Update | AutoBild bevestigt: 'Problemen Ferrari véél groter dan verwacht'


Het lijkt erop dat Ferrari's voorbereiding op het 2020-seizoen niet geheel vlekkeloos verloopt. Volgens de Italiaanse tak van het goed ingevoerde Motorsport.com loopt men vertraging op met de ontwikkeling van de nieuwe auto, omdat de nieuwe simulator pas in het voorjaar beschikbaar is. 
Ferrari had gehoopt een gloednieuwe simulator klaar te hebben voor de winter, waarop men met meer nauwkeurigheid kon werken aan de nieuwe auto voor 2020. Echter, de komst van de nieuwe technologieën lijken langer te duren dan gepland en dus kan men pas in het voorjaar over de nieuwe simulatoren beschikken, wanneer het 2020-seizoen al van start is gegaan. Mogelijk levert dat voor Ferrari vertraging op, gezien het feit dat men hier geen rekening mee gehouden heeft.
De mogelijke problemen met de simulator en de ontwikkeling van de auto zijn niet de eerste verontrustende berichten uit Maranello. Italiaanse journalisten wisten eerder deze week namelijk te melden dat de laatste resultaten uit de windtunnel van Ferrari geen goede voorspellingen hebben gegeven. Ferrari kiest voor 2020 voor een kortere wielbasis, maar een juiste combinatie van chassis en aerodynamica is nog niet gevonden.
Binotto voorzichtig voor komend seizoen
Mattia Binotto wil niets kwijt over een mogelijke achterstand, maar is wel op zijn hoede voor overschatting van zijn eigen equipe. 'Om in een winnende reeks te komen en definitief voorbij Mercedes te zijn, is er meer nodig. Het duurt zeker nog een paar jaar voordat we in die positie terecht kunnen gaan komen. Daar ben ik heel eerlijk in. Het doel in 2020 is dan ook om zo hoog mogelijk te eindigen, ongeacht wat anderen doen.' (Foto: Ferrari F1 Media)
Update (22/01) 14.40u | AutoBild bevestigt: 'Problemen Ferrari véél groter dan verwacht'
Nadat het verhaal naar buiten kwam dat Ferrari vertraging opliep met het ontwikkelen van de nieuwe bolide, is AutoBild op onderzoek uit gegaan. Het blijkt nu dat de problemen van Ferrari véél groter zijn dan verwacht.
In de windtunnel presteerde de nieuwe Ferrari-bolide niet naar behoren. Het zorgde voor gefronste wenkbrauwen bij de Ferrari-technici, een oplossing bleef uit. AutoBild sprak met een bron in het Ferrari-kamp en meldt dat Ferrari ook in 2020 een groot probleem kan hebben.
'De Ferrari-bolide zou een cruciale fout in de aerodynamica kunnen bevatten. De simulatiespecialisten én de windtunneltechnici hebben het probleem niet kunnen achterhalen. De problemen bij Ferrari zijn véél groter dan verwacht', zo luidt de analyse van het Duitse medium.
Red Bull-ontwerp werkt niet bij Ferrari
Er is een vermoeden dat Ferrari in de zoektocht naar meer downforce met een hogere  rake gaat rijden. Dit zou echter alleen maar nadelig uit kunnen pakken voor de renstal uit Maranello: 'Het gebruik van een steile hellingshoek helpt met het creëren van downforce, maar het heeft ook een nadeel.'
'Het nadeel is dat maar één kleine aanpassing aan de auto onjuist moet zijn om een kettingreactie van fouten in het ontwerp te veroorzaken. Een hoge rake verkeerd toepassen, zal bijvoorbeeld door een verkeerde afgestelde voorvleugel voor een onbestuurbare auto kunnen zorgen', aldus voormalige Jordan-ontwerper Gary Anderson.
'Als dit gebeurt dan heb je een serieus probleem dat niet gemakkelijk op te lossen is', concludeert hij. De Ferrari-simulator is verouderd en wordt in het voorjaar pas vervangen. Tot die tijd moet Ferrari met verouderde apparatuur aan het werk om het lek boven water te krijgen.

Top Headlines