Aston Martin-deal gaat dieper: 'Stroll koopt band met Mercedes'


Nu Lawrence Stroll bijna 200 miljoen euro heeft geïnvesteerd in het Britse Aston Martin, heeft in reactie daarop Red Bull Racing de exclusiviteitsclausule geactiveerd: zij en haar hoofdsponsor zullen na 2020 afscheid van elkaar nemen. Een op het eerste gezicht eenvoudige beslissing met potentieel grote gevolgen.
Autojournalist Werner Budding geeft in gesprek met F1Maximaal aan niet verrast te zijn door het nieuws. 'Het zat er al een tijdje aan te komen. Er waren gesprekken over investeerders en Aston Martin ligt al heel lang aan de beademing. Sterker nog, in hun 107-jarige bestaan hebben ze maar enkele jaren echt geld verdiend. Voor de rest leden ze vooral verlies.'
Mercedes zag geen brood in investering
Er zit weinig geld in het productaanbod volgens Budding: 'Ze hebben geen link met een ander merk zoals Ferrari met FIAT, of Porsche met Volkswagen. Daardoor kunnen ze geen uitstoot van hun zware motoren compenseren in de boekhouding, want de EU-boetes per wagen zijn groot als je boven de 95 gram CO2-uitstoot zit.' Aston Martins eigen elektrische wagen, de RapidE, is nu pas onderweg naar de productie: de achterstand op de concurrentie is enorm.
'Ik denk dat dit de reden is dat Mercedes, wat al met ze samenwerkt op het gebied van motoren, uit de onderhandelingen is gestapt. Er is eigenlijk geen geld aan ze te verdienen, hooguit profiteren van een sportiever imago. Daar werken ze echter zelf al aan. Dit Britse merk was dus eigenlijk een slechte toevoeging aan hun portfolio.'
Prestige interesseert Red Bull meer dan geld
Op Red Bull gaat het verlies van hun hoofdsponsor bijna geen effect hebben, verwacht Budding: 'Het sponsorcontract was geschat 20 miljoen dollar waard, wisselgeld voor Red Bull.' Interessanter voor Red Bull is de Valkyrie, de hybride-supercar waaraan Adrian Newey meepende. Een bron van mij heeft al een bestelling gedaan en zelfs al rondjes gereden in deze wagen, die is dus al zo goed als af. Vooral om deze reden loopt de samenwerking dit jaar nog door. 'Dit is dus puur voor het imago: het is een beetje jammer als de ouders al gescheiden zijn voordat het kind geboren is.' Het lijkt Red Bull dus meer om de lancering dan om het contract te gaan.
Lees meer: Red Bull raakt hoofdsponsor Aston Martin kwijt aan Racing Point '
'Elastieken portemonnee' geeft Racing Point zekerheid
'Deze beslissing was puur financieel: niets van die techniek gaat ooit in de Racing Points óf de straatauto's terecht komen. Bij Racing Point zijn ze enorm blij met Stroll, die heeft een portemonnee van elastiek', vervolgt Budding. De investering van 500 miljoen dollar in Aston Martin is dan ook een doekje voor het bloeden volgens Budding. 'Wel denk ik dat Stroll hiermee banden koopt met Mercedes, wat ze van motoren kan verzekeren.'
De journalist vervolgt: 'Het kan zelfs nog beter uitpakken, mocht Mercedes er toch mee besluiten te stoppen. Ook al krijgen ze het de komende jaren lastig met miljardenboetes, toch verwacht ik dat ze niet direct uitstappen.' Nee, van dit financiële verhaal worden vooral de fans vrolijker. 'Die zijn tenminste van die spuuglelijke, roze kleur af', grapt hij. 'Hopelijk krijgen we wel weer het British Racing Green met fluorescerende gele strepen terug? Dan lijkt het weer een echt fabrieksteam.'
Lees meer: Red Bull reageert: 'Ontbinden exclusiviteitsclausule Aston Martin'

Top Headlines

Oudere Top Headlines