hoogstwaarschijnlijk afstand doet van de V6 met elektrische turbo, die volgens veel fans te weinig spektakel oplevert. Bovendien zouden de kosten voor de productie en ontwikkeling van die krachtbron de pan uitreizen. Er zouden inmiddels gesprekken gevoerd zijn tussen de FOM, Honda, Mercedes, Ferrari en Renault. 
Geen zorgen om 'oude problemen' tweetaktmotor in F1
'Op dit moment kijken we naar de krachtbron-kwestie', geeft Symonds toe. 'Ik verwacht dat het een tweetaktmotor zal gaan worden, of in ieder geval een variant daarop. Die motoren zijn veel efficiënter en bovendien zal er veel meer geluid geproduceerd worden.'
De meesten zullen de tweetaktmotoren associëren met oude Amerikaanse pickups of karts en dus was het voor veel technisch aangelegde mensen op het motorsportevenement even slikken toen Symonds de 'verouderde' woorden in de mond nam. 'Maar de oude problemen van de tweetaktmotor zijn nu niet meer relevant', zo stelde de Brit het publiek gerust. 'Nieuwe technieken met motordruk en het ontbrandingsysteem zullen de motor erg indrukwekkend maken.' (Foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)