Verstappen verklaart: 'Was te riskant om Gasly in Q3 slipstream te laten geven'
Max Verstappen stond er in het derde deel van de kwalificatie op zaterdagmiddag alleen voor. In Baku moest de Red Bull-coureur het doen zonder de slipstream van teamgenoot Pierre Gasly, die vanwege een eerder uitgedeelde straf niet deel hoefde te nemen aan Q3. Echter zou een eventueel 'slipstream-plan' te riskant zijn geweest.
Gasly kreeg eerder dit weekend van de FIA een straf opgelegd, toen hij tijdens de vrije training vergeten was om langs de autoweegschaal te gaan. Dit leverde de Fransman een fikse straf op, namelijk dat hij zondag moet starten vanuit de pitstraat. Dat leverde een nadeel op voor Verstappen tijdens de kwalificaties.
'Het probleem is dat als Pierre door was gegaan tot Q3, hij de race moest starten op zijn gebruikte banden van Q2', verklaart Verstappen tegenover Motorsport.com . 'Dat was te riskant. Bovendien had het ook met andere auto's gekund, want zelfs als ik een paar seconden achter een andere auto had gereden had ik kunnen profiteren van een 'tunnel-effect'. Dat had zo een halve seconde winst kunnen opleveren.'
Ondanks de kans op een slipstream van een concurrent, koos de Limburger voor een andere tactiek dan de rest in het derde deel van de kwalificatie. Volgens teambaas Christian Horner had dit te maken met dat men maar één setje nieuwe banden overhad voor Q3. Zonde, want volgens Max was poleposition mogelijk bij eenzelfde strategie als Ferrari en Mercedes.
Ook Gasly zag geen heil in het helpen van Verstappen in Q3
Gasly was logischerwijs ook tegen het plan om Verstappen te helpen in Q3. 'Als ik dat had gedaan, dan moest ik de race beginnen op een gebruikte bandenset en alleen maar om zo mijn teamgenoot van dienst te zijn. En ik moet al vanuit de pitstraat starten. Het was dus geen lucratief plan.'