Waarom gelden Honda's vijf krachtbronnen in 2019 als overwinning?


Honda moet Max Verstappen in 2020 dat zetje geven om écht voor het kampioenschap te kunnen vechten.  Motorsport   heeft geanalyseerd hoe de progressie van de Japanse motorfabrikant verlopen is, wat is er voor nodig om het aankomende seizoen Mercedes af te troeven?
De overwinningen in Oostenrijk, Duitsland en Brazilië vormen een krachtige basis om in 2020 een sterker seizoen neer te zetten, maar gezien de enorme competitie van rivalen Ferrari en Mercedes, is er geen ruimte voor fouten.
'De nieuwe RB16 moet op alle circuits competitief zijn, vanaf het begin van het seizoen. Ook moet de renstal uit Milton Keynes de ontwikkelingsslag winnen, terwijl ze tegelijkertijd aan de bolide voor 2021 sleutelen', meldt het Britse autosportmedium.
Honda moet een stap extra zetten
Maar daar blijft het niet bij, Honda moet een stap extra zetten. Na de enorme verbetering in 2019 zal Honda in 2020 wederom indruk moeten maken. Als je kijkt naar de hoeveelheid krachtbronnen die gebruikt zijn door teams die gebruik maakten van de Japanse krachtbron, is een duidelijke trend te zien.
Waar de McLaren-coureurs in 2015 in totaal maar liefst 23 krachtbronnen gebruikten (twaalf en elf), ging het het jaar daarop beter. Toen werden er acht plus zes krachtbronnen versleten. In 2017 was Honda weer terug bij af, tien motoren waren nodig in de ene bolide, negen in de andere.
Toro Rosso en Red Bull-tijdperk
Sinds de samenwerking met Toro Rosso gaat het beter. De Italiaanse renstal had ook motorwissels wissels te verduren, maar deze waren van experimentele aard en niet zozeer uit noodzaak. 
Het feit dat Honda in 2019 dus 'maar' vijf krachtbronnen nodig had om het seizoen door te komen, kan als een overwinning gezien worden. Maar in 2020, als Red Bull voor het kampioenschap wil gaan, is één krachtbron extra er al een te veel. (Foto: Red Bull Content pool/Getty Images)

Top Headlines

Oudere Top Headlines