Hoofdredactiepraat: 'De teams zijn niet verplicht om iets te laten zien'
De hoofdredactie van F1 Maximaal bespreekt met regelmaat bepaalde kwesties over de Formule 1. In de rubriek 'hoofdredactiepraat' stellen we een onderwerp waar wij over praten aan de kaart en delen dit met onze lezers. In deel 1 bespreken we het nut van een technische analyse naar aanleiding van de presentaties van de auto's deze week.
Maurits Kappetijn heeft van onze hoofdredactie het meest verstand van technische zaken. Hij vindt de analyses die deze dagen her en der verschijnen overbodig. 'Je hebt nu die shark fin aan het eind auto die verlengd is', vertelt de kuchende Kappetijn (geen bekend virus, red.) in een Whatsapp-audio. 'Waar nu het nummer van Max op staat. Dat is nieuw. En er zal hier en daar een winglet erbij zitten. Maar ze gaan natuurlijk nu nooit de nieuwe auto tonen. Dat gaan ze nooit doen om strategische redenen. Je moet die analyses die iedereen nu maakt met een korreltje zout nemen', is de redacteur, die graag in de simulator stapt, van mening.
'Je ziet elk jaar dat teams andere dingen mee nemen naar Barcelona ten opzichte van de launch', vervolgt hij. 'Je kan dat beter doen in Barcelona. Maar zelfs daar, doen ze dat altijd. Onlangs maakte Mercedes nog bekend dat ze in de eerste week van Barcelona nog met 80 procent van de auto van een seizoen ervoor hadden gereden, puur om de concurrentie te misleiden.'
Dat veel websites nu al uitgebreide technische analyses schrijven met details deert Kappetijn niet. Hij blijft bij zijn mening, ook als hij die heeft gezien . 'Nou ik blijf er bij dat dit misschien één of twee onderdelen zijn die ze mee nemen. En dat er dan in Catalonië straks weer andere onderdelen op de auto's zullen zitten. De teams zijn niet verplicht om iets te laten zien. Ze zullen vast een hoop mee nemen wat ze bij bijvoorbeeld de presentatie van de RB16 niet hebben laten zien.'
