Ferrari gaat een stap verder: 'Meesterwerk van de micro aerodynamica'
Ferrari liet er ook in 2019 geen gras over groeien, alle facetten van de bolide werden aangepakt om zo min mogelijk luchtweerstand te genereren, dit staaltje ingenieurswerk zien we hoogstwaarschijnlijk in 2020 weer terug.
Giorgio Piola is een Italiaanse sportjournalist die graag schetst. Zo voorziet hij Motorsport Italia geregeld van beeldmateriaal om te tonen welke aanpassingen de teams graag aan de bolides maken.
De remschijven van Ferrari worden uitgelicht. Het ongebruikelijke model kent twaalf flappen, die gezien worden als een 'meesterwerk van de micro aerodynamica'. De kleinste aanpassingen zijn in 2019 gedaan om op geen enkel vlak nadeel te kennen ten opzichte van de concurrentie.
Aanpassing Ferrari in 2021 weg
In het 2020-seizoen zien we deze aanpassingen volgens het Italiaanse motorsportmedium terugkeren. In 2021 zullen ze echter voorgoed verdwijnen. De nieuwe reglementen versimpelen de aerodynamica van de bolides, waardoor dit soort aanpassingen niet meer welkom zijn.
Geruchten rondom SF1000
De nieuwe Ferrari-bolide, die de SF1000 zal gaan heten, blijft in Italië niet onbesproken. De laatste geruchten doen vermoeden dat de achterwielophanging nog hoger ligt bij het nieuwe model waar Charles Leclerc en Sebastian Vettel mee gaan rijden.
Ook zal vermoedelijk de versnellingsbak compacter zijn. Met dezelfde afmetingen zou de nieuwe versnellingsbak lichter zijn. Ten slotte wordt er ook gesproken over een toenemende stroom van lucht naar de diffuser aan de achterkant. Dit vergroot de downforce zonder dat het meer luchtweerstand creëert. (Foto: Ferrari F1 Team)
