F2-coureur Correa: ‘De FIA was er niet voor me na mijn ongeluk in Spa’
Formule 2-coureur Correa doet een boekje open over de dagen na zijn zware crash tijdens de F2-race op Spa-Francorchamps in 2019, waarbij Hubert om het leven kwam. Correa kwam in kritieke toestand terecht in een Belgisch ziekenhuis waarbij gevreesd werd voor zijn leven. De artsen misten cruciale informatie van de FIA op het moment dat Correa vocht voor zijn leven.
Het is 31 januari 2019, waar in de derde ronde een enorme crash ontstond met tragische gevolgen. Juan Manuel Correa kon boven aan de bocht Eau Rouge de auto van Anthoine Hubert niet meer ontwijken en klapte met 270km/h in de zijkant. De Fransman Hubert overleefde het ongeval niet en Correa kwam met zware verwondingen terecht in het ziekenhuis.
In een interview met n-tv zegt Correa dat de artsen niet goed wisten hoe ze hem adequaat moesten behandelen. De FIA is daarin ook niet hulpvaardig geweest en heeft geen kennis gedeeld: ‘De reden dat ik bijna stierf, was vanwege de sterke G-krachten die je alleen kunt hebben na zo'n ernstig ongeval. De artsen in het ziekenhuis in België wisten niet wat dat was omdat ze hebben nog nooit iemand behandeld hadden die zo'n grote impact overleefde.’
‘Ik ging bijna dood op de vierde dag, maar er was niemand van de FIA’
De artsen in dienst van de internationale federatie hebben geen advies gegeven over de gevolgen van een impact met zoveel G-krachten volgens Correa: ‘Iedereen ging de dagen na het ongeluk naar Monza, terwijl ik in het ziekenhuis bleef en bijna doodging op de vierde dag. Er was niemand van de FIA, niemand die over me waakte.’
De 20-jarige Correa is nu herstellende en of zijn been ooit goed genoeg aansterkt is nog de vraag. Ondanks dat wil de Ecuadoraans-Amerikaanse coureur terugkomen in de autosport: ‘Het zal jaren duren om terug te komen, maar ik zal terugkomen. Daar ben ik heel zeker van. Ik mis het racen heel erg, elke dag. Ik kan me voorstellen dat ik ooit op een dag in de Formule 1 kan rijden. Waarom niet? Als ik alles doe wat mogelijk is in revalidatie.’ (Foto: Alfa Romeo Racing)
