F1 in het kort | Haas keert terug naar oude liverykleuren


In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1 Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport dat nét niet in aanmerking komt voor een uitgebreide vermelding, maar uiteraard wel relevant is om toch even te benoemen op de website.
Haas keert terug naar oude liverykleuren
Na het debakel met de fantasiedrankjesfabrikant Rich Energy vorig jaar is het een zoektocht geweest van Haas om een nieuwe livery te vinden, nadat het van het zwartgouden patroon af moest stappen. Daar lijkt het nu in geslaagd te zijn... door op de proppen te komen met de eerdere kleuren.
Dit kan er op wijzen dat het team er niet in is geslaagd een nieuwe titelsponsor te vinden voor 2020. Hoe de samenstelling er precies uit gaat zien op de auto's, weten we nog niet precies, maar Haas verrast wel vriend en vijand door weer terug te gaan naar de originele kleuren.
[social-post platform="twitter" id="1217793625926488064"]
Stroll: 'Moet me richten op mezelf om gat naar Perez te dichten'
Lance Stroll heeft naar eigen zeggen een hoop geleerd in het afgelopen jaar. Zeker in de kwalificatie kwam dat er nog niet uit: hij werd met een schokkende 18-2 van de kaart geveegd op de zaterdagen. 'Hij zit hier natuurlijk al bij hetzelfde team voor vijf, zes jaar en weet hij hoe hij de auto moet afstellen en banden beheersen. Het is een combinatie van verschillende factoren', verklaart hij tegenover Autosport.com .
Het is fantastisch dat Perez aan de andere kant van de garage zit, zodat Stroll naar wat details kan kijken. 'Maar uiteindelijk moet je op de baan zelf je eigen artiest zijn, je moet er op een creatieve manier mee omgaan. Ik moet werken aan de 'punten binnen mijn invloedssfeer' en m'n sterke punten behouden. Daarmee kijk ik naar het komende jaar en probeer me te richten op mijzelf, waarvan ik weet dat het me succes brengt.'
Williams zegt geen financiële zorgen (meer) te hebben
Bij Williams heerst er geen angst dat men financieel niet rond kan komen in 2020, zegt teambaas Claire Williams. Tegen het einde van 2019 kwamen er ietwat troosteloze geruchten naar buiten, waarbij er beweerd werd dat het geld bij de Britten op was en teamleden bij elkaar op de hotelkamer moesten slapen. Teambaas Williams verzekert echter financiële zekerheid voor komend seizoen. 'Ons budget hangt af van sponsoren en daarvoor moesten we ook voor dit jaar hard werken, maar het is nagenoeg gelukt. Daarbij komt ook dat we intern dingen hebben gereorganiseerd waarmee we minder geld kwijt zullen zijn', aldus Williams tegen  Motorsport.com . 
Pirelli gaat geen banden meer testen tijdens vrije trainingen
Pirelli gaat in 2020 geen banden meer testen tijdens vrije trainingen. Tijdens de afgelopen Grand Prix van de Verenigde Staten testte de Italiaanse firma het rubber voor 2020, maar komt daar nu van terug. 'Op de vrijdagen zijn de teams bezig met het afstellen van hun auto en de veranderende omstandigheden van de baan', zegt topman Mario Isola. 'Dat zijn geen ideale omstandigheden om te testen. We gaan ons beperken tot speciale testdagen, waarop we dingen echt kunnen vergelijken.'
Azerbeidzjan verdient bijna half miljard aan Formule 1
Dat je als land goed kan verdienen aan een Formule 1-race, heeft Azerbeidzjan wel bewezen. Accountancybedrijf  PWC heeft uitgezocht dat de economie in het land tot nu toe zo'n 450 miljoen euro heeft verdiend dankzij de Formule 1. Dat bedrag bestaat deels uit directe opbrengsten voor de hoofdstad Baku, maar ook indirecte opbrengsten voor Azerbeidzjan zijn meegenomen. Ook zijn er zo'n twintigduizend banen bijgekomen, mede als gevolg van de Grand Prix. 
Ook Leclerc droomt van rijden op motoren
Max Verstappen heeft al eens aangegeven dat hij dolgraag eens op een motor zou stappen, Red Bull keurt het verzoek niet goed. Lewis Hamilton heeft het - ondanks de hoofdpijn van Toto Wolff - wel gedaan en is twee keer uitgegleden. Charles Leclerc is naar verluidt ook een fan van tweewielers volgens Automoto : 'Ik zou dolgraag eens op een MotoGP-motor zitten, maar ik weet niet of Ferrari het hier mee eens is.'
Kubica: 'Weinig feedback zorgde voor vraagtekens bij mij en team'
Robert Kubica heeft in gesprek met Motorsport.com aangegeven dat de communicatie tussen hem en Williams op zijn zachtst gezegd niet lekker verliep. 'Ik heb mijn mening waar ik het zeker beter kon doen, maar ze lieten me ook wel zwemmen.' Door alle negatieve omstandigheden heen was het belangrijk om het seizoen op een constante manier te starten voor de Pool.
Hij moest terug opbouwen na acht jaar weg te zijn geweest, en dan is stabiliteit belangrijk. Formule 1 is ook domweg niet zo'n simpel spel als het op televisie lijkt, zegt de ervaren Pool. 'Er zijn veel factoren die een grote invloed hebben op het eindresultaat.'
'Op sommige momenten kreeg ik geen antwoorden, of had ik geen idee waarom we niet presteerden opeens van dag tot dag.' Juist dat brak hem en het team op. 'Waarom zou je een pil nemen voor iets wat niet je ziekte veroorzaakt? Mijn fysieke beperking was in ieder geval echt geen probleem. Op Suzuka had ik één van mijn beste weekenden.'
Williams dit jaar wél door crashtest
Goed nieuws voor Williams, ze zijn de crashtest succesvol doorgekomen. Vorig jaar verliep het minder soepel, het bleek een inleiding voor een dramatisch 2019-seizoen. Teambaas Claire Williams is goed gestemd na het nieuws volgens Motorsport : 'Het eerste punt van verbetering is dat we succesvol door de crashtest heen zijn gekomen. De meeste tests kwamen wel zelfs in één keer door, terwijl we vorig jaar sommige tests wel zes keer over moesten doen.'
Angstaanjagende beelden van Melbourne in dik pak rook
Via Twitter heeft een inwoner van Melbourne een video geplaatst van de stad in een dik pak rook. Vanwege een verkeerde windrichting en de heftige bosbranden in Australië wordt het doorgaan van de Grand Prix in maart al enige tijd in twijfel getrokken. Het bijgeleverde commentaar: 'Ik denk dat er oprecht een kans bestaat dat we in maart geen Grand Prix krijgen.'
[social-post platform="twitter" id="1216843115761414144"]
Hulkenberg: 'Terugkeren mogelijk, maar ik kan dingen niet beïnvloeden'
Voor het eerst in tijden zit ex-Renault-rijder Nico Hulkenberg met voetjes en pantoffels aan thuis, sinds dat hij plaats moest maken voor Esteban Ocon. 'Het is niet zo moeilijk als ik dacht. Misschien is het na tien jaar ook niet zo slecht om een pauze te hebben, zeker na zo'n zwaar jaar als 2019. Wie weet wat voor goeds er uit komt', laat de Duitser optekenen bij het Duitse nieuwsagentschap DPA .
Vettel liet zich onlangs over de situatie uit. Die zei dat het oneerlijk was dat knallende euro's boven kwaliteit gingen. 'Dat waardeer ik. Op dit moment is alleen zeker dat ik niet in een F1-bolide zit in Melbourne 2020. Er ligt niks concreets vast, maar we moeten afwachten wat de resultaten zullen zijn. Er zijn bepaalde dingen die ik niet kan beïnvloeden'. Doelt de ervaren Duitser hiermee op een prestatieclausule bij een andere rijder?
BT: Haas presenteert auto op 19 februari
Het team van Haas trekt woensdagmorgen 19 februari het doek van haar nieuwste hemelbestormer, tijdens de eerste ochtend van de voorseizoenstest op het circuit van Barcelona, met als coureurs opnieuw Kevin Magnussen en Romain Grosjean. Dat maakt het Deense BT bekend. Het team houdt zich nog op de vlakte over de kleurstelling van de wagen, met het verlies van de dubieuze 'drankjesfabrikant' Rich Energy als sponsor halverwege 2019. Vermoedelijk gaat de auto de VF20 heten.  Bekijk hier een overzicht van alle presentatiedata die tot nu toe bekend zijn . 
Eerste Deense F1-rijder Tom Belso overleden
De eerste Deen die het pad voor Deense Formule 1-rijders zoals Jan Magnussen en Kevin Magnussen legde, is overleden aan de gevolgen van maagkanker op 68-jarige leeftijd. Als jongeling kwam hij via het Noord-Europese toerwagenkampioenschap, waar hij zijn debuutrace won in een Volvo, uiteindelijk de Formule 2 binnen en pakte daar enkele punten met een vierde plek als beste resultaat.
Naast een tijd in de toenmalige Formule 5000-klasse probeerde hij zich de Formule 1 in te werken. Daar kwalificeerde hij zich voor Frank Williams Racing Cars, de voorloper van het huidige Williams, in twee van zijn vier pogingen. In Zweden 1973 kon hij niet starten doordat beloofd sponsorgeld ontbrak, terwijl de koppeling in Zuid-Afrika al in de eerste ronde faalde. In Zweden 1974 werd hij 8e, waarna hij vertrok uit de F1 en zijn eigen bedrijf Belso Cereals startte.
Fittipaldi blijft reserverijder bij Haas
De kleinzoon van F1-legende Emerson Fittipaldi, de 23-jarige Pietro, houdt zijn rol als reserverijder aan voor 2020 bij het Amerikaanse team van Haas. Volgens het Deense BT is de deal rond. Met de geruchten dat Kubica in zou stappen om de auto op orde te krijgen, waren er twijfels maar sinds het verkassen van de Pool naar Alfa Romeo is de weg vrij.
Update: Kubica mixt DTM en vrije trainingen bij Alfa Romeo
Robert Kubica gaat deelnemen aan de wintertest in februari en vijf vrije trainingen als ontwikkelingscoureur voor het team van Alfa Romeo. Daarnaast zal hij in actie komen voor BMW in de Deutsche Tourwagen Masters als coureur, meldt de Poolse website Przeglad Sportowy .
Passant neemt de Pool hiervoor zijn persoonlijke sponsor Orlen mee, waardoor het F1-team in 2020 officieel 'Alfa Romeo Racing Orlen' heet. Met zijn handtekening keerde Kubica daarmee in feite terug naar het team waar hij ook zijn Formule 1-debuut maakte. Al heette het team toen Sauber.
'Ik ben terug in Hinwill, terug waar het allemaal begon', vertelt de Pool in een kort [social-post platform="twitter" id="1215689403542200320"] op het Twitter-account van het team. 'Het voelt als thuiskomen. Ik ben al veel mensen tegen gekomen met wie ik in het verleden gewerkt heb. Ik kijk er naar uit om samen te werken met dit team.'
Bottas valt in de prijzen
Valtteri Bottas is in eigen land genomineerd voor beste coureur van 2019. Het land, waarin de motorsport erg groot is, ziet de Mercedes-coureur als een van de beste rijders van het afgelopen jaar. Kan de nummer twee van vorig seizoen een beker op gaan halen?
[social-post platform="twitter" id="1216099007275114497"]
Isola waarschuwt coureurs: 'Banden zullen meer overhit raken' 
Komend seizoen moet men serieus rekening gaan houden met overhitting van de Pirelli-banden in de Formule 1. Dat vertelt Mario Isola, topman van Pirelli. In 2019 werd er twee keer getest met de 2020-banden, maar daar waren de coureurs allesbehalve enthousiast over. Daarom werd besloten dat er in 2020 opnieuw met de 2019-banden wordt gereden. Doordat de auto's sneller worden, worden volgens Isola de banden ook sneller warm. 
'De sneller wordende auto's zullen één tot anderhalve seconde tijdswinst opleveren', aldus Isola tegenover Motorsport.com . 'We voorspellen dat dat meer oververhitting gaat veroorzaken.' De banden zijn niet aangepast voor de nieuwe auto's. Bijkomend voordeel is wel dat het opwarmen van de banden sneller zal gaan. Enerzijds doordat de banden hetzelfde blijven, anderzijds doordat de teams weten hoe ze de banden aan de praat krijgen. 'Ze kennen de banden nu, dus het voordeel ten opzichte van vorig jaar is dat er geen steile leercurve meer is voor het gebruik van een nieuw product.'
McLaren gaat samenwerking aan met Unilever
McLaren en Unilever hebben aangekondigd nauw samen te gaan werken. Unilever hoopt wat op te steken van de ingenieursafdeling van de Britse renstal en McLaren-topman Zak Brown denkt dat ook het team er veel profijt van zou kunnen hebben: 'McLaren en Unilever zijn organisaties met een globale reputatie voor innovatie, inspiratie en leiderschap in technologische sectoren. Deze samenwerking staat ons toe om kennis te delen en we kijken er naar uit om vanaf 2020 samen aan de slag te gaan.'
Update ontwikkelingen straatcircuit Vietnam
In Vietnam zijn ze met man en macht aan het klussen aan het circuit. De race wordt 5 april al verreden en aan de foto's te zien zijn ze goed op weg. Het circuit kende een paar kleine aanpassingen uit veiligheidsoverwegingen, maar in principe blijven de oorspronkelijke plannen staan.
[social-post platform="twitter" id="1215401539902287872"]
Startnummer negentien verdwijnt uit Formule 2 na overlijden Hubert
Het overlijden van Formule 2-coureur Anthoine Hubert heeft veel losgemaakt in de autosport. Naast het feit dat de Formule 2 een prijs heeft vernoemd naar de Fransman die om kwam bij een ongeluk op Spa Francorchamps, wordt nu ook startnummer negentien niet meer gebruikt in de sub-top van de sport.
Doorgaans worden de nummers verdeeld naar presteren van het voorgaande jaar, coureurs rijden niet met eigen nummer. Maar nummer negentien zal niet meer verdeeld worden in de toekomst om Hubert te eren volgens  Speedweek .
Leclerc gaat Hamilton achterna en stapt op motor
Charles Leclerc heeft volgens  Auto Motor und Sport een speciale motor laten maken. Net als Lewis Hamilton is de Monegask gecharmeerd van tweewielers. Maar het houdt niet op bij deze twee rijders, Sebastian Vettel en Kimi Raikkonen hebben er ook een handje van.
Bad Winners, een Franse motorspecialist kreeg de opdracht om een unieke versie van de Husqvarna Vitpilen 701 te produceren voor de Ferrari-coureur. Blijkbaar heeft Ferrari er minder moeite mee dat de coureurs in hun vrije tijd de tweewielers opzoeken, in tegenstelling tot Red Bull.
Mercedes verandert officiële teamnaam
Het Formule 1-team van Mercedes heeft officieel haar naam veranderd. De equipe van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas heet vanaf het 2020-seizoen ‘Mercedes-AMG Petronas Formula One Team’, in plaats van ‘Mercedes-AMG Petronas Motorsport’. Mogelijk heeft de naamswijziging te maken met het feit dat Merdedes nu ook prominent op de voorgrond is verschenen in de Formule E. 
[social-post platform="twitter" id="1214265737784811521"]
Zwaar gecrashte F3-coureur keert terug op de grid
Formule 3-coureur Alex Peroni zal volgend jaar weer terugkeren op de startgrid, zo meldt Motorsport.com . De Australiër had in september de schrik van zijn leven toen hij in Monza over een kerbstone bijna over de hekken van het circuit werd gelanceerd. Daarbij brak de coureur een rugwervel. De laatste maanden hebben voor Peroni dan ook in het teken gestaan van zijn herstel, wat voorspoedig genoeg is verlopen om zijn racecarrière weer te hervatten. 'De laatste maanden waren enorm zwaar en ik kan niet wachten om weer te gaan racen', aldus de Australiër.
Steiner pleit voor strenge regels: 'Dan doe je het niet' 
Vanaf 2021 hebben de teams in de Formule 1 te maken met een budgetcap, waardoor de uitgaven per team worden gelimiteerd. Günther Steiner pleit voor het streng straffen van teams die de budgetcap overtreden, zo vertelt hij in gesprek met  Racefans . 
'Als de straffen groot genoeg zijn en ze kunnen je pakken, dan doe je het (overtreden van de budgetcap, red.) niet', steekt Steiner van wal. De geboren Italiaan legt vervolgens uit wat hij als ideale straf zou zien bij een overtreding. 'De straf moet zowel sportief als financieel effect hebben. De straf moet groot genoeg zijn, zodat mensen de overtreding niet maken.'
McLaren herstructureert met oog op 2021
McLaren heeft bekend gemaakt zich al te richten op seizoen 2021, schrijft Autosport.com . Vanaf dat seizoen zal er een budgetplafond van kracht zijn in de Formule 1, wat de uitgaven van de teams gelijk moet gaan trekken. Teambaas Andreas Seidl zegt dat er intern gewerkt wordt aan herstructureringen en manieren om het maximale bedrag vanaf 2021 zo efficiënt mogelijk te gaan besteden. Voor 2020 is het Britse team dan ook niet van plan om de uitgaven te verhogen. 'Zelfs al zou iemand ons zomaar honderd miljoen erbij geven, dan nog moeten we het gecontroleerd weten te besteden,' legt Seidl uit.
Formule 1 met ode aan Schumacher voor verjaardag
De Formule 1 komt met een kleine ode aan Schumacher op Twitter. De Duitser liep ernstig hersenletsel op na een skiongeluk en is sindsdien aan het herstellen. De legende is vandaag 51 geworden, reden voor Formula 1 om een mededeling te doen: 'Vandaag, net zoals elke andere dag, denken we aan je.'
[social-post platform="twitter" id="1213060697774546954"]
Formule 1 lanceert logo ter ere van 70-jarig bestaan
De Formule 1 bestaat in 2020 maar liefst zeventig jaar. Dat is natuurlijk reden voor een feestje en de Formule 1 doet dit met een vernieuwd logo. Het oorspronkelijke Formule 1-logo krijgt er een 70 naast om fans eraan te herinneren hoe lang de sport bestaat. Vanaf zes januari zal dit logo in gebruik genomen worden door het platform.
[social-post platform="twitter" id="1212301008753307649"]
Kubica accepteert reserverol bij Alfa Romeo en neemt sponsor mee
Robert Kubica neemt nog geen afscheid van de Formule 1. De Pool gaat aan de slag als reservecoureur bij Alfa Romeo. Bovendien neemt hij een sponsor mee die Alfa Romeo goed kan gebruiken. Orlen, een Pools bedrijf dat voornamelijk met chemicaliën werkt, zal de Italiaanse renstal van financiën voorzien. Als dank zal de renstal als Alfa Romeo Racing Orlen voor de dag komen in 2020 volgens  Racefans .
[social-post platform="twitter" id="1212328867672797185"]
Norris: 'Ik was soms te jolig in mijn eerste Formule 1-jaar'
Lando Norris heeft toegegeven dat hij zelf af en toe meende te veel bezig te zijn met bijzaken en niet genoeg met racen: 'Ik was soms te jolig in mijn eerste Formule 1-jaar. Toen het serieuzer werd kon ik me daardoor niet altijd even goed concentreren.' Zo luidde de zelfkritiek van de Brit via  Motorsport .
Perez hekelt Formule 1-regie: 'Dat laten ze dan niet zien'
Sergio Perez baalt ervan dat de gevechten in het middenveld dit jaar, volgens hem, minder goed te zien waren. 'Dat is echt de schuld van de regie, die hebben het niet goed gedaan', vertelt hij  Motorsport.com . 'Het is een geweldige sport, maar ik weet zeker dat het nog beter wordt als de fans meer strijd zien. Die strijd viel echt te beleven dit jaar, maar daar heeft men maar weinig van meegekregen.'
Sainz grapt over 'smooth operator': 'Dat vertelden ze mij pas achteraf'
Carlos Sainz vierde zijn vierde plaats in Hongarije door het nummer 'Smooth Operator' over de boordradio te zingen. De McLaren-coureur had geen idee wat hij nou eigenlijk zong. 'Na de race zong ik dit nummer zonder te weten wat een 'smooth operator' was. De mensen in het team hebben het me pas daarna uitgelegd', legt Sainz uit tegenover Formel1.de .
Smooth operator betekent in het Duits namelijk schurk of verstandige jongen. 'Dat bedoelde ik niet, omdat ik mezelf eerder een Slaviaan zou noemen', voegt Sainz toe. 'Zoals ik al zei, wist ik niet eens wat een 'smooth operator' betekende. Toen ik dat begreep, had ik het idee om het om me heen te bouwen als een soort grap.'
Briatore: 'Saudi-Arabië zie ik binnenkort op de kalender verschijnen'
Flavio Briatore is dan niet meer actief in de paddock als teambaas of manager, wel volgt de 69-jarige Italiaan de sport nog altijd op de voet. Aan tafel bij het radiostation RAI GR Parlamento durft hij wel een voorspelling te wagen. 'Mijn geld zou ik inzetten op het Midden-Oosten. Dat is een land wat zich enorm heeft ontwikkeld in de afgelopen twee jaar, en daar zitten gigantische mogelijkheden om te investeren.'
Het wordt wel druk op de kalender, Liberty Media wil uit gaan breiden naar 25 races, waar het er in 2020 22 zijn. Ook zijn er geluiden dat de sport zich mogelijk wil gaan bewegen richting Miami om opnieuw te proberen de Amerikaanse markt verder te veroveren, of Zuid-Afrika, wat voor het eerst sinds 1993 zou zijn.
Vasseur: 'Claims over vertrek Alfa Romeo pure onzin'
In de categorie 'geruchten' vinden we enkele verhalen over ontevredenheid bij zowel Alfa Romeo als het Sauber-gedeelte over de toekomst, waarin het een Ferrari B-team zou worden. Daarbij zouden de spanningen zo hoog oplopen, dat Sauber zelfs zou overwegen om gebruik te gaan maken van Honda-motoren in 2021. Voorlopig is de Duitser optimistisch, gezien het team zelfs in dit tumultueuze jaar 0,7 procent meer punten pakte dan in 2018.
Vasseur denkt dat het allemaal wel meevalt. 'Toen we in gesprek waren met Alfa Romeo, was Peter Sauber de eerste die ik erover belde. Hij zei: als jij denkt dat dit een goede stap is voor het team, dan gaan we dit doen en steun ik je erbij. We hebben een deal voor de lange termijn met Alfa, en je kan alleen maar iets opbouwen als je een visie hebt voor de gemiddelde of de lange termijn. Iets opbouwen gaat niet in drie maanden', volgens Inside Racing .
Corina Schumacher geeft update over Michael
Corina Schumacher komt heel af en toe met nieuws naar buiten omtrent de gezondheid van haar man, Michael Schumacher. De zevenvoudig wereldkampioen raakte inmiddels bijna zes jaar geleden betrokken bij een ski-incident en raakte volledig verlamd.
Maar in de woorden van Corina schuilt toch wat hoop: 'Grote dingen altijd beginnen met kleine stappen. Vele kleine steentjes kunnen een grote mozaïek vormen. Samen zijn we sterker, en de steun van de Keep Fighting Foundation maakt het makkelijker om door dit soort moeilijke tijden heen te komen', meldde ze volgens F1Journaal.
Sterke banden met Alfa Romeo vormen ingang voor Kubica
Schreven we gisteren nog dat Robert Kubica, tijdelijk werkloos na zijn vertrek bij Williams, veel lof mag oogsten van Racing Point-eigenaar Lawrence Stroll , ook blijken er banden te zijn met het team van Alfa Romeo. Deze ploeg was voorheen Sauber, waar Kubica toevállig heeft geracet zo'n tien jaar geleden. Zijn manager Allessandro Alunni Bravi is directeur bij Islero Investments, zij vormen de holding die Sauber beheert. Van hieruit rijdt Alfa Romeo.
De kans is groot dat Orlen, een Pools oliebedrijf die al tijden achter Kubica staat, een deal kan sluiten met het team omdat diens contract met Shell vervalt. Kubica kan bij Alfa Romeo helpen de simulator te verbeteren. Het lijkt erop dat de Pool F1 niet als een gesloten boek ziet, aldus RaceFans . 
Norris: 'Moet echt nog heel veel gebeuren willen we racen met Red Bull'
Norris is ambitieus. De jonge McLaren-coureur kende een prima seizoen en wist zich te handhaven op het middenveld. De Brit wil volgens Racefans echter meer: 'We zijn goed bezig maar er zijn ook veel dingen mis gegaan. Er moet nog heel veel gebeuren willen we kunnen racen met Red Bull, Mercedes en Ferrari. We mogen blij zijn maar niet té blij.'
Formule 2 krijgt eigen docu-serie
In maart lanceert Netflix het tweede seizoen van de documentaire serie 'Drive to Survive' over het wel en wee in de paddock en pits van de Formule 1. Racefans hoeven echter niet tot maart te wachten op achter de schermen-beelden. In januari krijgt opstapklasse Formule 2 hun eigen documentaire of F1TV, genaamd Chasing the dream. Het eerste seizoen gaat over het race-seizoen 2018, waarin naast de titel van Nyck de Vries ook het fatale ongeluk van Anthoine Hubert centraal zal staan.
Coca-Cola en McDonalds wellicht naar de Formule 1
De kans bestaat dat de Amerikaanse frisdrank fabrikant en de fasfoodketen hun entree in de F1 gaan maken. Niet als zelfstandig team, maar als sponsor. Coca-Cola laat weten: 'Het is allemaal nog in een erg vroeg stadium. Maar de groeiende populariteit van de Formule 1 in verschillende belangrijke markten in Azië is toch iets wat de interesse wekt van Coca-Cola.' Als McDonalds naar de Formule 1 komt zullen ze waarschijnlijk geen teams sponsoren, maar investeringen maken in jonge coureurs zonder de benodigde financiële middelen om de F1 te bereiken
Verstappen loopt prijs 'Sportman van het jaar' mis
Max Verstappen was genomineerd voor de prijs 'Sportman van het jaar'. Zelf maakt de prijs hem weinig uit omdat je de verschillende sporten niet met elkaar kan vergelijken volgens de Red Bull-coureur. Hij was sowieso niet bij de uitreiking geweest om de bokaal in ontvangst te nemen maar dit bleek achteraf ook niet nodig. Mathieu van der Poel ging er met de titel vandoor na zijn prachtige overwinning in de Amstel Gold race. De wielrenner was overigens ook niet aanwezig om zijn prijs te ontvangen.
Nederlander Van Uitert tekent bij Le Mans-team
Job van Uitert heeft getekend voor het United Autosports LMP2 team en zal voor het Amerikaanse team de Le Mans series rijden evenals de 24 uur van Le Mans volgens Motorsport . Het is het tweede jaar dat hij deel zal nemen aan de 24 uur van Le Mans. Eerder dit jaar verving hij Nyck de Vries al bij Racing Team Nederland tijdens het FIA World Endurance Championship, en van Uitert kan een mooie partij bijschrijven op zijn CV na het aankomende seizoen. 
'F1-motor Porsche stond al te draaien op de testbank'
Porsche was heel dichtbij een rentree in de Formule 1. Dat bevestigde Fritz Enzinger, de vice-president van de motorsportafdeling van het Volkswagen producent in een interview met Speedweek. 'We waren er héél dicht bij. Toen het bestuur [van Volkswagen] in 2017 groen licht gaf voor een zeer efficiënte racemotor, had Porsche deze niet alleen al ontworpen, maar ook al gebouwd. De 1.6 liter V6  motor stond al te draaien op de testbank.' Uiteindelijk opteerde Porsche niet voor een entree in Formule 1, maar in de Formule E.
Formule 3-kampioen Prema toont eerste titelstrijder
Formule 3-team Prema heeft de eerste titelkandidaat voor het nieuwe seizoen bekend gemaakt. De 18-jarige Amerikaan Logan Sargeant is naar voren geschoven als kersverse coureur bij het team. Sargeant wist vorig jaar geen indruk te maken bij Formule 3-team Carlin en zal dit jaar in de Prema een stapje hogerop willen doen volgens  Motorsport .
Hamilton moet 'nieuw niveau halen' om jonge coureurs te verslaan
Lewis Hamilton zal in 2020 alles op alles zetten om de jonge coureur bij te houden. 'Elk jaar is het weer een nieuw begin voor iedereen. Een nieuwe kans', zei hij in een videoboodschap tijdens de Britse versie van de sportman van het jaar-verkiezing. 'Er zijn nu veel jonge coureurs. Ik ben de op twee na oudste en het doel is om een nieuw niveau te halen, nieuwe hoogtes te behalen en de lat hoger te leggen.' De Mercedes-coureur ging nog kort in op het feit dat hij nu vergeleken wordt met Michael Schumacher. 'Eerlijk gezegd kijk ik nooit naar records. Ik herinner mij als kind dat ik Schumacher kampioenschappen zag winnen. Het is ongelofelijk om vandaag de dag mijn naam in dezelfde zin als die van hem te horen.' 
Verstappen krijgt kerstkaart van Vettel: 'Zal er opnieuw geen terug krijgen'
Sebastian Vettel zal ook dit jaar naar enkele Formule 1-collega's een kerstkaart versturen. In gesprek met Blick laat hij weten dat Max Verstappen, Lewis Hamilton en Kimi Raikkonen een kaart kunnen verwachten. 'En net als vorig jaar zal ik opnieuw geen antwoord krijgen', denkt de Ferrari-coureur. Charles Leclerc kan op meer dan een kaart rekenen: 'Als teamgenoot krijgt hij sowieso een cadeau van mij. Wat dat is? Dat ga ik niet onthullen, anders is het geen verrassing meer.'
Vietnam koopt Australiërs met racekennis in voor eigen GP
Na succesverhalen in haar buurlanden wilde ook Vietnam heel graag een eigen Grand Prix. In 2020 rijdt de Formule 1 voor het eerst in het Aziatische land, maar het probleem is dat er een gebrek is aan adequaat personeel. In Hanoi ontbreekt het aan know-how over de koningsklasse en dus huurt de organisatie van de Grand Prix mensen uit Australië in om de randzaken van het raceweekend te laten verzorgen. Zo worden de marshalls, doktoren en andere specialisten overgevlogen uit Australië. Zo krijgt het personeel van de Australische Grand Prix in Melbourne een dubbele taak vanaf 2020, schrijft  Auto+ Medical , een blad van de FIA.
'Fundamenteel probleem' kostte Racing Point kwalificatiesnelheid
Sergio Perez heeft onthuld dat een 'fundamenteel probleem' met de RP19 het team Racing Point veel kwalificatiesnelheid kostte. Perez bereikte slechts vier keer Q3, terwijl teamgenoot Lance Stroll veertien keer uitgeschakeld werd na Q1.
'De kwalificatiesnelheid was niet zo goed, maar onze snelheid in de race was best sterk', zei Perez tegen Motorsportweek . 'Het is een fundamenteel probleem geweest met onze auto dat deze niet zo sterk was op nieuwe banden. De auto had een paar ronden nodig om aan de banden te wennen en dat kostte ons tienden per ronde. In een middenveld dat zo dichtbij elkaar ligt, is dat funest.'
Ferrari gaat voor testdagen al testen met 18-inch banden
Ferrari gaat een ruime week eerder beginnen aan het seizoen 2020. De Italiaanse formatie gaat tien dagen voor de pre-season tests in Barcelona in Jerez testen met 18-inch Pirelli-banden. Dat heeft de Italiaanse bandenboer zaterdag bekendgemaakt. 
Ferrari maakte vrijdag bekend dat het de auto voor 2020 op 11 februari zal onthullen. Daarvoor gaat het team al testen met de banden voor 2021. Ferrari mag alleen gebruik maken van 'gemodificeerde' auto's, uit 2018 of 2019. Daardoor kan Ferrari in principe geen extra voordeel behalen door de bandentests. 
Zo zou de Mercedes W12 eruit kunnen gaan zien
Hoopvol kijkt men uit naar 2021. In dat seizoen gaan de regels op de schop, waardoor de bolides een drastische metamorfose te wachten staat. Een grafisch ontwerper heeft zich voorgesteld hoe de W12 eruit zou kunnen gaan zien in 2021 en heeft hier ook een ontwerp van gemaakt. Het ontwerp ziet er erg snel uit.
[social-post platform="twitter" id="1204752286188285953"]
Sainz letterlijk tevreden met zitje voor 2020
Vanmiddag heeft Carlos Sainz te kennen gegeven dat hij in zijn nopjes is met de seat fitting voor het komende seizoen. Daarbij heeft de Spanjaard een paar uur in zijn auto moeten zitten om de pasvorm van zijn stoeltje perfect te krijgen en uit te laten harden. Verder heeft hij de MCL35 al kunnen bewonderen, waarbij het team vooral heeft gewerkt aan een smallere achterkant van de wagen: ''De nieuwe bolide heeft belangrijke veranderingen, maar het blijft een McLaren.''
[social-post platform="twitter" id="1204380280821297157"]
Wolff praat met Todt: 'Sta versteld van de gelijkenissen tussen de teams'
Toto Wolff heeft op het FIA-gala gesproken over de gelijkenissen tussen zijn team en dat van Ferrari. 'Ik heb veel met Jean Todt gesproken over zijn tijd bij Ferrari en ik heb veel gelijkenissen ontdekt. We hebben dezelfde structuur, precies zoals Todt die in Maranello heeft opgebouwd. Allereerst de coureurs en dan de gehele organisatie. Ik sta versteld van de gelijkenissen tussen de teams. Dit jaar hebben we het lastig gehad, zoals Jean ook had bij Ferrari na een regelwijziging voor de banden en testlimiet. Tegelijkertijd is dit de uitdaging: het overwinnen van deze moeilijke dagen is wat het zo speciaal maakt.' 
Installatie van kilometers hekwerk Circuit Zandvoort begonnen
Het Circuit Zandvoort is maandag begonnen met de aanleg van het hekwerk rond het circuit. Dit hek moet ervoor zorgen dat de brokstukken niet het publiek in kunnen vliegen. Er zal op Zandvoor voor 3,4 kilometer aan permanent hekwerk worden geplaatst rond de asfaltlaag, met 900 meter aan mobiele hekwerken en zo'n 600 meter aan betonnen muren. Een van de zaken waar rekening mee gehouden moest worden, is de banking die twee van de bochten op Zandvoort gaan krijgen. 
Tilke heeft vertrouwen in deadline: 'Lukte in Bahrein ook'
Circuitbouwer Hermann Tilke denkt dat het helemaal goed komt met het voltooien van het straatcircuit in de Vietnamese hoofdstad Hanoi. De Grand Prix van Vietnam, die in april 2020 wordt verreden, is voor 80 procent af: 'We verwachten dat alles klaar is tegen het einde van dit jaar', zegt Tilke in gesprek met Auto Hebdo . Ik word zenuwachtig zodra ik besef dat er nog ongeveer 120 dagen resteren. Maar dit is niet de eerste keer dat we dit zo snel doen. We hadden in Bahrein veertien maanden om een heel circuit te bouwen.'
Bottas wint eerste rally-race uit carrière
Valtteri Bottas pakte woensdagmiddag de allereerste rally-overwinning uit zijn overwinning. De van origine Formule 1-coureur deed in 2018 ook al mee met verschillende parcours in de rally-wereld, maar pakte op Paul Ricard in een Citroën zijn eerste prijs. De Fin hield bij zijn overwinning voormalig Formule 1-junior Robert Consani en GT-coureur Simon Gachet achter zich. 
Ecclestone prijst bijdrage Ferrari in F1-ontwikkeling
Bernie Ecclestone heeft zelf geen onbelangrijke rol gespeeld in het populair maken van de Formule 1 bij een groot publiek, maar de Britse zakenman denkt dat de belangrijkste bijdrage is geleverd door Ferrari. 'Ferrari is zo'n iconisch merk', zegt de bejaarde zakenman. 'Dat zij altijd geïnvesteerd hebben in een Formule 1 programma en altijd achter de klasse gestaan hebben is heel waardevol geweest.
Lauda verkozen tot persoonlijkheid van het jaar
Niki Lauda is verkozen tot 'Persoonlijkheid van het jaar' in de Formule 1. Dat werd vrijdagavond bekend op het FIA-gala, waar Max Verstappen zijn bokaal voor zijn derde plek in het wereldkampioenschap in ontvangst mocht nemen. Alle journalisten die een permanente accreditatie hebben voor de Formule 1, mochten hun stem uitbrengen. Lauda overleed eerder dit jaar na diverse perioden van ziekte. 
[social-post platform="twitter" id="1203068678553657345"]
Formule 2-debuut Ticktum verre van vlekkeloos
Ook de Formule 2-coureurs nemen deze dagen deel aan de Pirelli-bandentests. Het debuut van voormalig Red Bull-junior Dan Ticktum gedurende deze tests verloopt verre van vlekkeloos. De Brit tekende voor DAMS en krijgt in zijn eerste meters in de Formule 2-bolide al te maken met problemen. Inmiddels zijn de technische mankementen echter verholpen en is hij weer op het circuit te vinden.
[social-post platform="twitter" id="1202901011779792897"]

Top Headlines