Speciaal asfaltmengsel gebruikt voor asfaltering Luyendykbocht op Circuit Zandvoort
Maandag kwamen de, voor veel Nederlanders verheugende, berichten naar buiten dat de Luyendykbocht op Circuit Zandvoort inmiddels zijn eerste asfaltlaag heeft gekregen. Inmiddels is er een hype ontstaan om de beroemde bocht, omdat de Formule 1-fans er door de steile banking er met vol gas doorheen zullen gaan.
De eerste asfaltlaag op de laatste bocht van het Noord-Hollandse circuit werd op de sociale media met veel gejuich ontvangen. Op foto's is duidelijk te zien dat de kombocht bijzonder steil is, iets wat nergens anders op de huidige Formule 1-kalender voorkomt. Naar verwachting wordt de bocht onderdeel van de laatste DRS zone, waardoor de topsnelheid in de bocht van de Formule 1-auto's erg hoog zullen liggen.
Nieuw asfaltmengsel in overleg met circuitbouwer en Pirelli
Omdat de banden van Pirelli veel druk zullen ervaren als gevolg van de banking en de hoge snelheden, past Circuit Zandvoort een speciaal asfaltmengsel toe. 'Voor het asfalt hebben we te maken met een deklaag en onderlaag. En die deklaag voor de kombocht moet van een dusdanig asfaltmengsel zijn, dat de banden er niet op kapot worden gereden. Wij zijn dus met Pirelli en vooral Dromo in gesprek geweest over wat het ideale mengsel is voor de bovenlaag van het asfalt', laat VolkerWessels aan Motorsport.com weten. (Foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)
