Update | 'Ik kan me niet voorstellen dat Symonds dit meent'


De kans is groot dat de Formule 1 op den duur over zal gaan stappen naar tweetaktmotoren, denkt Pat Symonds, 'chief technical officer' bij de FOM. Om de duurzaamheid en het entertainment van de sport te verbeteren is men opzoek naar nieuwe aandrijfmogelijkheden en volgens de persoon die er veel in te zeggen heeft wordt het de tweetaktmotor. 
Symonds is met zijn team verantwoordelijk voor de technische reglementen en vooruitzichten van de Formule 1. Zo ontwierp hij in samenwering met de FIA de 'halo', maar was hij ook tot in de details betrokken bij het samenstellen van het nieuwe reglementenpakket voor 2021. Een nieuwe stap na 2021 zou het overstappen naar nieuwe motoren zijn, zo stelt hij tijdens de Motorsport International show, waar  Motorsport-magazine hem citeert. 
Eerder deze week liet Symonds al weten dat de Formule 1 hoogstwaarschijnlijk afstand doet van de V6 met elektrische turbo, die volgens veel fans te weinig spektakel oplevert. Bovendien zouden de kosten voor de productie en ontwikkeling van die krachtbron de pan uitreizen. Er zouden inmiddels gesprekken gevoerd zijn tussen de FOM, Honda, Mercedes, Ferrari en Renault. 
Geen zorgen om 'oude problemen' tweetaktmotor in F1
'Op dit moment kijken we naar de krachtbron-kwestie', geeft Symonds toe. 'Ik verwacht dat het een tweetaktmotor zal gaan worden, of in ieder geval een variant daarop. Die motoren zijn veel efficiënter en bovendien zal er veel meer geluid geproduceerd worden.'
De meesten zullen de tweetaktmotoren associëren met oude Amerikaanse pickups of karts en dus was het voor veel technisch aangelegde mensen op het motorsportevenement even slikken toen Symonds de 'verouderde' woorden in de mond nam. 'Maar de oude problemen van de tweetaktmotor zijn nu niet meer relevant', zo stelde de Brit het publiek gerust. 'Nieuwe technieken met motordruk en het ontbrandingsysteem zullen de motor erg indrukwekkend maken.' (Foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)
Update 10.00u | Marko reageert op tweetaktmotoren-voorstel: 'Alsof we op de kermis staan'
In een reactie op het verhaal dat de Formule 1 wellicht met tweetaktmotoren gaat rijden, heeft Helmut Marko zijn kritiek geuit op het voorstel. Hij vindt klaarblijkelijk dat er geen toekomst in de tweetaktmotoren zit.
'Het klinkt op dit moment alsof we op de kermis staan en er iemand speecht', zo opent de Oostenrijker volgens  Auto Bild vrij direct, zoals we van hem gewend zijn. Hij slaat het idee van Symonds zonder pardon in de wind, maar daar is niet alles mee gezegd.
Marko gaat toch navragen
De Red Bull-adviseur vindt het idee wel een vragenrondje waard binnen zijn team. Symonds heeft veel invloed binnen de FIA en zou - mits hij genoeg voorstanders weet te creëren - het voorstel door kunnen drukken.
Marko weet dit en zal daarom zeker bij het team indexeren hoe realistisch het voorstel is: 'Ik ga mijn technici er serieus naar vragen. We moeten een paar dingen weten: hoeveel PK's kunnen we halen en hoe efficiënt zijn ze?'
'Kunnen deze motoren zoveel vermogen halen met alternatieve brandstoffen?', is volgens Marko ten slotte een van de belangrijke vragen. Een krachtbron aangestuurd door biobrandstof zou het huidige imago van de sport goed doen, duurzaamheid staat inmiddels hoog op de agenda bij de Formule 1.
Update 09.45u | Tweetaktmotor uitgelicht: waarom wil Symonds deze 'verouderde' techniek gebruiken?
Nu de verhalen rondom de tweetaktmotor sterker worden is het hoog tijd om een aantal dingen op een rijtje te zetten. Waarom heeft Pat Symonds de tweetaktmotor aangehaald, wat is het verschil tussen een tweetakt en een viertaktmotor en waarom zou deze 'verouderde' methode nu ineens weer aantrekkelijk zijn?
Echt concrete plannen rondom de tweetaktmotoren zijn er nog niet, volgens een informant van  Motorsport-Magazin . 'Symonds wil hiermee aanduiden dat het geen taboe is om een nieuw concept te ontwikkelen binnen de sport.'
'Een viertakt benzinemotor met een turbo hoeft niet langer de standaard te zijn in de Formule 1', vervolgt de informant. Laten we een stapje terug nemen en kijken naar het verschil tussen tweetakt- en viertaktmotoren.
Verschil tussen tweetakt- en viertaktmotoren
De Formule 1-motoren gebruiken krukassen om brandstof aan te zuigen, tot ontbranding te laten komen en om de uitlaatgassen weer te laten ontsnappen. Dit wordt bij een viertaktmotor in vier fases gedaan. In de eerste fase zuigt het het benzinemengsel aan, in de tweede fase wordt het mengsel samengeperst.
In de derde fase - als de krukas dus voor de tweede keer op en neer gaat - komt het mengsel tot ontbranding en in de vierde fase worden de uitlaatgassen weer afgevoerd. Een viertaktmotor heeft dus vier handelingen nodig om één verbrandingscyclus af te leggen. 
In tweetaktmotoren vinden deze processen plaats in slechts één krukasomwenteling (twee handelingen), aanzuigen en compressie gebeurt gelijktijdig en ook de ontbranding en afvoering van uitlaatgassen vindt plaats in slechts één handeling. Logischerwijs zou dit dus een efficiëntere methode van aandrijven zijn.
'Het is duidelijk dat als de zuiger (bij een tweetaktmotor, red.) op en neer geduwd wordt, je er elke keer wat uit kan halen, in plaats van alleen bij elke tweede handeling', legt Symonds uit. Het onderstreept het fundamentele verschil tussen twee- en viertaktmotoren.
Wat is het voordeel?
Niet alleen is een tweetaktmotor eenvoudiger in het ontwerp, een dergelijke motor levert in theorie dezelfde hoeveelheid prestaties met de helft van de moeite. Tot 1984 mochten dit soort motoren gebruikt worden in de Formule 1, maar omdat er ook nadelen aan vast zitten werden tweetaktmotoren afgeschaft.
De nadelen van deze constructie zitten hem in het scheiden van de benzine die de krachtbron in moet, en de afvalstoffen. Dit is lastig en kan voor problemen in een motor zorgen. Ook komt er olie in de verbrandingskamer die bedoeld is voor smering, niet voor verbranding. Dit vervuilt het mengsel en olie verbrandt slecht.
Symonds wil experimenteren
In conclusie: het leidt tot meer benzineverbruik, meer olieverbruik en vuilere uitlaatgassen. Symonds denkt echter dat de 'verouderde' techniek, in combinatie met een elektrisch aangedreven krachtbron, zomaar een oplossing zou kunnen zijn.
De tweetaktmotor wordt dan gebruikt als prestatieverhogend onderdeel, terwijl de simpele motor toch nog voor een hoop lawaai zorgt, een  must voor menig Formule 1-fan. Zo wil Symonds experimenteren om tot een duurzame en toch aantrekkelijke oplossing te komen voor de Formule 1.
Update 11.50u (20/01) | 'Ik kan me niet voorstellen dat Symonds dit meent'
Hoe serieus zijn de plannen om met tweetaktmotoren te gaan rijden in de sport?  F1Maximaal  is op onderzoek uit gegaan en heeft het aan autosportjournalist Henk Wagenaar Hummelinck gevraagd. Hij kan zich niet voorstellen dat Symonds de uitspraak deed met serieuze toon, er zit geen toekomst in de tweetaktmotor.
'Ik kan mij niet voorstellen dat een verstandige kerel als Pat Symonds dit meent. Ik denk eerder aan  fake news , of een geintje om te kijken wie dat serieus neemt', aldus Wagenaar Hummelinck, die autowoordenboekjes uitgeeft die de Formule 1 vergemakkelijken voor de kijker die zich verloren voelt in de Formule 1-jargon.
Tweetaktmotoren worden in het openbaar verkeer al nauwelijks gebruikt omdat ze bijzonder vervuilend zijn, daarom zit er voor de fabrikanten in de Formule 1 geen toekomst in dit type motor: 'Er zal echt geen enkele motorfabrikant te vinden zijn die een tweetaktmotor voor de F1 gaat ontwikkelen als ze daarmee voor hun eigen productie niets mee kunnen.'
Tweetaktmotoren veel te vervuilend
'Tweetaktmotoren voor gewone auto’s zijn nota bene verboden omdat het letterlijk stinkdingen zijn', concludeert de kenner. Tweetaktmotoren zijn veel minder milieuvriendelijk dan viertaktmotoren en zullen daarom in deze tijd totaal niet gewenst zijn - niet op de openbare weg en al helemaal niet in een sport die momenteel zo veel aan het duurzaamheidsimago timmert.

 

Top Headlines