De bekendste Nederlandse Formule 1-sponsoren

Heineken Vandaag de dag is Heineken een van de bekendste Nederlandse sponsoren die aanwezig is in de koningsklasse van de autosport. De bierbrouwer is de titelsponsor van meerdere Grands Prix, waaronder de aanstaande Grand Prix van Nederland. Verder schitteren de groen-witte sponsorborden tijdens de raceweekenden op vele andere plekken en benadrukt Heineken vaak het feit dat alcohol en autorijden niet samen gaan. Shell Het Royal Dutch Shell staat bekend als een van de grootste onafhankelijke oliemaatschappijen ter wereld en is al jaar en dag verbonden aan de Formule 1 en in het bijzonder aan het team van Ferrari. Al toen de Formule 1-klasse het levenslicht zag, in 1950, was Shell verbonden aan de Scuderia, waarmee het een van de langst lopende partnerschappen is in de geschiedenis van de sport. Dat Shell heel trots is op de samenwerking, blijkt uit de commercial hieronder. Unilever De volgende Nederlandse sponsor die al jaren actief is in de Formule 1, is Unilever. De multinational, gespecialiseerd in voedingsmiddelen, persoonlijke verzorging en schoonmaakartikelen. De naam van het Unilever-merk Rexona schitterde van 2015 tot en met 2019 op de Williams-bolide, voordat het bedrijf deze winter besloot om verder te gaan als sponsor van McLaren. Randstad Een andere Nederlandse sponsor die op de bolide van Williams heeft geschitterd is Randstad: een van de grootste uitzendbureaus ter wereld dat actief is in 39 landen. Van 2006 tot en met 2017 was de merknaam niet te missen op de Formule 1-wagens van Williams.Sinds 2019 is de Italiaanse tak van Randstad overigens aanwezig in de Formule 1 als sponsor van Toro Rosso, dat dit jaar doorgaat als Alpha Tauri. Philips Ook de naam van Philips schitterde deze eeuw op menig Williams-bolide. In 2006 ging het elektronicaconcern in zee met Williams waarna de naam van het bedrijf opgericht in Eindhoven enkele jaren op de bolide schitterde. In 1996 was Philips Car Sytems ook een van de sponsoren van Arrows, waar Jos Verstappen dat seizoen voor reed Jumbo Een van de bekendste sponsoren van Max Verstappen is toch wel de Nederlandse supermarktketen Jumbo, waarvan de naam niet te missen is op de helm van de Red Bull-coureur. CEO Frits van Eerd is een groot autosportfan en is ook verbonden aan Racing Team Nederland, waarvoor hij zelf meedoet aan het World Endurance Championship. Tijdens de afgelopen Grands Prix van Oostenrijk was de Jumbo-merknaam ook te zien op de Red Bull-bolide. Exact Een andere merknaam die nauw verbonden is aan Max Verstappen is Exact, een Nederlandse onderneming die software ontwikkelt gericht op bedrijven. Ook schittert de Red Bull-coureur regelmatig in reclames van het bedrijf. ING De Nederlandse ING-bank was van 2007 tot en met 2009 drie seizoenen lang de hoofdsponsor van het Renault-team, dat de twee seizoenen daarvoor coureur Fernando Alonso kampioen had zien worden. Toen het driejarig sponsorcontract afliep besloot ING niet door te gaan, mede vanwege de crashgate, dat het team in een erg negatief daglicht had gezet. ING ging daarna nog enkele jaren verder als kleinere Formule 1-sponsor. Trust Het Nederlandse bedrijf dat hardware accessoires maakt, werd in 2003 hoofdsponsor van het Formule 1-team van Minardi, waar dat seizoen Jos Verstappen een van de coureurs was. De Minardi-bolide werd vervolgens gehuld in de kleuren van het bedrijf, zoals hieronder terug is te zien. TW Steel De Nederlandse horlogemaker TW Steel was ook aanwezig in de Formule 1. Het relatief jonge bedrijf, dat in 2005 het levenslicht zag, ging van 2010 tot en met 2012 in zee met Renault, waarna het vervolgens de overstap maakte naar Force India, waar het één seizoen lang mee samenwerkte. Harry Muermans In eerste instantie was de Limburgse vastgoedmagnaat Harry Muermans sponsor van het F1-team van Minardi. Jaren later investeerde hij ook dertien miljoen euro in de Formule 1-carrière als 'sponsor' van Robert Doornbos. Die Formule 1-carrière kwam er, maar nadat deze was afgelopen wilde Muermans zijn geld terugzien, omdat het volgens hem ging om een lening. Doornbos was het daar niet mee eens, waarna er een langslepende rechtszaak volgde. Uiteindelijk kreeg Muermans zijn gelijk en moest Doornbos zijn portemonnee trekken.

Top Headlines

Oudere Top Headlines