'Motor nieuwe Ferrari compacter om aerodynamisch voordeel te pakken'
Nu de gloednieuwe SF1000 van Ferrari onthuld is, duikt men dieper in op de technische kanten van de 2020-auto van de Italiaanse renstal. Zo ook het uit hetzelfde land afkomstige Motorbox.com , dat de nieuwe wagen technisch onder de loep neemt.
Het valt het medium op dat de achterkant van de nieuwbakken Ferrari slanker is dan die van haar voorganger, de SF90. Dat komt onder meer doordat de componenten onder de kap, waaronder de krachtbron, ook strakker ontworpen zijn. Zo is bijvoorbeeld de versnellingsbak kleiner gemaakt, zodat deze makkelijker binnen het krappe chassis aan de achterzijde van de SF1000 past.
Op motorisch gebied is er ook het nodige veranderd bij de Italianen. Ferrari had in 2019 al een sterke krachtbron en de nieuwe motor voor het komende jaar moet nog beter zijn, zo meldt Motorbox . Elk onderdeel is wel verbeterd. Maar ook hierbij is rekening gehouden met de downforce, waar Ferrari erg op gefocust heeft voor de SF1000. 'De lay out van de nieuwe krachtbron is meer compact en profiteert van verdere rationalisatie van de motor en de batterij.'
Bargeboards vallen op
Op het eerste oog vallen de complexe bargeboards van de SF1000 op, zo ook bij Motorbox . 'Ondanks dat er op reglementair gebied niet veel veranderd is ten opzichte van 2019, presenteert de SF1000 bargeboards met meer complexere vormen. Het getuigt van een voortdurend onderzoek om elk detail op het gebied van aerodynamische efficiëntie te optimaliseren.'
Tot slot neemt de Italiaanse website de suspensie aan de voorkant van de nieuwe Ferrari onder de loep. Deze is ook veranderd ten opzichte van vorig jaar. De vernieuwde voorwielophanging is nauw verbonden met de luchtinlaat van de remmen, waardoor aerodynamische lucht perfect opgevangen moet worden, terwijl de remmen ook goed gekoeld worden. (foto: Ferrari F1 Media)
