Omzeilt Ferrari de regels? Een analyse van de SF1000
Op het eerste oog lijkt er weinig verschil tussen Ferrari’s 2019 en 2020 auto. Er lijken weinig verrassingen te zijn en de kleurstelling is gelijk aan vorig jaar. Onderhuids is er veel veranderd, de SF1000 zou een volledig nieuw design zijn gaf Piero Ferrari eerder aan. Qua aerodynamica zijn er een aantal subtiele verschillen op te merken, waaronder een ogenschijnlijk niet-reglementair bargeboard. We zetten de opvallendste verschillen op een rijtje.
De voorvleugel is een duidelijke doorontwikkeling van de voorkant waarmee eind 2019 al werd gereden. De onderste plaat in het midden is groter geworden en de punt van de neus heeft een iets andere vorm gekregen. Aan de linkerkant en rechterkant van de airbox is een kleine vleugel toegevoegd, van de voorkant gezien in een U-vorm omhoog.
De auto lijkt iets langer geworden om de power unit en andere onderdelen op een andere manier te kunnen plaatsen. Hierdoor is de breedte van het bodywork verminderd, wat minder luchtweerstand oplevert. Dit is ook goed te zien aan de achterkant, waar een groot deel van de vloer zichtbaar is omdat de sidepod een stuk kleiner is.
Bargeboards Ferrari mogelijk niet als reglementair voorgeschreven
De bargeboards vlak voor de sidepods is een complexe samenstelling, zoals bij meerdere teams te zien is. De bargeboards zijn erg hoog, misschien wel hoger dan reglementair is voorgeschreven schrijft Motorsport.com . Of dit zo blijft zodra de SF1000 daadwerkelijk het circuit op gaat, is de vraag. Waarschijnlijker is dat het wordt aangepast voor de wintertests, tenzij Ferrari een manier heeft gevonden om de regels te omzeilen. (Foto: Ferrari F1 Media)
