Plannen Ferrari sijpelen door: Red Bull-filosofie in 2020


De plannen voor de 2020-bolide zijn in de Italiaanse media al doorgesijpeld. Er moet volgend jaar bij Ferrari iets anders, willen ze voor het kampioenschap kunnen vechten en daarom worden alle zwaktepunten van de SF90 onder de loep genomen. Wat houdt dit in voor het ontwerp van de nieuwe Scuderia?
'Meer aerodynamische druk genereren zonder aan aero-efficiëntie in te leveren. De SF90 was qua topsnelheid ongenaakbaar maar had moeite in de bochten', zo opent  Motorsport   de analyse. Dit houdt in dat de Italianen op het lange rechte stuk met het ontwerp vrijwel net zo weinig luchtweerstand willen hebben, terwijl ze in de bochten aan grip willen winnen.
Ook in de kern van de ophanging ging er het afgelopen seizoen wat mis. De hydraulische voorwielophanging wordt aangepakt en voorzien van een nieuw element dat de voorkant van de bolide wat betrouwbaarder moet maken. Ferrari gleed regelmatig in de bochten in 2019, omdat de neus van de auto te instabiel bleek.
Ferrari voert intern veranderingen door
Ook binnen de behuizing gaan er veranderingen plaatsvinden. Rondom de versnellingsbak wordt alles strak getrokken, zodat er meer ruimte overblijft voor de ontwerpers om het  bodywork van de auto vorm te geven, terwijl de aanpassing ook leidt tot een gewichtsbesparing.
'De aandrijflijn is dertig millimeter korter, waardoor de wielbasis van het 2020-model ook wat korter zal zijn', wordt er geconcludeerd. Een kortere wielbasis houdt vrijwel altijd in dat er met meer  rake gereden gaat worden, om zo downforce te creëren. Dit houdt in dat we volgend jaar een Ferrari gaan zien die meer op de Red Bull lijkt, dan op de Mercedes. (Foto: Ferrari F1 Team)

Top Headlines